Gdańskie Autobusy i Tramwaje, miejska spółka, która na co dzień przewozi w całym mieście tysiące pasażerów, dba też o swoją historyczną spuściznę. W zasobach spółki znajduje się obecnie 11 zabytkowych pojazdów. W przyszłym roku dołączy kolejny - autobus Neoplan.
Pierwsze klimatyzowane autobusy
GAiT przymierza się do rozbudowy już całkiem imponującej floty historycznych autobusów i tramwajów kursujących przed laty na ulicach Gdańska. Wkrótce dołączy do niej Neoplan N4020 - model, który prawdopodobnie pamiętają nawet 20-letni mieszkańcy naszego miasta.
– Choć dziś budzi sentyment, to jeszcze kilka lat temu był ważnym elementem codzienności mieszkanek i mieszkańców. Neoplan N4020 to reprezentant pierwszych klimatyzowanych autobusów w Gdańsku, i całej Polsce – informuje Anna Dobrowolska, rzeczniczka Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Ten model Neoplana powstał na bazie niemieckiego projektu z końca lat 80., ale egzemplarze, które trafiły do Gdańska tworzono już w Polsce - w 1997 r. w zakładzie w Bolechowie pod Poznaniem. Ten przekształcono zresztą w znaną obecnie fabrykę Solarisa.
Neoplany N4020 były trzyosiowymi autobusami. Ze względu na ich długość i brak przegubu potocznie nazywano je „deskorolkami”. Po ulicach naszego miasta jeździło w sumie 11 takich pojazdów.
– W zbiorach GAiT zachowaliśmy jeden egzemplarz o numerze taborowym 2605, wycofany z ruchu w 2017 r. To właśnie on przejdzie teraz gruntowną renowację, by odzyskać dawny blask – dodaje Anna Dobrowolska.
Prace renowacyjne obejmą m.in. układ elektryczny, powłoki lakiernicze, wnętrze i podzespoły, a także wymianę zużytych części. Prace wykona wyłoniony w przetargu wykonawca. Ich koszt oszacowano na 428 tys. złotych.
Odnowiony Neoplan dołączy do gdańskiej floty w drugiej połowie 2026 roku.
Historyczny tabor na liniach sezonowych
Flota jeżdżących zabytków GAiT liczy obecnie 11 pojazdów, w tym siedem tramwajów i cztery autobusy.
Szczegółowe informacje na ich temat można znaleźć
TUTAJ.
Co ważne, nie stoją one ukryte w komunikacyjnych magazynach, ale służą - okazjonalnie - mieszkańcom Gdańska. Pojawiają się na torach i ulicach m.in. w ramach promocji ważnych społecznie projektów, a także z okazji wyjątkowych świąt. Można też je zauważyć, i skorzystać z “podwózki”, w ramach sezonowych wakacyjnych linii. I tak:
Zabytkowa linia autobusowa 600
Funkcjonuje w soboty, niedziele i święta na trasie: Muzeum II Wojny Światowej - Rybaki Górne - Popiełuszki - Nowomiejska - Wały Piastowskie - Podwale Grodzkie - Wały Jagiellońskie - Okopowa - Toruńska - Wróbla - Łąkowa - Podwale Przedmiejskie - Elbląska - Sucharskiego - Pokładowa - Twierdza Wisłoujście - Pokładowa - Sucharskiego - Westerplatte.
Autobusy tej linii kursują co 60 minut w godz. 10.00-19.00.
Zabytkowa linia tramwajowa 60
Ta linia działa także w soboty, niedziele i święta na trasie: Oliwa - Zaspa - Jana z Kolna - Dworzec Główny - Brama Wyżynna - Śródmieście SKM.
Tramwaje jeżdżą co 60 minut w godz. 10.00-18.00.
Na przystanku „Dworzec Główny” można przesiąść się na linię 600 obsługiwaną przez zabytkowe autobusy (Ikarusa i Mercedesa).