Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Franek: Komunikacja w Krakowie szybko nie wróci do stanu sprzed pandemii

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-04-10 16:30
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-11 19:30
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Franek: Komunikacja w Krakowie szybko nie wróci do stanu sprzed pandemii
fot. MPK Kraków
Kraków wprowadza teraz ogromne cięcia w komunikacji publicznej w okresach pozaszczytowych. Co więcej, okazuje się, że po epidemii komunikacja niekoniecznie szybko wróci do stanu pierwotnego. – Będziemy musieli obserwować, w jaki sposób ludzie będą się przemieszczać. To ogromne wyzwanie. Nie spodziewajmy się powrotu do częstotliwości sprzed pandemii. Tramwaje nie będą kursować co pięć minut. Nie będzie nas na to stać i nie będzie tylu pasażerów – mówi Łukasz Franek, dyrektor ZTP Kraków, w wywiadzie przeprowadzonym przez smogLAB.

Jak pisaliśmy, Kraków istotnie zmniejsza ofertę komunikacji miejskiej. Głównym założeniem zmian jest ograniczenie funkcjonowania linii tramwajowych i autobusowych miejskich wyłącznie do okresów szczytowych, gdy występuje zapotrzebowanie na transport do i z zakładów pracy, czyli w godzinach: 4.30-8.00, 12.30-16.00 oraz 19.00-22.30 (wybrane linie). W tych godzinach pojazdy będą kursować bez zmian. W pozostałych porach będą jeździć tylko wybrane linie i tylko co 60 minut.

Zmiany budzą sporo kontrowersji. Pojawiają się głosy, że godziny te dopasowane są pod urzędy, a wielu mieszkańców pracuje w innych porach dnia. To także istotne ograniczenie dla osób jadących do lekarza czy apteki. Zmiany wykluczają możliwość normalnego poruszania się po mieście przez osoby nieposiadające samochodu.

Miasto wyjaśnia ten krok dostosowaniem do potrzeb przewozowych. Obecnie, jak przekonuje Kraków, o połowę zmalał ruch w mieście, a wykorzystanie komunikacji publicznej jest znacząco mniejsze. – Mieszkańcy częściej poruszają się samochodem na przykład w czasie robienia zakupów. Natężenie więc jest podobne do wakacyjnego, może nawet zbliża się do okresu Światowych Dni Młodzieży. W mieście praktycznie nie ma korków. W przypadku transportu zbiorowego spadek liczby podróży wynosi 80-90 proc. – mówi na łamach smogLAB-u Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

To duży problem, bo o 80-90% spadły dochody ze sprzedaży biletów. Jednocześnie, z uwagi na limity napełnienia, na trasy wciąż wyjeżdża 70-80% normalnej liczby autobusów i tramwajów. – W ten sposób z każdym miesiącem możemy mieć straty rzędu kilkunastu-kilkudziesięciu milionów złotych. Mamy nadzieję, że taka sytuacja potrwa jeszcze maksymalnie kilka tygodni – mówi Franek.

Dyrektor ZTP zakłada, że odbudowa komunikacji będzie stopniowa, gdyż ludzie po zakończeniu epidemii nie rzucą się tłumnie do podróżowania autobusami i tramwajami – dlatego też przynajmniej do końca wakacji transport ma funkcjonować „na pół gwizdka”. Dalej rzeczywistość również nie rysuje się w różowych barwach. – Będziemy musieli obserwować, w jaki sposób ludzie będą się przemieszczać. To ogromne wyzwanie. Trzeba się liczyć z odpływem klientów z transportu zbiorowego, a odbudowanie zaufania może trwać miesiącami. Część osób po ludzku będzie bała się jeździć w tłoku. Mniej pasażerów to dalsze zmniejszenie wpływów – zauważa Łukasz Franek. Do tego samorządy odczują zmniejszenie wpływów z podatku.

Franek nie chce jednak wprost mówić o cięciach. – Na pewno jednak dopasujemy oferty do spodziewanego potoku pasażerów. Dlatego nie spodziewajmy się powrotu do częstotliwości sprzed pandemii. Tramwaje nie będą kursować co pięć minut. Nie będzie nas na to stać i nie będzie tylu pasażerów – twierdzi dyrektor. Jak dodaje, być może w ogóle liczba podróży się zmniejszy, np. więcej osób będzie pracować zdalnie.  Rozwiązaniem problemów mobilności miejskiej mogą być rower i chodzenie.

Cała rozmowa do przeczytania na blogu smogLAB.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków uruchomi 10 specjalnych linii dla medyków

Komunikacja

Kraków zbadał smog z aut. Trujące prywatne autobusy

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków uruchomi 10 specjalnych linii dla medyków

Komunikacja

Kraków zbadał smog z aut. Trujące prywatne autobusy

Komunikacja

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5