Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Afragola: Nowa stacja zachwyca, ale i budzi krytykę. Nieprzemyślana inwestycja?

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Pastor

Data publikacji:
2017-02-26 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Corriere.it/Castaldo/lp

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Afragola: Nowa stacja zachwyca, ale i budzi krytykę. Nieprzemyślana inwestycja?
Graf. Zaha Hadid Architects
Afragola: Nowa stacja zachwyca, ale i budzi krytykę. Nieprzemyślana inwestycja?
Afragola: Nowa stacja zachwyca, ale i budzi krytykę. Nieprzemyślana inwestycja?
Afragola: Nowa stacja zachwyca, ale i budzi krytykę. Nieprzemyślana inwestycja?
Afragola: Nowa stacja zachwyca, ale i budzi krytykę. Nieprzemyślana inwestycja?
Afragola: Nowa stacja zachwyca, ale i budzi krytykę. Nieprzemyślana inwestycja?
Afragola: Nowa stacja zachwyca, ale i budzi krytykę. Nieprzemyślana inwestycja?
Afragola: Nowa stacja zachwyca, ale i budzi krytykę. Nieprzemyślana inwestycja?
Afragola: Nowa stacja zachwyca, ale i budzi krytykę. Nieprzemyślana inwestycja?
Afragola: Nowa stacja zachwyca, ale i budzi krytykę. Nieprzemyślana inwestycja?
Afragola: Nowa stacja zachwyca, ale i budzi krytykę. Nieprzemyślana inwestycja?
Afragola: Nowa stacja zachwyca, ale i budzi krytykę. Nieprzemyślana inwestycja?
To jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów We Włoszech. Stacja kolejowa w miejscowości Afragola ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Ci pierwsi chwalą jej walory architektoniczne, a drudzy krytykują projekt m. in. dlatego, że stacja będzie jeszcze przez długi czas "odcięta od świata". Nie będzie też spełniała swojego pierwotnie założonego zadania, a więc nie będzie póki co obsługiwała pociągów dużych prędkości kursujących korytarzem północ - południe.

Bardzo nowoczesny budynek ma m. in. elektronicznie sterowane oświetlenie, które uwydatnia jego walory. Sama bryła powoduje, że to obiekt wyjątkowo nowoczesny i nietypowy. Nową stację dla pociągów dużych prędkości zaprojektowała brytyjska architekt Zaha Hadid. Inwestycja jest jednak mocno opóźniona. Prace rozpoczęły się w 2003 roku, po czym zostały zablokowane na prawie 10 lat, jednak ostatecznie udało się zakończyć budowę. Na czterech poziomach jest 40 tys. m2 powierzchni, mnóstwo przestrzeni biurowej oraz usługowej, a także 5 tys. m2 szkła. Jednym z zarzutów przeciwników projektu jest to, że obiekt nigdy nie zostanie zapełniony, a zatem stacyjna przestrzeń będzie bezużyteczna.

Prace przy budowie stacji w Afragoli pochłonęły jak dotąd 60 mln euro, jednak w praktyce będzie to znacznie wyższy koszt. Obiekt trzeba jeszcze skomunikować, ponieważ w tym momencie nie dojeżdżają do niej żadne autobusy ani inne środki transportu. Co więcej, stacja została zaprojektowana tak, by skrócić trasę na południe, z pominięciem Neapolu. Niestety, szybkie pociągi w kierunku południowym kończą bieg właśnie w Neapolu. A od czasu rozpoczęcia budowy stacji w roku 2003, nikt nie zrobił nic, aby skomunikować stację z Neapolem. W tej chwili w planach nie ma nawet połączeń autobusowych. Mer Afragoli, Domenico Tuccilo, wielokrotnie zwracał się nawet do przedstawicieli rządu z tą sprawą, do władz regionu oraz do kolejarzy. Póki co bezskutecznie.

Kolejny argument przeciwników inwestycji to fakt, że na stacji będzie zatrzymywać się tylko kilka pociągów i nie zastąpi ona głównej stacji w Neapolu. Wiadomo też, że pociągi Frecciarossa nie będą się tam zatrzymywać dopóki nie zostanie ukończona trasa północ - południe oraz linia Neapol - Bari. To nie nastąpi jednak przed 2022 rokiem. Jedynym sposobem poruszania się między stacją a okolicą pozostanie zatem taksówka.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Zielone koziołki atrakcją poznańskich zajezdni

Przestrzeń

Zielone koziołki atrakcją poznańskich zajezdni

Witold Urbanowicz 25 lutego 2017

Ukraina: Malowniczy zmierzch ery towosów

Komunikacja

Ukraina: Malowniczy zmierzch ery towosów

Kasper Fiszer 25 lutego 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5