Partnerzy serwisu:
Mobilność

Gdańsk. Koniec testów roweru metropolitalnego Mevo 2.0. System w pełni ruszył

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Gdańsk. Koniec testów roweru metropolitalnego Mevo 2.0. System w pełni ruszył
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl
System Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0 w Gdańsku jest już w pełni funkcjonalny. Dotychczas mieszkańcy Trójmiasta i okolicznych gmin przez 3 miesiące uczestniczyli w testach, które przebiegły pomyślnie. Gdański Obszar Metropolitalny zachęca do korzystania z roweru miejskiego.

Przez ostatnie trzy miesiące trwały testy systemu. W tym czasie flota była stopniowo zwiększana. Zaczęło się od 100 rowerów, następnie było ich 250. Gdy hiszpański operator, firma City Bike Global, wywiązał się z podstawowych obowiązków, rozszerzono testy na pełną flotę czterech tysięcy rowerów. Operator przeszedł próbę pozytywnie. W związku z tym, jeszcze zanim zacznie się sezon zimowy, mieszkańcy 16 gmin metropolii będą mogli skorzystać z systemu.

Osoby, które korzystały z wcześniejszej wersji aplikacji, powinny ją zaktualizować (część telefonów aktualizuje aplikację automatycznie, a w części zależy to od ustawień użytkownika) lub usunąć i ściągnąć ją ponownie ze strony www.rowermevo.pl.

Podsumowanie testów

Testy przeprowadzane były w okresie jesiennym. Stało się tak w związku ze zmianą kluczowego podwykonawcy odpowiedzialnego wcześniej zarówno za rowery “elektryczne” jak i system IT. Przez to też poszczególne funkcjonalności były w ostatnim czasie dostępne częściowo. Ale to już za nami. – Cieszymy się i gratulujemy hiszpańskiemu operatorowi, że dał radę wprowadzić nowy system w ciągu trzech miesięcy – mówi Michał Glaser, prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. – Jesteśmy jednak świadomi, że prawdziwy test skuteczności przejdziemy wiosną, kiedy zainteresowanie rowerami wzrośnie kilkukrotnie.

Radości ze startu Mevo 2.0 nie ukrywają także przedstawiciele operatora. – Po zawirowaniach związanych ze zmianą producenta rowerów i koniecznością zaangażowania nowej firmy IT to dla nas wielka satysfakcja, że możemy rozpocząć realizację kontraktu w pełni. Metropolia trójmiejska będzie miała najlepszy system roweru publicznego na świecie. Jesteśmy dumni, że mogliśmy się nim pochwalić ostatnio na targach Smart City Expo w Barcelonie – mówi Mariano Perez Miñano, dyrektor projektu w City Bike Global, odpowiedzialny też za systemy rowerowe w Europie Południowej i w Peru.

Mevo 2.0. - najczęściej w Europie

Jak przypomina Urząd Miasta, w początkowej fazie testów, w słoneczne jesienne dni, trójmiejski rower Mevo był najczęściej wypożyczanym rowerem spośród wszystkich systemów w Europie. Podczas gdy średnia w europejskich miastach wynosi 5-6 wypożyczeń na rower, a z jednego roweru na Pomorzu korzystało średnio aż 10 razy dziennie.

W testach wzięło udział 109 tys. użytkowników, którzy przejechali łącznie ponad 2 mln kilometrów. Od 13 września 2023 r. mieszkańcy metropolii odbyli łącznie ponad 563 tys. podróży - 74 % z nich miało miejsce w tygodniu, 26 % w weekendy. Średni dzienny dystans podróży wyniósł 4 km, najwięcej podróży trwało od 5 do 10 minut oraz powyżej 20 minut. 

– Od ponad tygodnia cała zakontraktowana w umowie z firmą City Bike Global flota rowerów jest już na ulicach metropolii. Skrupulatnie każdego dnia sprawdzamy, jak sobie radzi Operator z ładowaniem baterii w rowerach ze wspomaganiem elektrycznym oraz relokacją rowerów. Ponieważ wszystko idzie zgodnie z planem i system działa poprawnie i nieprzerwanie, możemy podpisać protokół uruchomienia Mevo 2.0. i rozpocząć jego działanie już w pełni – informuje Dagmara Kleczewska, kierownik projektu. 

Oceny użytkowników

Na dziesięć dni przed końcem testów udostępniono użytkownikom Mevo ankietę, w której oceniali działanie systemu:
  • 96,5% ankietowanych uważa, że rower miejski jest potrzebny w Obszarze Metropolitalnym. (Jedynie 1,9% wykazało zdanie odrębne, a 1,5% uczestników ankiety nie ma konkretnego zdania w powyższym zakresie)
  • większość ankietowanych uznało wspomaganie napędu w “elektryku” pozytywnie (32,8% uznało je za bardzo dobre, 45,2% za raczej dobre, 17,8% za dobre).  
  • 37,7% ankietowanych uznało, komfort korzystania z “elektryków” za bardzo dobry, wg. 41,6% jest raczej dobry, a 19,2% ceni go na poziomie dobrym.
  • Większość ankietowanych (74,4%) korzystało zarówno z roweru tradycyjnego, jak i ze wspomaganiem elektrycznym. 24,4% respondentów miało styczność wyłącznie z “elektrykiem”. Jedynie 1,2% użytkowników skorzystało tylko z jednośladu tradycyjnego. Komfort korzystania z “klasyków” jest umiarkowanie pozytywnie oceniany przez mieszkańców. Według 24% ankietowanych jest on bardzo dobry, zdaniem 28% respondentów raczej dobry, a 32% mieszkańców ocenia go na poziomie dobrym.
  • 61,4% osób uczestniczących w ankiecie uważa, że dodatkowa opłata w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju Mevo jest dobrym pomysłem. 

W sekcji przeznaczonej na uwagi dodatkowe mieszkańcy zwracają uwagę na odpowiednie i konkurencyjne ceny abonamentów za korzystanie z usługi. Dobrze została również oceniona komunikacja, w tym czas udzielania odpowiedzi na zadawane pytania. Głosy jak “na mevo przesiadłem/am się jeżdżąc w tym roku wcześniej wiele kilometrów zwyczajnym rowerem” czy “system Mevo pomógł mi, jak i wielu mieszkańcom, zdecydowanie ułatwił możliwość dojazdów z punktu A do B”, utwierdzają miasto w przekonaniu, że Mevo to projekt, który ma znaczenie dla mieszkańców gmin, które biorą w nim udział.

Co do poprawy?

Cały czas zbierane są informacje od mieszkańców metropolii, którzy na bieżąco informują nas o kwestiach wymagających poprawy. 20% ankietowanych zwróciło uwagę, że aplikacja jest nieintuicyjna lub ciężko to ocenić. Miasto planuje więc przyglądać się możliwym ulepszeniom. Podobnie w każdym innym aspekcie działania systemu.

Sezon zimowy

Pełna flota rowerów będzie dostępna do 30 listopada. Od grudnia w każdą kolejną zimę, zgodnie z zapisami umowy będzie ona zmniejszona o połowę. Zimą (do końca lutego) do dyspozycji mieszkańców będzie 1550 elektrycznych jednośladów i 500 rowerów tradycyjnych. Od marca na ulicach metropolii ponownie pojawi się pełna flota pojazdów.

Cennik - abonamenty i naliczanie minutowe

Na ulicach metropolii dostępna jest pełna flota, czyli cztery tysiące jednośladów; 75% z nich to rowery elektryczne. Uruchomienie systemu pozwoli korzystać z Mevo wszystkim chętnym - zarówno w ofercie abonamentowej (29,99 zł/mc lub 259 zł/rok albo 59zł/48h), jak i pay as you go (0,15 zł za minutę jazdy “klasykiem” i 0,30 zł za minutę jazdy “elektrykiem”). Warto nadmienić, że pieniądze z abonamentów będą trafiać do Obszaru Metropolitalnego, a nie operatora.

Obowiązujące limity czasowe (120 minut/dzień na rower klasyczny lub 60 minut/dzień na rower elektryczny) będą dotyczyły użytkowników abonamentu miesięcznego i rocznego. Po wykorzystanym czasie, zaczną obowiązywać opłaty minutowe. W przypadku roweru klasycznego: 0,10 zł, w przypadku roweru ze wspomaganiem elektrycznym: 0,20 zł. Osoby korzystające z opcji pay as you go mogą jeździć bez ograniczeń czasowych.

Do dyspozycji użytkowników będzie także abonament 48h w cenie 59 zł. Umożliwi korzystanie przez 480 minut z roweru klasycznego albo 240 minut z roweru “elektrycznego”. Po upływie czasu przysługującego w ramach taryfy, zaczną obowiązywać opłaty minutowe: 0,20 zł za jazdę “klasykiem” i 0,40 zł za podróż “elektrykiem”.

Bez zmian pozostanie możliwość skorzystania z opcji postoju i rezerwacji roweru. “Pauza” odbywa się w ramach trwającego wypożyczenia. Po jej wybraniu, czas korzystania z jednośladu liczy się tak samo, jak w trakcie jazdy. Rezerwacja może trwać 10 minut. Po ich upływie rower wraca do systemu jako dostępny do wypożyczenia dla innych mieszkańców. Chcąc korzystać z systemu, w wirtualnym portfelu każdorazowo powinna znajdować się kwota min. 10 zł. Pozostaje również opłata w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju Mevo oraz dodatkowe opłaty nakładane na użytkowników za nieprzestrzeganie zapisów regulaminu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

Mobilność

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

UM Warszawa 28 marca 2025

Polska Federacja Rowerowa ogłosiła start

Mobilność

Polska Federacja Rowerowa ogłosiła start

Polska Federacja Rowerowa 27 marca 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

Mobilność

Warszawa. Most pieszo-rowerowy ma już rok

UM Warszawa 28 marca 2025

Polska Federacja Rowerowa ogłosiła start

Mobilność

Polska Federacja Rowerowa ogłosiła start

Polska Federacja Rowerowa 27 marca 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij