Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Francuskie strefy Crit’Air, czyli auta z naklejkami

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-08-04 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Francuskie strefy Crit’Air, czyli auta z naklejkami
fot. Kawa/Pixabay
Pod koniec lipca w ciągu jednego dnia w Paryżu znacznie ograniczono ruch samochodowy. Nie potrzeba było do tego zastępów policjantów, szlabanów i setek kamer. Wystarczyły naklejki, czyli jednolity system, który od niedawna objął wiele miast we Francji. Jest prosty i ma szansę być skuteczny.

O naklejkowym systemie Crit’Air mówi się zwykle w kontekście Paryża, który w 2016 r. zabronił jeździć po centralnej części aglomeracji autom starszym niż 20-letnie. Zakaz wprowadzono na dni robocze między 8. i 20. Motywowano go głównie względami środowiskowymi, bo im starszy samochód, tym bardziej trujący. Pierwszy zakaz był mało dotkliwy (takimi starociami był raptem 1 proc. aut poruszających się po stolicy Francji), ale od początku ideą było, że restrykcje stopniowo będą zaostrzane.

Czym jest to centrum aglomeracji? To obszar ograniczony trasą A86, czyli drugą, licząc od centrum, obwodnicą Paryża (tą pierwszą, w której mieszczą się dzielnice oznaczone numerami, jest La Peripherique). Tworzy ona nieregularne koło o promieniu od 8 do 16 kilometrów. Jest to więc bardzo duży fragment francuskiej stolicy, wykraczający daleko poza administracyjne granice samego miasta, wkraczający mocno na przedmieścia.

Naklejka na auto

Dwa lata temu w Paryżu wprowadzono system oznaczeń samochodów, wspomniany Crit’Air. Każdy samochód musi mieć naklejkę, od zielonej („zerowej”) przeznaczonej dla aut elektrycznych i hybrydowych, przez kolejne numery, aż do 5. Każdą przydzielano w zależności od rodzaju paliwa (benzyna lub diesel) i wieku auta, co wiązało się z konkretną normą emisji spalin. Szczegółowo opisaliśmy je tutaj.

Paryż jest konsekwentny. Od 1 lipca zaostrzono restrykcje i we wspomnianych wcześniej godzinach w dni robocze po mieście nie mogą się już poruszać auta oznaczone naklejkami z numerami 4 i 5, co oznacza zakaz dla diesli sprzed 2006 r. Z kolei gdy 23 lipca uznano, że stężenie smogu w powietrzu będzie rekordowo wysokie, na tej jeden dzień wprowadzono zakaz również dla „trójek” (diesle wyprodukowane między od 2006 do 2010 r. i benzyniaki wyprodukowane od 1997 r. do 2005 r.). Nie pierwszy raz, po podobny zakaz uruchomiono też w czerwcu.

Tym razem wpływ jest już poważniejszy. Spośród pięciu milionów aut zarejestrowanych w regionie Paris Ile-de-France, naklejkę Crit’Air 3 ma ok. miliona. W sumie, razem z „czwórkami”, „piątkami” i starymi autami, którym nie przysługuje żadna naklejka, zakaz dotknął ok. 2,7 mln aut poruszających się po Paryżu.

System nie jest idealny. Francuskie media przyznawały, że gdy w czerwcu wprowadzono jednodniowy zakaz dla „trójek”, odczuwalny ruch samochodowy w Paryżu zmniejszył się nieznacznie. Wielu kierowców ignorowało zakaz. Mandat na jaki się narażają to 68 euro dla auta osobowego i 135 euro dla dostawczaków. Według komentatorów to pokazuje, że kary są zbyt niskie.

Nie tylko Paryż

Mimo tego widać wyraźnie, jak prosty w użyciu jest wspomniany system. Miasto wiedząc jakie auta się po nich poruszają i jaki będzie efekt drogowy i ekologiczny tymczasowego niewpuszczania na ulice pojazdów z konkretnymi silnikami, po prostu komunikuje zakaz. Kierowca od razu wie, czy może jechać, czy nie.

Jego istotną cechą jest też powszechność. Naklejki, które kosztują kilka euro, obowiązują również turystów i przyjezdnych (o tym jakie i jakie kupić, można przeczytać tutaj). Służby nie muszą się więc zastanawiać, co to za auto. Jeśli nie mają odpowiedniego oznaczenia, narażają się na mandat.

Nic więc dziwnego, że Crit’Air jest narzędziem, które wykorzystują też inne miasta i regiony. Stał się więc systemem ogólnokrajowym. Jest na tyle wygodny, że korzystają z niego nie tylko – jak je nazywają Francuzi – strefy ekologiczne o charakterze stałym (ZCR – poza Paryżem utworzono je również w Grenoble, Lille czy w Starsbourgu, w sumie jest ich we Francji 28), jak i strefy ekologiczne czasowe, które uruchamia się w zależności od pogody i natężenia smogu (ZPA).

Np. w Grenoble obowiązuje dziś w dni powszednie zakaz dla „piątek”, w lipcu przyszłego roku zakazane zostaną „czwórki”, a w 2022 r. zakaz mają otrzymać „trójki”.

Wizualizacje pochodzą ze strony crit-air.fr

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Czyste powietrze w miastach wymaga wyrzeczeń

Prawo & Finanse

Czyste powietrze w miastach wymaga wyrzeczeń

Roman Czubiński 14 czerwca 2018

Maciej Mazur: Tworzymy strefy dla aut, których w Polsce nie ma

Przestrzeń

Maciej Mazur: Tworzymy strefy dla aut, których w Polsce nie ma

Jakub Dybalski 10 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5