Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Gdańsk ma umowę na autobusy wodorowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
13-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Gdańskie Autobusy i Tramwaje

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Gdańsk ma umowę na autobusy wodorowe
fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl
Władze Gdańska właśnie zawarły 10-letnią umowę na najem 10 autobusów zasilanych wodorem. Do miasta dotrą Nesobusy, a pierwsze pojazdy powinny wyjechać na ulice stolicy Pomorza w pierwszej połowie przyszłego roku.

– Solidarność z przyszłymi pokoleniami to nie tylko puste hasła o ekologii, ale realne działanie, bo odpowiedzialność za powietrze, którym wszyscy oddychamy, to również dbałość o to, czym jeździmy po mieście – mówiła wczoraj, 12 września, Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Nasze autobusy przejeżdżają dziennie prawie 49 tys. km, co daje 16 mln km rocznie. Umowa najmu, którą dziś podpisujemy jest nowatorską formą dysponowania autobusem. To oznacza tyle, że my będziemy musieli jedynie posadzić tam kierowcę, który otrzyma wynagrodzenie. Cała reszta obsługi autobusu, łącznie z tankowaniem zielonego wodoru leży po stronie naszego partnera. Koszt dziesięcioletniego najmu 10 autobusów to 171 mln zł brutto. Co ważne, w przeciągu 12 miesięcy od podpisania umowy wykonawca ma dostarczyć pojazdy do naszego miasta, ale wiemy już, że pierwsze z nich pojawią się już na przełomie marca i kwietnia. Zielony wodór jest rzeczywiście czystym napędem, dlatego w trosce o przyszłe pokolenia i świat, który nas otacza, wynajmujemy autobusy wodorowe na najbliższe 10 lat – podkreślała prezydent Gdańska.

Wkrótce fabryka. Na 100 autobusów rocznie

– Za każdym razem z dużą satysfakcją słucham tego typu deklaracji, które coraz częściej się pojawiają ze strony władz miejskich w polskich miastach, dlatego, że to jest po prostu racjonalne. Nieodzowność pójścia w stronę zeroemisyjności w komunikacji miejskiej to jest coś, co jest już mocno zakorzenione w świadomości zarówno władz samorządowych, jak i też mieszkańców większych i też tych mniejszych miast – mówi Maciej Nietopiel, prezes zarządu PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. – Ten autobus, który dziś widzimy to dzieło w 100 % polskich konstruktorów i inżynierów. Fabryka, która wkrótce zostanie otwarta, będzie w stanie produkować do 100 sztuk autobusów wodorowych rocznie.

Wyłonione w przetargu pojazdy (oferta dotycząca autobusów NesoBus była jedyną jaka wpłynęła w przetargu - przyp. red.) zasilane będą wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Energia ta pozyskiwana może być z wody, z wiatru, ze słońca, może być to także energia geotermalna, czy z biomasy.

Autobusy zasilane zielonym wodorem

– Autobusy, na które dziś podpisujemy umowę już w przyszłym roku wyjadą na ulice Gdańska, żeby zwiększyć komfort naszej komunikacji publicznej. I co ważne, w ramach umowy najmu właściwie otrzymamy wszystko, co jest potrzebne do ich użytkowania – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – To jest istotne, ponieważ ta technologia jest cały czas nowa. Wodór, zwłaszcza zielony wodór, ma ograniczoną dostępność, a podpisując umowę z tak stabilnym partnerem, który w tej technologii działa od początku, zwiększamy bezpieczeństwo i funkcjonowanie komunikacji publicznej w naszym mieście – dodaje wiceprezydent Borawski.

Wymagany gwarantowany zasięg autobusu to 330 km na jednym tankowaniu. Taki zasięg pozwala na wykonywanie zdecydowanej większości zadań autobusowych w gdańskiej sieci. Autobusy wodorowe będzie można spotkać na terenie całego miasta.

Znany, sprawdzony standard autobusów

Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiające wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności. Pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED ma być także oświetlenie pojazdów. W autobusach zamontowane zostaną także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.

Najem poprzedzony konsultacjami

Postępowanie przetargowe poprzedzone zostało wstępnymi konsultacjami rynkowymi długoterminowego najmu autobusów zasilanych zielonym wodorem.

– Jest to umowa o charakterze rewolucyjnym, zgodna z gdańskim motto „Nec temere, nec timide”: bez strachu, ale z rozwagą. Po raz pierwszy, co jest wydarzeniem historycznym, po Gdańsku będą jeździły autobusy absolutnie zeroemisyjne – podkreśla Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. – Wchodzimy odważnie w nową technologię, ale też z rozwagą, bo będzie to 10 autobusów, czyli 5% floty. Dziesięć autobusów to istotna część naszej floty, ale gdyby cokolwiek się z nimi wydarzyło, możemy dalej wykonywać pracę przewozową dla mieszkańców i mieszkanek Gdańska. Dodatkowo, najem w kontekście pojazdów wodorowych jest najwłaściwszym rozwiązaniem. Mamy do czynienia z nową i wciąż jeszcze niepowszechną technologią. I co niezwykle istotne, paliwo do tych pojazdów jest jeszcze bardzo trudno dostępne. Kompleksowa organizacja usługi, czyli połączenie w jednym zamówieniu dostawy autobusów razem z paliwem oraz usługami niezbędnymi do ich eksploatacji zapewniającymi sprawność i bezpieczeństwo oraz należyte utrzymanie autobusów, ogranicza ryzyka wpisane w najnowsze technologie. Wszystkie ryzyka, co gwarantuje nam umowa, są po stronie naszego partnera. Jest to więc historyczna umowa w takiej formule, która gwarantuje bezpieczeństwo gdańszczanom. I mam nadzieję, że te autobusy spotkają się z dobrym przyjęciem pasażerów. To jest poziom XXI wieku, na jaki Gdańsk zasługuje i jakim chcemy go widzieć – dodaje prezes GAiT.

Full serwis

Umowa obejmować będzie pełną obsługę serwisową pojazdów. Wykonawca jest zobowiązany do utrzymania technicznego pojazdów przez cały okres najmu. Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmować ma m.in: obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe), naprawy eksploatacyjne wraz z częściami, naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów, naprawy powypadkowe, czy będące następstwem wandalizmu, naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów oraz czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania, a także sprzątanie i mycie pojazdów. Gotowe do jazdy, zatankowane zielonym wodorem autobusy mają być podstawiane codziennie na teren zajezdni autobusowej GAiT oraz odbierane przez wykonawcę umowy po zakończeniu pracy.

Formuła najmu to brak konieczności budowy infrastruktury niezbędnej do obsługi i utrzymania autobusów wodorowych, które wymagają specjalnie dedykowanej infrastruktury (stacja ładowania, hala do obsługi, przeglądów, czy myjnia). W przypadku Gdańska nie ma aktualnie możliwości dostosowania obecnej zajezdni autobusowej w zakresie infrastruktury związanej z taborem wodorowym. Z uwagi na plany przeniesienia zajezdni w nowe miejsce, ponoszenie nakładów finansowych na infrastrukturę dedykowaną taborowi wodorowemu byłoby nieekonomiczne.

Najem autobusów daje możliwość wejścia w nową, przyjazną środowisku technologię już teraz, a nie w momencie powstania planowanej zajezdni dostosowanej do taboru zeroemisyjnego. To także możliwość pozyskania doświadczenia, które zostanie wykorzystane przy projektowaniu nowej zajezdni autobusowej, dostosowanej do obsługi różnych pojazdów zeroemisyjnych.

Wszystkie autobusy muszą zostać dostarczone w terminie do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Dostawy pojazdów odbywać się będą w transzach.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GAiT mają już wszystkie elektrobusy. Debiut już wkrótce

Komunikacja

GAiT mają już wszystkie elektrobusy. Debiut już wkrótce

inf. pras. 06 października 2023

Jakie tramwaje zobaczymy na tegorocznym Trako? (Zdjęcia)

Komunikacja

Gdańsk testuje przegubowego MAN-a

Komunikacja

Gdańsk testuje przegubowego MAN-a

Paulina Chełmińska 20 czerwca 2023

GAiT szukają firmy do napraw i utrzymania swoich tramwajów

Komunikacja

Pierwszy elektryczny Man dla Gdańska gotowy

Komunikacja

Pierwszy elektryczny Man dla Gdańska gotowy

Redakcja/inf. pras. 07 kwietnia 2023

GAiT chcą wynająć 10 autobusów wodorowych

Komunikacja

GAiT chcą wynająć 10 autobusów wodorowych

Jakub Rösler 06 kwietnia 2023

Zobacz również:

GAiT mają już wszystkie elektrobusy. Debiut już wkrótce

Komunikacja

GAiT mają już wszystkie elektrobusy. Debiut już wkrótce

inf. pras. 06 października 2023

Jakie tramwaje zobaczymy na tegorocznym Trako? (Zdjęcia)

Komunikacja

Gdańsk testuje przegubowego MAN-a

Komunikacja

Gdańsk testuje przegubowego MAN-a

Paulina Chełmińska 20 czerwca 2023

GAiT szukają firmy do napraw i utrzymania swoich tramwajów

Komunikacja

Pierwszy elektryczny Man dla Gdańska gotowy

Komunikacja

Pierwszy elektryczny Man dla Gdańska gotowy

Redakcja/inf. pras. 07 kwietnia 2023

GAiT chcą wynająć 10 autobusów wodorowych

Komunikacja

GAiT chcą wynająć 10 autobusów wodorowych

Jakub Rösler 06 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5