W piątek 30 stycznia pięć tramwajów typu Pesa Jazz Duo, zakupionych przez ZKM Gdańsk, wyjedzie na tory grodu nad Motławą. Na razie kursować będą na trasie łączącej Łostowice z Jelitkowem, docelowo – obsłużą budowaną właśnie trasę na Morenę.
– Każdego dnia będą przejeżdżać kilkaset kilometrów, przewożąc kilka tysięcy pasażerów. 30 stycznia tramwaje PESA Jazz Duo oficjalnie rozpoczynają kursy na najdłuższej trasie w Gdańsku, czyli na linii numer 6 – poinformowało w komunikacie biuro prasowe Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Wspomniana linia nr 6 łączy Łostowice („najmłodsza” obecnie linia tramwajowa w Gdańsku, otwarta etapami w 2007 i 2012 r.) z Jelitkowem, trasą przez centrum, Wrzeszcz i Oliwę. Docelowo Jazzy będą jednak skierowane na inną trasę: budowaną obecnie linię z Siedlec do Brętowa (czyli na tzw. Morenę, jak popularnie wśród mieszkańców Gdańska nazywana jest ta część miasta), wraz z odnogą do skrzyżowania ulic Bulońskiej i Myśliwskiej. Obie trasy mają być gotowe jesienią br.
Zarówno kraniec linii w Brętowie (przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej), jak i przy ul. Myśliwskiej, nie będą mieć klasycznej pętli, lecz jedynie przejście rozjazdowe, stąd też do ich obsługi są potrzebne składy dwuwagonowe (jest to pierwsza sytuacja od 1908 r., gdy na krańcu linii tramwajowej w Gdańsku nie powstaje pętla). Takimi są właśnie tramwaje Jazz Duo, takimi są też pojazdy typu N8C, określane powszechnie przez gdańszczan mianem „dortmundów” (co ma związek z tym, że pierwsza partia 46 używanych N8C została zakupiona właśnie w Dortmundzie). W II połowie roku do Gdańska dotrze kolejna partia, tym razem 16 tramwajów N8C, zakupionych w Kassel.
Przypomnijmy, iż nie tak dawno pojawił się pewien
problem z brakiem miejsca na Jazzy w zajezdniach ZKM Gdańsk. Odbiory 4 z 5 tramwajów odbyły się w bydgoskiej fabryce Pesy, gdyż w zajezdni Wrzeszcz brakowało miejsca. A brakowało go m.in. dlatego, że na części torowiska… wydzielono parking dla pracowników. Sytuacja poprawia się dzięki sprzedaży 32 sztuk wagonów typu 105Na.
Inwestycje przekładają się na znaczący wzrost liczby pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku. W perspektywie lat 2009-13 wzrosła ona o 13,6%: ze 147,8 do 168,0 mln osób rocznie. Przypomnijmy też m.in., iż przed Euro 2012 Gdańsk zakończył pozyskiwanie 35 tramwajów Pesa Swing, a w 2008 r. wycofane zostały z eksploatacji Ikarusy – od tego roku tabor autobusowy w Gdańsku jest w 100% niskopodłogowy.