Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Furgalski: CPK nie zlikwiduje wykluczenia transportowego

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Furgalski: CPK nie zlikwiduje wykluczenia transportowego
fot. ZDG TOR
Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR wskazuje, że pociągi dużych prędkości nie służą i nie mogą służyć do walki z wykluczeniem transportowym. Tę rolę ma przejąć kolej regionalna a przede wszystkim połączenia autobusowe. Podobnie uważa spółka CPK.

Jednym z wątków poruszonych na Kongresie Inteligentnych Miast było wykluczenie transportowe i to, czy Kolej Dużych Prędkości, która ruszy w ramach projektu CPK może walczyć z wykluczeniem transportowym. Wątek ten w swojej wypowiedzi poruszył Adrian Furgalski, prezes zarządu ZDG TOR.

– W poprzednich latach mieliśmy przekazywane wiele nieprawdziwych informacji odnośnie projektu CPK i jego celów, zresztą podobnie jak robi to dziś stowarzyszenie TakdlaCPK. Tak było np. ze szprychami, które miały być receptą na walkę z wykluczeniem transportowym – mówił Furgalski.

Prezes ZDG TOR przypomniał też, że już poprzednie władze spółki CPK oraz Ministerstwa Infrastruktury miały rozbieżne wizje tego, czy szybka kolej jest narzędziem do walki z wykluczeniem transportowym.

– Stawiam taką tezę, że dla emerytki z Pisza najważniejsze nie jest wcale wejście do pociągu, który jedzie 250 km/h i dowiezie ją szybko na centralne lotnisko, z którego będzie mogła polecieć do Sydney, tylko jednak bardziej zależy jej na możliwości dojazdu do lekarza czy do urzędu gminy, więc w tym charakterze kolej szybka się nie sprawdzi i nie ma znaczenia – mówił Furgalski.

Kolejnym argumentem świadczącym o tym, że KDP nie jest receptą na walkę z wykluczeniem będą ceny biletów. – Mówi się, że powinny one wynosić około 40 euro, a więc będzie to najdroższy segment kolejowy w naszym kraju, co zresztą nie różni się niczym od tego co widzimy w Hiszpanii czy Francji. Natomiast taka cena nie sprawia, że ktoś wybierze pociąg KDP w codziennych dojazdach do pracy przez 5 dni w tygodniu.

Z założenia pociągi KDP będą funkcjonowały na zasadach komercyjnych, natomiast dzisiaj w Polsce segment komercyjny przewozi… 2% wszystkich pasażerów kolei w Polsce (o rekordach przewozowych piszemy np. tutaj).

Prezes ZDG TOR mówił też, że jego zdaniem walkę z wykluczeniem powinniśmy opierać na transporcie autobusowym, zwłaszcza skorelowanym z koleją – W 3 kwartale tego roku ma być uchwalona zmiana ustawy o PTZ, w jej ramach ma przyjść reforma tych tak zwanych PKS-ów, zgłosiłem do niej taką poprawkę, żeby bardziej punktować tam takie połączenia, które dowożą pasażerów prosto do kolei, co dzisiaj jest coraz bardziej rozwijane, np. w Małopolsce – wskazywał Furgalski.

Ponadto rozwój KDP w Polsce jak na razie jest zogniskowany przede wszystkim na budowie Linii Y, z Warszawy do Poznania/Wrocławia przez Łódź, dlatego zapowiedzi poprzedniego zarządu CPK o szprychach dzięki którym kolej wróci np. do Łomży należy włożyć między bajki.

– Łomża miała odzyskać kolej właśnie dzięki szybkim pociągom, natomiast terminy były po 2030 roku, a teraz uda się przywrócić pociągi do Łomży dzięki kolei konwencjonalnej i programowi Kolej+. Najnowsze założenia mówią o tym, że pociągi wrócą tam w 2026 roku to pokazuje realia i różnice w tym jak naprawdę można przywracać połączenia kolejowe nie za miliardy a za setki milionów złotych – mówił Adrian Furgalski.

W podobnym tonie wypowiada się spółka CPK, która jasno wskazuje, że pociągi dużych prędkości nie służą do walki z wykluczeniem, lecz mają zachęcać pasażerów do przesiadki z samochodów w podróżach ogólnopolskich a nie regionalnych. Szeroko piszemy o tym tutaj.

KDP ma zupełnie inne cele niż walka z wykluczeniem. Za to musi odpowiadać kolej regionalna i połączenia autobusowe a nie pociągi jeżdżące 250 czy ponad 300 km/h tak jak jest teraz to planowane.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek

Komunikacja

Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek

Jakub Rösler 15 marca 2025

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Prawo & Finanse

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Centralny Port Komunikacyjny 21 sierpnia 2024

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Prawo & Finanse

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Centralny Port Komunikacyjny 16 sierpnia 2024

Zobacz również:

Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek

Komunikacja

Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek

Jakub Rösler 15 marca 2025

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Prawo & Finanse

CPK składa wniosek o decyzję lokalizacyjną węzła kolejowego

Centralny Port Komunikacyjny 21 sierpnia 2024

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Prawo & Finanse

CPK: Kolejne zgłoszenia do Programu Dobrowolnych Nabyć

Centralny Port Komunikacyjny 16 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij