Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Finansowanie autobusów elektrycznych z trzech źródeł

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-12-05 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Finansowanie autobusów elektrycznych z trzech źródeł
fot. Solaris
Fundusz Niskoemisyjnego Transportu w gestii Ministerstwa Energii, program badawczo rozwojowy NCBiR we współpracy z miastami a także, jak dziś, fundusze unijne. To trzy filary finansowania zakupów autobusów elektrycznych jakie w niedalekiej przyszłości widzi Ministerstwo Rozwoju i Finansów.

Wiceminister Jadwiga Emilewicz odpowiedziała na interpelację posła Włodzimierza Karpińskiego, który pod koniec października zapytał o przyszłość autobusowej elektromobilności w Polsce. Zainteresowało go m.in. jak rząd chce wspierać samorządy w zakupach elektrobusów i czy planowane są szczególnego rodzaju mechanizmy i zachęty, dla takich inwestycji, a także czy można przeznaczyć na ten cel część wpływów z akcyzy.

Emilewicz przyznaje, że pieniądze na ten cel mają iść ze źródeł zewnętrznych, ale przynajmniej na początku, konieczny jest impuls ze strony państwa. „Jednym z priorytetów wskazanych w Planie Rozwoju Elektromobilności jest uruchomienie jej zewnętrznego finansowania. Jednakże, ze względu na konieczność szybkiej akceleracji polskich innowacyjnych rozwiązań oraz budowy infrastruktury bazowej, część finansowania pochodzić będzie z budżetu państwa”.

Wymienia trzy takie źródła. Pierwszym ma być Fundusz Niskoemisyjnego Transportu podlegający Ministrowi Energii za pośrednictwem NFOŚiGW. „Jego przychodami będą m.in. dotacja docelowo w wysokości do 1.5% planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych oraz środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego w wysokości 0.1% uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą w zakresie przesyłania energii elektrycznej”. Będzie przeznaczony na dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych, ale tez innych autobusów niskoemisyjnych – gazowych, na biopaliwa, na wodór.

Drugi to program Bezemisyjny Transport Publiczny, w ramach którego NCBiR wraz z samorządami będzie występował jako zamawiający w postępowaniu publicznym, które ma wyłonić ośrodki badawcze i projektowe, które wymyślą i zbudują prototyp nowego autobusu elektrycznego, dostosowanego cenowo i jakościowo do potrzeb miast. Na tym programie swoje plany elektrobusowe opiera m.in. Wrocław.

Trzeci to fundusze unijne – Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach), a także PO Polska Wschodnia (2.1 Zrównoważony transport miejski).

„Wg informacji otrzymanych z Ministerstwa Energii wejście w życie zarówno Ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, wprowadzającej Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, jak i Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych planowane jest w I kwartale 2018 r.” – tłumaczy wiceminister Emilewicz.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jaworzno w 40 proc. oparte na elektrobusach od Solarisa

Komunikacja

Jaworzno w 40 proc. oparte na elektrobusach od Solarisa

jd/inf. pras. 04 grudnia 2017

Kongres 590: Czy prąd i wodór wskrzeszą polską motoryzację?

Mobilność

Kongres 590: Czy prąd i wodór wskrzeszą polską motoryzację?

Roman Czubiński 01 grudnia 2017

Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy przegubowy „elektryk”

Komunikacja

Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy przegubowy „elektryk”

Leonard Dolecki 23 listopada 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS