Problemy z dostawami materiałów to najważniejszy czynnik wpływający na terminowość prac infrastrukturalnych realizowanych w Gdańsku w okresie pandemii koronawirusa. Wykonawcy byli czasem zmuszani wręcz do przerywania robót. Doprowadziło to do opóźnień, których skala nie była jednak bardzo duża.
Wśród najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych dotyczących transportu publicznego w Gdańsku wymienić można m.in. budowę dwutorowej linii tramwajowej wzdłuż ul. Nowej Warszawskiej stanowiącej łącznik Adamowicza z Havla (zadanie obejmuje też budowę układu drogowego). Prace o wartości prawie 60 mln zł mają zakończyć się w listopadzie 2022 r. W planach na kolejne lata jest budowa kolejnych odcinków, w tym tzw. trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz.
Trudne modernizacje w okresie pandemii Jak na plany inwestycyjne i ich realizację wpłynęła pandemia koronawirusa? – Wykonawcy robót zgłaszali problemy związane z przedłużającym się oczekiwaniem na dostawy materiałów budowlanych, co nierzadko wymuszało czasowe wstrzymanie prac – mówi Izabela Kozicka-Prus, inspektor w Referacie Prasowym Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Czasem, w kontraktach drogowych, przekładało się to na wydłużenie realizacji inwestycji i przekładanie kontraktowych terminów zakończenia prac.
– W uzasadnionych przypadkach termin zakończenia był przesuwany najwyżej o kilka tygodni – zaznacza nasza rozmówczyni. Nie wskazuje przy tym na inwestycje, które w całości zostałyby odsunięte w czasie, lub z których zrezygnowano by całkowicie. Zaznacza natomiast, że remonty czy budowy torowisk nie są jedynymi działaniami inwestycyjnymi, które mają poprawić standard komunikacji zbiorowej.
Remonty dróg z myślą o liniach autobusowchZnaczenie ulic dla transportu publicznego ma bowiem być jednym z głównych czynników decydujących o kolejności podejmowania remontów dróg. Pozostałe czynniki to, rzecz jasna, stan nawierzchni, a także znaczenie komunikacyjne czy zaangażowanie lokalnej społeczności na rzecz wykonania prac oraz dostępność środków zewnętrznych. Zgodnie z przeprowadzonymi w roku 2020 analizami stan dróg oceniany był jako dobry lub bardzo dobry w odniesieniu do 62 proc. długości ich sieci.
Na naszych łamach
opisywaliśmy już zamierzenia inwestycyjne Gdańska dotyczące infrastruktury tramwajowej w ramach kolejnej perspektywy finansowej UE. Samorząd deklaruje, że będzie dalej rozwijać ten środek transportu, chcąc wprowadzać go na kolejne obszary miasta.