FlixBus od 1 lipca rozpoczyna kursy pierwszych międzynarodowych autobusów napędzanych biogazem. Wykorzystanie nowej technologii ma zmniejszyć emisję dwutlenku węgla aż o 75% – deklaruje przewoźnik.
Autobusy zostały wyprodukowane przez europejskich producentów Iveco i Scania i są obsługiwane przez lokalnych partnerów autobusowych FlixBusa. Będą jeździć na trasach Amsterdam – Bruksela oraz Sztokholm – Oslo. – Po niemalże 1,5 roku lockdownu coraz więcej osób zaczyna ponownie podróżować, a to oznacza również rosnący popyt na podróże autobusowe – mówi André Schwämmlein, współzałożyciel i dyrektor generalny FlixMobility cytowany w komunikacie. – Nowoczesna, zielona mobilność jest podstawą naszej działalności i kluczowym czynnikiem napędzającym zrównoważony rozwój: zależy nam na tym, aby odradzające się podróże były jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska, a biogaz z pewnością jest jedną z technologii przyszłości w tym zakresie, ograniczając emisję CO2 aż o 75% – twierdzi.
Decydowała dostępność biogazu
Wprowadzając te dwa autobusy do floty, FlixBus zadbał o wybór tras, na których dostępny jest już biogaz, a także współpracował z Iveco i Scanią nad przebudową wyprodukowanych już wcześniej autobusów na biogaz, aby dostosować poziom komfortu w tych pojazdach do potrzeb podróży dalekobieżnych. Atmosfair, klimatyczna organizacja pozarządowa, z którą Flix współpracuje w zakresie strategii klimatycznej i kompensacji emisji CO2, jest zaangażowana w weryfikację pochodzenia biogazu i upewnia się, że Flix otrzymuje możliwie najbardziej ekologiczny gaz. Ich wstępne obliczenia wskazują na redukcję CO2 o około 75% w porównaniu z eksploatacją oleju napędowego na trasach między Amsterdamem a Brukselą oraz między Sztokholmem a Oslo – czytamy w komunikacie.
FlixBus zakłada, że dostępność technologii będzie w najbliższym czasie znacznie wzrastać w całej Europie, zwłaszcza że UE podjęła decyzję o udostępnieniu punktów tankowania drogowego gazu opałowego wzdłuż głównych europejskich sieci drogowych (TEN-T). Spółka testowała już kilka rodzajów paliw alternatywnych w różnych projektach, a teraz prowadzi działania w kierunku zintegrowania wizji ekologicznej mobilności z partnerami autobusowymi, a także bada możliwe ograniczenia, zalety i potencjalny wpływ na koszty operacyjne.
Flix testuje różne paliwa alternatywne
Autobusy zasilane biogazem to kolejne innowacyjne rozwiązanie, które wprowadza FlixMobility. W 2018 roku
FlixBus rozpoczął pilotaż pierwszych na świecie całkowicie elektrycznych autobusów dalekobieżnych w Niemczech, Francji i USA. Pod koniec 2019 r. firma ogłosiła współpracę z niemiecką firmą technologiczną Freudenberg i
plany budowy pierwszego dalekobieżnego autobusu wodorowego. Autobus kursujący między Londynem a Dortmundem jest wyposażony w panele słoneczne, dzięki którym autobus oszczędza około 7% paliwa na tej trasie, a
wszystkie pociągi FlixTrain są zasilane w 100% ekologiczną energią elektryczną.
– Naszą misją jest oferowanie zrównoważonej, przyjaznej środowisku mobilności dostępnej dla każdego. Dlatego nie obawiamy się jako pierwsi testować nowych technologii, które pojawiają się w obszarze paliw alternatywnych, i wraz z naszymi partnerami autobusowymi i organizacjami pozarządowymi nieustannie dążymy do zmniejszania śladu węglowego. Naszą wizją jest dokonanie transformacji w całym sektorze mobilności – zapewnia André Schwämmlein.