Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalne opublikowało projekt programu „FENIKS” na lata 2021-2027. W zakresie transportu w miastach przewidziano alokację w wysokości 2 mld euro – na rozbudowę i modernizację infrastruktury szynowej, tabor szynowy, węzły przesiadkowe, systemy ITS dla usprawnienia ruchu niezmotoryzowanego i transportu publicznego, a także tabor autobusowy.
Kilka dni temu Komisja Europejska zaakceptowała największy fundusz spójności dla Polski. Chodzi o FENIKS-a, który jest skrótem od „Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko”. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalne opublikowało projekt programu.
Priorytet III dotyczy transportu miejskiego .Jak wynika z programu, finansowe będą projekty związane z inwestycjami w infrastrukturę i tabor szynowy publicznego transportu zbiorowego (metro i tramwaje), węzły przesiadkowe (w tym: parkingi P&R poza centrami miast), miejskie systemy ITS dla uprzywilejowania, usprawnienia usług publicznego transportu miejskiego oraz ruchu niezmotoryzowanego (pieszo-rowerowego), rozwiązania IT, w tym umożliwiające wdrażanie koncepcji „Mobilność jako usługa”. Planowane jest też wsparcie zakupu taboru autobusowego – w pierwszej kolejności bezemisyjnego (elektrycznego i wodorowego), a jak starczy środków, to także niskoemisyjnego (gazowego LNG, CNG lub LPG oraz hybrydowego PHEV). Ponadto założono, że w przypadku braku możliwości pełnej realizacji toczących się inwestycji zaplanowanych lub przygotowanych w ramach obowiązującego POIiŚ 2014-2020 będzie istniała możliwość ich kontynuacji w ramach perspektywy 2021-2027.
Przewidziano kilka wskaźników:
- długość wybudowanych linii metra – 3,4 km do 2029 r.
- długość nowych linii tramwajowych i metra – 98 km do 2029 r. (w tym 5 km w 2024 r.)
- długość przebudowanych linii tramwajowych i metra – 126 km do 2029 r. (w tym 6 km w 2024 r.)
- pojemność ekologicznego taboru – 54 913 pasażerów do 2029 r. (19 769 w 2024 r.)
- miasta z nowymi lub zmodernizowanymi cyfrowymi systemami transportu – 9 do 2024 r.
Kto będzie mógł ubiegać się o wsparcie? Jak informuje ministerstwo, jest ono przeznaczone dla miast wojewódzkich oraz innych miast, które w latach 2014-2020 były objęte instrumentem ZIT – z wyłączeniem Polski Wschodniej. Inwestycje będą obierać się na odpowiednich Planach Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) lub innych dokumentach planowania mobilności na danym obszarze.
Na realizację priorytetu obejmującego transport w miastach przeznaczono alokację w wysokości 2 mld euro. Z tego 1,44 mld euro na infrastrukturę, 460 mln euro na tabor i 100 mln euro na cyfryzację.