Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Frankfurt nad Menem: Metro w ruchu ulicznym

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-05-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Frankfurt nad Menem: Metro w ruchu ulicznym
Fot. Kasper FiszerZatrzymanie metra U5 w ruchu ulicznym
Częściowo podziemny tramwaj czy częściowo naziemne metro? Lekka kolej czy wydłużone składy tramwajowe? Frankfurcka sieć metra określana mianem U-Bahn nie poddaje się prostym klasyfikacjom. Łączący w sobie cechy wielu środków transportu system jest jednym z bardziej nietypowych rozwiązań w komunikacji miejskiej na terenie Niemiec.

Opisując nietypowe systemy transportowe Niemiec, nie sposób pominąć frankfurckiej sieci metra, która funkcjonuje w tamtejszej aglomeracji obok klasycznego tramwaju miejskiego. Łączy ona bowiem w sobie cechy zarówno tramwaju, jak i metra oraz lekkiej kolei podmiejskiej. Dziewięć linii U-Bahn ma bardzo różną charakterystykę, ale łączy je lekki, niemal tramwajowy tabor i przyspieszony charakter utrzymany na przynajmniej części trasy.

Mieszany, niemieszczący się w sztywnych podziałach charakter frankfurckiego metra ma źródło w historii jego powstania. Opiera się ono na dawnej sieci tramwajowej, która w 1968 roku została wzbogacona o pierwszy odcinek podziemny. W ówczesnych założeniach docelowo poprowadzone tunelami trasy miały zastąpić napowietrzny tramwaj, ale plany te nigdy nie zostały zrealizowane. Tym niemniej mająca swój trzon w części wkopanej pod poziom gruntu sieć została odseparowana od pozostałych linii tramwaju i przekształcona prawnie w sieć metra. Aby przypomnieć sobie o tramwajowym rodowodzie, wystarczy jednak podnieść głowę na którejkolwiek stacji, choćby była to jedna z tych podziemnych. Pociągi zasilane są bowiem wciąż z górnej sieci trakcyjnej.

Metrem daleko poza miasto

Oparcie układu na fragmentach podziemnych nie oznacza jednak, że wszystkie trasy korzystają z odcinków w tunelach. Całkowicie na powierzchni biegnie choćby U9 – najmłodsza i oznaczona najwyższym symbolem trasa korzystająca z otwartego w 2010 roku niespełna 4-kilometrowego odcinka obsługującego położoną peryferyjnie dzielnicę Riedberg z kampusem uniwersyteckim. Połączenie realizują zresztą pociągi nieodbiegające gabarytami od tych kierowanych na linie tramwajowe, kursują tam bowiem pojedyncze wagony serii Baureihe U4 o długości 25 metrów. Peryferyjność trasy podkreślają także niskie częstotliwości – od 15 do 30 minut.

Charakter bliski lekkiej kolei regionalnej ma natomiast wychodząca poza Frankfurt niemal 20-kilometrowa linia U3 do 45-tysięcznego miasta Oberursel (Taunus). Przejazd nią wymaga zakupu dodatkowego biletu na strefę podmiejską (zintegrowanego z komunikacją lokalną w Oberursel), a niższą niż na większości tras miejskich częstotliwość wymusza fragment jednotorowy. Biegnąca do ścisłego centrum Frankfurtu linia korzysta jednak na swoim miejskim odcinku z jednego z tuneli biegnącego do stacji Südbahnhof, gdzie metro styka się z siecią kolejową, także z okołofrankfurcką szybką koleją miejską.

Metro pomiędzy samochodami

Przywiązanych do klasycznego kształtu metra najbardziej zadziwi jednak linia U5. Choć ma ona swój początek w podziemnym węźle Hauptbahnhof, gdzie do metra można przesiąść się z kolei i z tramwajowej „dwudziestki”, jej trasa biegnie w tunelu tylko na początkowym odcinku. Za przesiadkową stacją Konstablerwache tory wybiegają na powierzchnię i prowadzą... środkiem ulicy. Na odcinku kilku kilometrów „metro” nie jest w żaden sposób oddzielone od normalnego ruchu ulicznego, także samochodowego, a podróżni wsiadają do wagonów na niewyposażonych w perony przystankach pośrodku jezdni, dokładnie tak, jak wsiada się do tramwaju na liniach z niewydzielonym torowiskiem. Frankfurt jest więc bodaj jedynym miastem, w którym podróżując metrem, można utkwić w korku ulicznym lub w zatrzymaniu związanym z kolizją z samochodem. Właśnie taką sytuację przedstawia ilustrujące artykuł zdjęcie – drobna stłuczka zablokowała ruch w obu kierunkach.

Mimo pewnych mankamentów wypracowane nieco przypadkiem rozwiązanie pełnienia przez lekką kolej miejską roli pośredniej między szybkim tramwajem a metrem ma dużo pozytywów. Zapewnia ono bezprzesiadkowe połączenia z przedmieść do centrum oraz dostępność wyższą niż w przypadku klasycznej kolei podziemnej przy jednoczesnym całkowitym wydzieleniu ruchu w centralnej części aglomeracji.
Partner działu

Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Komunikacja

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Jakub Rösler 12 października 2021

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Przestrzeń

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 08 października 2021

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Prawo & Finanse

Warszawa: Kolejny budynek z bezpośrednim przejściem do metra

Przestrzeń

Francja: Opuszczona stacja metra ma szansę na drugie życie

Przestrzeń

Francja: Opuszczona stacja metra ma szansę na drugie życie

Magdalena Romanowska 04 października 2020

Zobacz również:

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Komunikacja

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Jakub Rösler 12 października 2021

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Przestrzeń

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 08 października 2021

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Prawo & Finanse

Warszawa: Kolejny budynek z bezpośrednim przejściem do metra

Przestrzeń

Francja: Opuszczona stacja metra ma szansę na drugie życie

Przestrzeń

Francja: Opuszczona stacja metra ma szansę na drugie życie

Magdalena Romanowska 04 października 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5