Europejski Bank Inwestycyjny i miasto Kraków poszerzają wieloletnią współpracę, tym razem w modelu PPP. Umowa na finansowanie w kwocie 180 mln zł, podpisana ze spółką PPP Solutions Polska, wesprze budowę nowej linii tramwajowej łaczącej centrum miasta z pętlą Mistrzejowice. Pod względem formy finansowania to model pionierski w Polsce.
Projekt jest pierwszą inwestycją w sektorze transportu miejskiego realizowaną w formule PPP i tym samym otwiera nowe możliwości finansowania dla polskich samorządów. Zgodnie z
podpisaną pod koniec 2020 r. umową między miastem Kraków (podmiot publiczny) a konsorcjum PPP Solutions Polska, którego właścicielem jest Gulermak, zadaniem wykonawcy jest zabezpieczenie finansowania, projektowanie i budowa linii tramwajowej, a potem jej utrzymywanie przez okres 20 lat.
Nowa linia tramwajowa połączy dzielnice mieszkaniowe w północnej części Krakowa z centrum miasta. Łączna długość trasy to 4,45 km, projekt obejmuje budowę 9 nowych przystanków tramwajowych, w tym dwa podziemne oraz przebudowę istniejącej pętli Mistrzejowice.
– EBI z dumą zacieśnia współpracę z Krakowem – wierzymy, że zaowocuje ona dalszym dynamicznym rozwojem miasta. Cieszy nas, że wraz z tą transakcją w formule PPP otwieramy nowe możliwości finansowania dla innych samorządów. Inwestycje w zrównoważony rozwój komunikacji miejskiej mają kluczowe znaczenie, usprawniają poruszanie się po mieście, polepszają jakość życia mieszkańców i pozytywnie wpływają na klimat. EBI, jako bank klimatu UE, deklaruje swoją gotowość do dalszego wspierania zielonej transformacji polskich miast i regionów – mówi Teresa Czerwińska, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
– Głęboko wierzę, że krakowskie tramwaje to przełomowy projekt, który utoruje drogę nowej fali projektów PPP w Polsce. Dzięki temu projektowi ustaliliśmy punkt odniesienia dla dokumentacji bankowej, która jest również dostosowana do przepisów dotyczących zamówień publicznych w Polsce. Projekt ma ogromne znaczenie dla miasta Krakowa. Nie tylko połączy ze sobą dwie linie tramwajowe, ale także zwiększy wykorzystanie transportu tramwajowego, co jest wielkim krokiem w kierunku bardziej ekologicznego systemu transportu. Jesteśmy dumni ze współpracy z EBI przy tym projekcie i bardzo dziękujemy im za ogromną wartość dodaną, jaką wnieśli w tym trudnym czasie globalnej zmienności finansowej i niestabilności regionalnej – dodaje Kemal Güleryüzm, prezes firmy Gülermak.
Jak wyjaśnia wykonawca, w sumie, z uwagi na skalę inwestycji, podpisano umowy z trzema międzynarodowymi bankami. – To zamyka nam formalne kwestie, jeżeli chodzi o finansowanie budowy. Teraz dopełnieniem tej procedury będzie podpisanie bezpośredniej umowy na realizację między konsorcjum a partnerem publicznym. Powinno to nastąpić w najbliższych tygodniach – mówi Bartosz Sawicki, rzecznik wykonawcy, firmy Gülermak.
Jesienią wykonawca złożył wniosek o wydanie tzw. decyzji ZRID po
przeprojektowaniu linii tramwajowej w zakresie infrastruktury towarzyszącej (drogowej). Po zakończeniu tych prac wykonawca złoży wniosek o tzw. decyzję ZRID. – Spodziewamy się jej wydania w najbliższych tygodniach – dodaje Sawicki.