Jeszcze w tym roku Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłoszą przetarg na zakup 20 tramwajów o długości od 45 do 47 metrów. Wozy będą dwukierunkowe i obsłużą nową trasę z Górnego Tarasu do Wrzeszcza.
Poza budową nowej zajezdni tramwajowej (właśnie
poznaliśmy oferty na jej wykonanie) oraz budową nowej
trasy tramwajowej z Górnego Tarasu do Wrzeszcza Gdańsk, a dokładniej Gdańskie Autobusy i Tramwaje szykują się również do zakupu zupełnie nowych, długich tramwajów.
Ten zakup zapowiadaliśmy
już na naszych łamach ponad dwa lata temu, jednak do tej pory GAiT nie ogłosiły właściwego postępowania na ich zakup. Nowe wozy mają trafić do obsługi wspomnianej trasy tramwajowej GPW, gdzie prognozuje się duże potoki pasażerów - stąd decyzja o tym, żeby gdański przewoźnik zakupił ponad 40-metrowe tramwaje.
Jak mówi nam wiceprezydent miasta, Piotr Borawski, przetarg na te wozy ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
– Planujemy ogłosić przetarg jeszcze w tym roku – najpewniej na 20 tramwajów z opcją rozszerzenia zamówienia. Będą to pojazdy o długości 45–47 metrów – mówi Borawski i dodaje, że środki na ich zakup mają pochodzić z pożyczki z instrumentu Zielona Transformacja Miast w ramach KPO.
– Ta pożyczka musi być rozliczona do końca 2029 roku, dlatego wszystkie dostawy muszą zakończyć się przed tą datą – dodaje samorządowiec.
Warto zaznaczyć, że kupowany tabor będzie również dwukierunkowy, co ma związek z trasami, na jakich będzie kursował.
Borawski przypomniał, że zakup tramwajów jest komplementarny z budową nowej zajezdni oraz
nowej trasy tramwajowej do Wrzeszcza, tak więc samorządowi zależy na tym, żeby zostały one wykonane w podobnym czasie.
Jednocześnie zakup i eksploatacja długich, ponad 40-metrowych tramwajów będzie powrotem do przeszłości, kiedy to w Gdańsku regularnie eksploatowano trójskłady 105Na, których łączna długość także wynosiła ponad 40 metrów.