Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Gdańsk Kokoszki prawie gotowy. Dzięki Bajpasowi Kartuskiemu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

Kończy się budowa linii kolejowej zwanej bajpasem kartuskim. W ramach tej inwestycji powstał nowy przystanek Gdańsk Kokoszki. Tablica z nazwą przystanku już została zamontowana a na peronie trwają ostatnie prace wykończeniowe.

Budowa linii kolejowej zwanej popularnie bajpasem kartuskim to trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Inwestycja jest konieczna ze względu na to, że PKP Polskie Linie Kolejowe planują elektryfikację i budowę drugiego toru linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz. Na ten czas pasażerowie będą musieli uzbroić się w cierpliwość, bo z pewnością pojawią się duże utrudnieniami, a nawet czasowe wstrzymanie ruchu.

Zakres prac przy bajpasie kartuskim

Bajpas kartuski to inwestycja samorządów i PKP, której całkowity koszt wynosi ponad 150 mln zł. Zgodnie z porozumieniem zawartym w 2019 r., należąca do samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna przy współpracy z miastem Gdańsk miała za zadanie odbudować 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek (43,3 mln zł). Te prace zostały już zakończone.

Natomiast PKP Polskie Linie Kolejowe wzięły na siebie modernizację dalszych fragmentów trasy (112,5 ml zł). Inwestycja PLK obejmuje 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz remont 7-kilometrowego odcinka linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Zmodernizowane też będzie 10 przejazdów kolejowo-drogowych oraz przejść dla pieszych. Prace na tym fragmencie bajpasu kartuskiego są na finiszu. Ostatnie informacje z PKP PLK, dotyczące zakończenia tej inwestycji mówiły o jesieni tego roku. W ramach tej inwestycji przebudowane bądź wybudowane od nowa zostały też perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodni.

Przystanek Gdańsk Kokoszki - historyczny moment

Budowę "bajpasu kartuskiego" pilnie śledzi społeczność gdańskiej dzielnicy Kokoszki. Na serwisach społecznościowych mieszkańcy i lokalni pasjonaci kolejnictwa stworzyli profile, na których na bieżąco informują o nowych wydarzeniach inwestycyjnych.

– Pojawienie się tablic na nowym przystanku tzw. bajpasu kartuskiego to duże wydarzenie, a jak jeszcze pojedzie do tego pociąg to będzie wydarzenie, które z pewnością zapisze się na kartach historii kolei kokoszkowskiej, której początki sięgają roku 1914 – mówi Krzysztof Nowotarski, prezes Zarządu Stowarzyszenie Miłośników Kolei Kokoszkowskiej i zarazem radny dzielnicy Kokoszki. – Dla dzielnicy Kokoszki i jej mieszkańców z pewnością przyczyni się do sprawniejszej komunikacji nie tylko z Gdańskiem, ale również z Żukowem i Kartuzami, o ile będzie na tyle dobrze skonstruowany rozkład jazdy. Będą również z tej linii kolejowej i tego przystanku z pewnością korzystać pracownicy firm zlokalizowanych w części przemysłowej dzielnicy.

Mieszkańcy przypominają, że budowa bajpasu kartuskiego, w tym przystanku Kokoszki, jest tak na prawdę odtworzeniem istniejącej tu przed laty linii kolejowej, która po zamknięciu uległa degradacji. Teraz znowu pojawia się na kolejowej mapie kraju.

– Mam również nadzieję, że w niedalekiej przyszłości pojawi się od dawna oczekiwany przez mieszkańców dwóch największych osiedli (Kiełpina Górnego i Karczemek) przystanek Gdańsk Karczemki, zaplanowany przy dojściu do Zbiornika Kiełpinek przez Pomorską Kolej Metropolitalną. Cieszę się bardzo, że jako Stowarzyszenie Miłośników Kolei Kokoszkowskiej w jakimś stopniu przyczyniliśmy się do reaktywacji tej historycznej linii kolejowej, która łączyła Kaszuby z Gdańskiem – dodaje Krzysztof Nowotarski.

Więcej o całej inwestycji związanej z Bajpasem Kartuskim można przeczytać tutaj.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdynia kończy węzeł Karwiny

Przestrzeń

Gdynia kończy węzeł Karwiny

Dorota Matejczyk-Waletko/gdynia.pl 13 listopada 2023

Łódź: Utrata dotacji unijnej na przystanek Retkinia?

Komunikacja

PKP PLK wybrały projektanta linii kolejowej do lotniska Modlin

Przestrzeń

Do Pyrzowic z PKP Intercity? Jest taka szansa

Komunikacja

Do Pyrzowic z PKP Intercity? Jest taka szansa

Jakub Rösler 27 października 2023

Koleje Wielkopolskie zelektryfikują swoją poznańską bazę

Przestrzeń

Zobacz również:

Gdynia kończy węzeł Karwiny

Przestrzeń

Gdynia kończy węzeł Karwiny

Dorota Matejczyk-Waletko/gdynia.pl 13 listopada 2023

Łódź: Utrata dotacji unijnej na przystanek Retkinia?

Komunikacja

PKP PLK wybrały projektanta linii kolejowej do lotniska Modlin

Przestrzeń

Do Pyrzowic z PKP Intercity? Jest taka szansa

Komunikacja

Do Pyrzowic z PKP Intercity? Jest taka szansa

Jakub Rösler 27 października 2023

Koleje Wielkopolskie zelektryfikują swoją poznańską bazę

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5