Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Fundusz Autobusowy z umowami wieloletnimi i dłuższym okresem zwiększonej dopłaty?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2020-10-07 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Fundusz Autobusowy z umowami wieloletnimi i dłuższym okresem zwiększonej dopłaty?
Fot: Natalia Jamróz
Fundusz Autobusowy z umowami wieloletnimi i dłuższym okresem zwiększonej dopłaty?
Fundusz Autobusowy z umowami wieloletnimi i dłuższym okresem zwiększonej dopłaty?
Fundusz Autobusowy z umowami wieloletnimi i dłuższym okresem zwiększonej dopłaty?
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych jest narzędziem wymagającym daleko idących korekt, ale może być przy tym bardzo pomocny w walce z wykluczeniem transportowym – to najważniejszy wniosek z debaty o tym instrumencie, jaka odbyła się podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego w Warszawie. Andrzej Bittel zapowiedział, że wkrótce możliwe będzie zawieranie wieloletnich umów o doinansowanie kursów. Najprawdopodobniej utrzymana zostanie też wyższa stawka dopłaty do wozokilometra.

– Nabory do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych wyglądają całkiem optymistycznie i myślę, że jeśli uda się przedłużyć zwiększone dofinansowanie do deficytu, to samorządowcy, którzy będą chcieli z tego narzędzia skorzystać, będą robili to chętniej – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu i wiceminister infrastruktury. Ocenił także, że pomimo wad tego rozwiązania, które uwidoczniły się w pierwszym okresie jego funkcjonowania, FRPA był krokiem w dobrą stronę. Dodał jednocześnie, że zauważa potrzebę wprowadzenia pewnych zmian w zasadach działania instrumentu, które dotyczą m.in. długości okresu, na jaki zawierane są umowy o przyznanie dotacji.

Sprawa umów wieloletnich „właściwie przesądzona”, wyższej dopłaty – w toku

– W pełni podzielam pogląd, że należy dokonać pewnej stabilizacji. Kluczem dla mnie jest umowa wieloletnia i myślę, że to jest temat właściwie przesądzony – stwierdził przedstawiciel rządu. Przypomniał też, że procedowana jest odpowiednia poprawka do ustawy o FRPA, która utrzymałaby w kolejnym roku zwiększoną dotację 3 zł do każdego wozokilometra. – Ja lubię jednak mówić o zmianach, kiedy coś jest już uchwalone, na razie obserwujemy więc proces legislacyjny – zastrzegł.

Pozytywnie propozycję umożliwienia podpisywania przez samorządy umów wieloletnich – z FRPA i z przewoźnikami – oceniła Paulina Matysiak, przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Waki z Wykluczeniem Transportowym i poseł Lewicy. – Podmioty, które wnioskują o środki, chcą mieć pewność, że to finansowanie będzie trwałe – argumentowała. Zasugerowała też konieczność zmiany zasad naboru. Obecnie z FRPA dotowane mogą być tylko połączenia nowe, które nie funkcjonowały w ogóle od co najmniej trzech miesięcy. – Myślę, że walka z wykluczeniem transportowym to także poprawa istniejącej siatki i zwiększanie liczby par kursów. Nowe połączenie, które będzie słabe, obsługiwane tylko kilka razy dziennie, nie rozwiąże problemu – oceniła.

Brakuje stabilności rozwiązań finansowych i prawnych

Krzysztof Zienkiewicz ze Starostwa Powiatowego w Olsztynie zauważył, że zmiany w FRPA nie rozwiążą problemów organizatorów transportu, bo wieloletnie odwlekanie kompleksowej nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym uniemożliwia planowanie systemów komunikacyjnych i ich finansowania w perspektywie wieloletniej. – Prawnie rozwiązany w Polsce nie jest choćby transport na żądanie – wskazywał. Zaznaczył jednak, że korekty w funduszu idą w dobrym kierunku. – Liczę, że dopłata 3 zł pozostanie już na stałe. To kwota, która pozwala tym biedniejszym samorządom normalnie planować rozwój transportu – mówił.

Jednocześnie przekonywał, że dobrym kierunkiem rozwoju komunikacji lokalnej jest włączanie połączeń szkolnych w sieć transportu publicznego przy jednoczesnym wydłużeniu godzin jego kursowania do wieczora. – To kluczowa sprawa, którą akurat na moim obszarze udało się rozwiązać. Komunikacja regionalna funkcjonuje do 20:00, a ta powiązana z miastem – do 23:00. Cały czas mamy zaś problem z prawem, które obowiązuje – zaznaczył. Wskazywał tu m.in. na konieczność zawierania skomplikowanych porozumień pomiędzy różnymi podmiotami, co stanowi często istotną barierę w uruchamianiu nowych połączeń.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5