Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Furgalski: CPK nie zlikwiduje wykluczenia transportowego

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Furgalski: CPK nie zlikwiduje wykluczenia transportowego
fot. ZDG TOR
Adrian Furgalski, prezes ZDG TOR wskazuje, że pociągi dużych prędkości nie służą i nie mogą służyć do walki z wykluczeniem transportowym. Tę rolę ma przejąć kolej regionalna a przede wszystkim połączenia autobusowe. Podobnie uważa spółka CPK.

Jednym z wątków poruszonych na Kongresie Inteligentnych Miast było wykluczenie transportowe i to, czy Kolej Dużych Prędkości, która ruszy w ramach projektu CPK może walczyć z wykluczeniem transportowym. Wątek ten w swojej wypowiedzi poruszył Adrian Furgalski, prezes zarządu ZDG TOR.

– W poprzednich latach mieliśmy przekazywane wiele nieprawdziwych informacji odnośnie projektu CPK i jego celów, zresztą podobnie jak robi to dziś stowarzyszenie TakdlaCPK. Tak było np. ze szprychami, które miały być receptą na walkę z wykluczeniem transportowym – mówił Furgalski.

Prezes ZDG TOR przypomniał też, że już poprzednie władze spółki CPK oraz Ministerstwa Infrastruktury miały rozbieżne wizje tego, czy szybka kolej jest narzędziem do walki z wykluczeniem transportowym.

– Stawiam taką tezę, że dla emerytki z Pisza najważniejsze nie jest wcale wejście do pociągu, który jedzie 250 km/h i dowiezie ją szybko na centralne lotnisko, z którego będzie mogła polecieć do Sydney, tylko jednak bardziej zależy jej na możliwości dojazdu do lekarza czy do urzędu gminy, więc w tym charakterze kolej szybka się nie sprawdzi i nie ma znaczenia – mówił Furgalski.

Kolejnym argumentem świadczącym o tym, że KDP nie jest receptą na walkę z wykluczeniem będą ceny biletów. – Mówi się, że powinny one wynosić około 40 euro, a więc będzie to najdroższy segment kolejowy w naszym kraju, co zresztą nie różni się niczym od tego co widzimy w Hiszpanii czy Francji. Natomiast taka cena nie sprawia, że ktoś wybierze pociąg KDP w codziennych dojazdach do pracy przez 5 dni w tygodniu.

Z założenia pociągi KDP będą funkcjonowały na zasadach komercyjnych, natomiast dzisiaj w Polsce segment komercyjny przewozi… 2% wszystkich pasażerów kolei w Polsce (o rekordach przewozowych piszemy np. tutaj).

Prezes ZDG TOR mówił też, że jego zdaniem walkę z wykluczeniem powinniśmy opierać na transporcie autobusowym, zwłaszcza skorelowanym z koleją – W 3 kwartale tego roku ma być uchwalona zmiana ustawy o PTZ, w jej ramach ma przyjść reforma tych tak zwanych PKS-ów, zgłosiłem do niej taką poprawkę, żeby bardziej punktować tam takie połączenia, które dowożą pasażerów prosto do kolei, co dzisiaj jest coraz bardziej rozwijane, np. w Małopolsce – wskazywał Furgalski.

Ponadto rozwój KDP w Polsce jak na razie jest zogniskowany przede wszystkim na budowie Linii Y, z Warszawy do Poznania/Wrocławia przez Łódź, dlatego zapowiedzi poprzedniego zarządu CPK o szprychach dzięki którym kolej wróci np. do Łomży należy włożyć między bajki.

– Łomża miała odzyskać kolej właśnie dzięki szybkim pociągom, natomiast terminy były po 2030 roku, a teraz uda się przywrócić pociągi do Łomży dzięki kolei konwencjonalnej i programowi Kolej+. Najnowsze założenia mówią o tym, że pociągi wrócą tam w 2026 roku to pokazuje realia i różnice w tym jak naprawdę można przywracać połączenia kolejowe nie za miliardy a za setki milionów złotych – mówił Adrian Furgalski.

W podobnym tonie wypowiada się spółka CPK, która jasno wskazuje, że pociągi dużych prędkości nie służą do walki z wykluczeniem, lecz mają zachęcać pasażerów do przesiadki z samochodów w podróżach ogólnopolskich a nie regionalnych. Szeroko piszemy o tym tutaj.

KDP ma zupełnie inne cele niż walka z wykluczeniem. Za to musi odpowiadać kolej regionalna i połączenia autobusowe a nie pociągi jeżdżące 250 czy ponad 300 km/h tak jak jest teraz to planowane.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CPK. Patriotyzm gospodarczy a faworyzowanie gigantów

Prawo & Finanse

CPK. Patriotyzm gospodarczy a faworyzowanie gigantów

Damian Kelman 11 września 2025

CPK. Co najmniej 556 mln pasażerów kolei w 2035 r.

Komunikacja

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Komunikacja

CPK ogłasza postępowanie na budowę terminala!

Komunikacja

CPK ogłasza postępowanie na budowę terminala!

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 28 maja 2025

Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek

Komunikacja

Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek

Jakub Rösler 15 marca 2025

Zobacz również:

CPK. Patriotyzm gospodarczy a faworyzowanie gigantów

Prawo & Finanse

CPK. Patriotyzm gospodarczy a faworyzowanie gigantów

Damian Kelman 11 września 2025

CPK. Co najmniej 556 mln pasażerów kolei w 2035 r.

Komunikacja

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Komunikacja

CPK ogłasza postępowanie na budowę terminala!

Komunikacja

CPK ogłasza postępowanie na budowę terminala!

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 28 maja 2025

Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek

Komunikacja

Pool taborowy CPK na 50-60 jednostek

Jakub Rösler 15 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij