Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Francja. Centrum Paryża stanie się strefą ograniczonego ruchu do 2022 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-05-2021
Ostatnia modyfikacja:
26-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP/ paris.fr

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Francja. Centrum Paryża stanie się strefą ograniczonego ruchu do 2022 r.
fot. paris.fr
W Paryżu rozpoczęły się konsultacje publiczne dotyczące uczynienia z centrum miasta strefy ograniczonego ruchu. Zgodnie z zamiarem burmistrzyni Paryża Anne Hidalgo, do 2022 r. historyczne serca miasta miałoby zostać oddane pieszym, rowerzystom i pojazdom transportu publicznego.

Gabinet Anne Hidalgo od dłuższego czasu stara się wynajdywać rozwiązania, które ograniczyłyby ruch samochodów na głównych ulicach stolicy. Jedną z ambicji Hidalgo jest uczynienia z Paryża ,,piętnastominutowego miasta”. W trakcie pandemii, jak wiele innych europejskich miast sporo przestrzeni miejskiej przeznaczono na tymczasowe ścieżki rowerowe. W 2021 r. zapowiedziano też przebudowę Pól Elizejskich, w wyniku której ruch samochodowy w tej części miasta ma zostać zmniejszony o połowę, a więcej przestrzeni zyskać piesi i rowerzyści.

Centrum bez samochodów

Ostatnio pod lupą znalazły się centrum i ulice na północ od Bulwaru Saint-Germain. Miasto chce wprowadzić w tych strefach ograniczony ruch. Oznaczałoby to, że konkretne ulice będą zarezerwowane dla pieszych, rowerzystów, pojazdów transportu publicznego oraz pojazdów prowadzonych przez mieszkańców, kurierów czy fachowców. Poza kilkoma wybranymi przypadkami, ruch samochodów po tych ulicach byłby zakazany.

Głównym celem tej propozycji jest przywrócenie równowagi przestrzeni publicznej na korzyść pieszych, rowerzystów i pasażerów transportu publicznego, jako że (jak głosi informacja na oficjalnej stronie Paryża) 50 proc. przestrzeni miejskiej jest wciąż zajęte przez samochody. Chodzi nie tylko o zajmowanie miejsca, ale też zmniejszenie hałasu i prędkości pojazdów zmotoryzowanych. W wyznaczonych strefach łatwiej dzięki temu będą mogli przemieszczać się piesi, rowery, a także mieszkańcy tych ulic i pojazdy uprzywilejowane.

Zakres proponowanej strefy ograniczonego ruchu obejmuje departamenty: Centrum oraz ulice znajdujące się w północnej części Bulwaru Saint-Germain, czyli okręgi (fr. arrondissement, jednostka terytorialna która wchodzi w skład departamentu) 5, 6 i 7. Wszystkie ulice wchodzące na terenie tej strefy będą objęte tymi zasadami. Bulwar Saint-Germain i Grand Bulwar pozostaną otwarte dla ruchu ogólnego.

Samochody nie są niezbędne

Jak czytamy w komunikacie miasta, spośród całego ruchu drogowego przechodzącego przez centrum Paryża bardzo dużą część stanowi tranzyt. Ruch tranzytowy jest realizowany głównie przez paryżan, czyli osoby mające możliwość skorzystania z innych niż zmotoryzowane środków transportu.

Większa część tego ruchu to samochody i dwukołowe pojazdy silnikowe, używane do bezpośredniego dojazdu do miejsca pracy. „Pojazdy służbowe” (pojazdy użytkowe, taksówki, samochody ciężarowe) stanowią tylko 33 proc. ruchu. Dodatkowo podano, że tylko 30 proc. użytkowników tranzytu bezwzględnie potrzebuje samochodu, aby ukończyć podróż (przewóz ładunków, skomplikowane przejazdy, brak rozwiązań w zakresie transportu publicznego). Dla pozostałych 70 proc. samochód to przede wszystkim wygoda.

Wjazd ze specjalnym pozwoleniem

Na wjazd do strefy ograniczonego ruchu będą miały pozwolenie osoby posiadające specjalne zezwolenia. Mieszkańcy będą musieli okazywać specjalny dowód/plakietkę, którą otrzymają na stałe. Natomiast osoby i pojazdy wjeżdzające do strefy jednorazowo, będą starać się o karty tymczasowe, na przykład ekipy przeprowadzkowe, wywóz odpadów, dostawcy lub klienci hoteli.

Beneficjentami uniwersalnymi, którzy nie będą musieli okazywać dowodu, będą pasażerowie transportu publicznego, rowerzyści, piesi, taksówkarze oraz policja i służby ratownicze.

Gdzie można zgłaszać uwagi

Swoje opinie na temat projektu mieszkańcy mogą zgłaszać w prefekturze policji, telefonicznie, a także na stronie internetowej idee.paris.fr. W tym momencie (stan z 15 maja 2021 r.) na stronie zgłoszono 132 propozycje.






Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaj ma wrócić do Bielska-Białej… dzięki woonerfowi

Przestrzeń

Tramwaj ma wrócić do Bielska-Białej… dzięki woonerfowi

Jakub Rösler 18 kwietnia 2022

Kraków: Krupnicza już za chwilę się zazieleni

Przestrzeń

Kraków: Krupnicza już za chwilę się zazieleni

Redakcja/inf. pras. 05 kwietnia 2022

Pilotażowa "szkolna ulica" powstanie w Krakowie

Przestrzeń

Pilotażowa "szkolna ulica" powstanie w Krakowie

Redakcja/inf. pras. 29 marca 2022

Poznań. Tereny wokół Areny będą bardziej zielone

Przestrzeń

Poznań. Tereny wokół Areny będą bardziej zielone

Redakcja/inf. pras. 07 grudnia 2021

Poznań. Więcej zieleni na Jeżycach i Łazarzu

Przestrzeń

Poznań. Więcej zieleni na Jeżycach i Łazarzu

Jakub Rösler 25 października 2021

Kraków podsumowuje działania związane z mobilnością

Przestrzeń

Kraków podsumowuje działania związane z mobilnością

Jakub Rösler 09 października 2021

Zobacz również:

Tramwaj ma wrócić do Bielska-Białej… dzięki woonerfowi

Przestrzeń

Tramwaj ma wrócić do Bielska-Białej… dzięki woonerfowi

Jakub Rösler 18 kwietnia 2022

Kraków: Krupnicza już za chwilę się zazieleni

Przestrzeń

Kraków: Krupnicza już za chwilę się zazieleni

Redakcja/inf. pras. 05 kwietnia 2022

Pilotażowa "szkolna ulica" powstanie w Krakowie

Przestrzeń

Pilotażowa "szkolna ulica" powstanie w Krakowie

Redakcja/inf. pras. 29 marca 2022

Poznań. Tereny wokół Areny będą bardziej zielone

Przestrzeń

Poznań. Tereny wokół Areny będą bardziej zielone

Redakcja/inf. pras. 07 grudnia 2021

Poznań. Więcej zieleni na Jeżycach i Łazarzu

Przestrzeń

Poznań. Więcej zieleni na Jeżycach i Łazarzu

Jakub Rösler 25 października 2021

Kraków podsumowuje działania związane z mobilnością

Przestrzeń

Kraków podsumowuje działania związane z mobilnością

Jakub Rösler 09 października 2021

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5