Rok po ogłoszeniu planu rowerowego rząd francuski zapowiada kolejny projekt związany z tym środkiem transportu. Chodzi o rowery dostawcze, które mają w części zastąpić transport przesyłek na terenie miast, którego natężenie nastąpiło w trakcie pandemii. Choć transport ten stanowi jedynie 15-20 proc. całego ruchu w Paryżu, generuje on aż 45 proc. emisji spalin. Plan logistyki rowerowej o wartości 12 mld euro ma to zmienić.
Dokładnie rok temu, w maju 2020 r. Elisabeth Borne, francuska minister ds. transformacji ekologicznej, przedstawiła plan o wartości 20 mln euro, mający zachęcić do przemieszczania się rowerem po zniesieniu większych restrykcji związanych z pandemią. Plan miał na celu zapobiegnięcie masowemu przeniesieniu się obywateli z transportu publicznego na samochodowy.
Plan zakładał między innymi przyznanie po 50 euro na naprawę używanego roweru – wymianę łańcucha, hamulców, opon i przerzutek) w jednym ze wskazanych warsztatów czy stworzenie sieci tymczasowych ścieżek rowerowych i chodników.
Rok później, w maju 2021 r. przedstawiony został rządowy plan ,,logistyki rowerowej”, stawiający na przeniesienie części transportu dóbr na rowery cargo. Związane jest to przede wszystkim z rosnącą, zwłaszcza w pandemii, emisją spalin produkowaną przez samochody dostawcze. Jak czytamy w komunikacie rządowym, szacuje się, że zanieczyszczenia powietrza powodują około 40 tys. śmierci rocznie we Francji.
Aby zredukować zanieczyszczenia związane z transportem towarów, Ministerstwo Transformacji Ekologicznej wraz z ministrem transportu Jeanem-Baptise Djebbarim proponują szereg rozwiązań mających na celu dostawy z udziałem rowerów.
W przygotowaniu jest także ustawa o klimacie i odporności, która przewiduje utworzenie stref niskoemisyjnych we wszystkich aglomeracjach powyżej 150 000 mieszkańców. Oprócz ograniczeń ruchu dla najbardziej zanieczyszczających pojazdów ambicją rządu jest promowanie i udostępnianie alternatywnych i wolnych od emisji dwutlenku węgla środków transportu.
Jedną z dźwigni mających popularyzować zeroemisyjne formy transportu jest logistyka rowerowa. Preferowane będą rowery ze wspomaganiem elektryczny, na przykład rower towarowy o pojemności 1500 litrów emituje o 85 proc. mnie dwutlenku węgla niż pojazd spalinowy o tej samej pojemności.
Aby wcielić w życie te plany, rząd proponuje szereg działań prowadzących do zwiększenia tego rodzaju dostaw. Będzie to między innymi promocja dostaw przy pomocy rowerów, na przykład za pośrednictwem działającego już systemu ColisActiv czy programu współtworzonego z Federacją Użytkowników Rowerów, (Fédération des Usagers de la Bicyclette, FUB).
Plan jest kontynuacją proaktywnej polityki rządu na rzecz rozwoju ruchu rowerowego. Wpisują się w nią na przykład : planem rowerowym o wartości 350 mln euro czy finansowanie tymczasowych ścieżek rowerowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.