Z listy podmiotów gospodarczych znikają cztery przedsiębiorstwa PKS. Żadne z nich od lat nie prowadzi już przewozów pasażerskich, ale część do niedawna zarządzała infrastrukturą dworcową. Mowa tu o spółkach, w których udziały lub akcje posiadał skarb państwa.
Skarb państwa w ciągu minionych trzydziestu lat pozbył się znakomitej większości przedsiębiorstw przewozowych powstałych w wyniku rozbicia dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej. Zostały one sprywatyzowane lub usamorządowione. Niewielka część przedsiębiorstw pozostała jednak w rękach państwowych – w całości lub w części. Pięć z nich w ostatnim czasie zostało lub ma zostać w kolejnych miesiącach zlikwidowane. Wraz z końcem czerwca działalność przewozową
zakończył PKS Ostrów Wiekopolski, trwa wyprzedaż majątku.
Niebawem zlikwidowane zostaną spółki z Katowic i Mrągowa – Zgodnie z wiedzą przekazaną nam przez zarząd Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Katowicach z siedzibą w Bytomiu oraz spółki PKS Mrągowo w najbliższym czasie [wobec tych przedsiębiorstw] mają zostać podjęte czynności likwidacyjne – mówi Miłosz Marczuk, rzecznik prasowy Agencji Rozwoju Przemysłu. To ARP sprawuje od stycznia tego roku nadzów właścicielski nad PKS-ami należącymi w całości lub części do państwa. W ostatnich latach rola ta była przekazywana pomiędzy różnymi organami centralnymi: wcześniej pełniło ją Ministerstwo Aktywów Państwowych, przed jego powołaniem – Ministerstwo Infrastruktury (i ministerstwa będące jego poprzednikami), a kilka lat temu – Ministerstwo Skarbu.
Obie spółki nie prowadziły już działalności przewozowej. Przez szereg lat katowicki PKS zarządzał jednak dworcem autobusowym zlokalizowanym w bezpośrednim sąsiedztwie centrum handlowego Supersam w ścisłym centrum miasta. Ostatnie linie – do Zakopanego i Wisły – zostały zamknięte w 2013 r. Wcześniej spółka świadczyła swoje usługi również w komunikacji miejskiej, obsługując linie organizowane przez dawny Komunalny Związek Komunikacyjny (KZK) GOP. Od 2012 r. państwo nie było jedynym właścicielem katowickiego PKS-u. W segmencie komunikacji miejskiej działał także PKS Mrągowo, którego większościowym udziałowcem w ostatnim okresie działalności był Mobilis.
Nie ma już PKS-ów w Skarżysku i w Zgorzelcu – Spółka PKS-Iwopol z siedzibą w Skarżysku-Kamiennej i Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Zgorzelcu straciły już zaś swój byt prawny – stwierdza nasz rozmówca. Oba przedsiębiorstwa zostały prawomocnie wykreślone z Krajowego Rejestru Sądowego. Pierwsza ze wspomnianych spółek powstała w roku 2003 w wyniku przekształcenia dawnego PPKS i w nowej formule działała wyjątkowo krótko. Już w 2007 r. rozpoczęto bowiem proces likwidacji.
PPKS Zgorzelec prowadził zaś przewozy do 2013 r. Ostatnią obsługiwaną przezeń linią było bezpłatne dla pasażerów połączenie spinające polski Zgorzelec z niemieckim Goerlitz. Dawniej spółka była jednym z najważniejszych przewoźników regionalnych w zachodniej części Dolnego Śląska.