Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Elon Musk ma zgodę na hyperloop? Miasta… nic o tym nie wiedzą

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-07-21 13:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Elon Musk ma zgodę na hyperloop? Miasta… nic o tym nie wiedzą
Elon Musk w NASAfot. NASA/Bill Ingalls, domena publiczna
Miliarder i pomysłodawca budowy hyperloopa pochwalił się na Twitterze, że otrzymał od rządu zgodę na budowę tego futurystycznego środka transportu z Nowego Jorku, przez Filadelfię i Baltimore, do Waszyngtonu. „Pierwsze słyszymy. Ale nie możemy się doczekać, żeby usłyszeć więcej” – komentuje biuro prasowe burmistrz Waszyngtonu Muriel Browser.

„Just received verbal govt approval for The Boring Company to build an underground NY – Phil – Balt – DC Hyperloop. NY – DC in 29 mins.” („właśnie uzyskałem ustną zgodę ze strony rządu dla Boring Company na budowę podziemnego hyperloopa na trasie Nowy Jork – Filadelfia – Baltimore – Waszyngton. Z Nowego Jorku do Waszyngtonu w 29 minut” – red.) – napisał wczoraj na Twitterze Musk. Boring Company to założona przez niego w zeszłym roku firma, która ma drążyć tunele o charakterze transportowym. Nie tylko dla hyperloopa, ale w tym wypadku chodzi o ten środek transportu.

Musk zresztą rozwinął nieco temat pod tym wpisem. Wytłumaczył, że chodzi o tunele z podziemnymi stacjami w centrach miast, do których będzie prowadził system kilkudziesięciu wind. Dodał, że równolegle do tunelu na wschodnim wybrzeżu USA, mogłyby trwać prace nad tunelem drogowym w aglomeracji Los Angeles, a potem tunelem dla hyperloopa między Los Angeles i San Francisco, oraz w Teksasie. Przyznał, że konieczne jest uzyskanie formalnego pozwolenia, ale sądzi, że stanie się to szybko.

„Nie rozmawialiśmy”, „ciekawostka”, „daleka droga”…

Choć wizja podróży między Nowym Jorkiem i Waszyngtonem (z potencjalnym przedłużeniem do Bostonu i Providence) w pół godziny jest kusząca, a technologia hyperloopa się rozwija – firma Hyperloop One ma już kapsułę i prowadzi testy na specjalnym torze – to entuzjazm miliardera wydaje się przedwczesny. Przede wszystkim miasta, które miałyby znaleźć się na trasie… nic nie wiedzą ani o pozwoleniu, ani o rozmowach.

Urzędników przepytał serwis „Quartz”, który postanowił sprawdzić, ile w deklaracji Muska życzeń, a ile formalnych decyzji. „Pierwsze słyszymy. Ale nie możemy się doczekać, żeby usłyszeć więcej” – napisali w odpowiedzi urzędnicy biura prasowego burmistrz Waszyngtonu Muriel Browser.

– Nikt w ratuszu, ani w żadnym z miejskich urzędów nie prowadzi rozmów z panem Muskiem, ani żadnym przedstawicielem jego firmy – powiedział Ben Sarle, zastępca rzecznika prasowego burmistrza Nowego Jorku Billa de Blasio.

„Elon Musk nie kontartował się z władzami Filadelfii. Nie wiemy, co ma na myśli pisząc ‘government approval’” – napisał w odpowiedzi dla magazynu Mike Dunn, zastępca rzecznika ratusza w Filadelfii. Dodał, że nie wyklucza sensowności idei hyperloopa, ale „…Istnieją liczne przeszkody w rozwoju tej, wciąż nieprzetestowanej, technologii, zanim stanie się rzeczywistością”.

Budowa tunelu trwa i sto lat

Na dobrą sprawę nikt nie wie, co Musk miał na myśli. Według serwisu „Bloomberg” może chodzić o potwierdzone przez rzecznika Białego Domu „pomyślne i konstruktywne rozmowy” z miliarderem, jednak administracja prezydenta Donalda Trumpa nie sprecyzowała, czego dotyczyły.

Dziennikarze zwracają uwagę, że taka inwestycja wymagałaby wielomiliardowych nakładów i wielu pozwoleń zarówno od władz federalnych, stanowych jak i miejskich. Tunel na zaproponowanej trasie musiałby być ponad dwukrotnie dłuższy niż najdłuższy dziś istniejący, kolejowy Tunel Św. Gotarda w szwajcarskich Alpach. Otwarte niedawno trzykilometrowe przedłużenie metra w Nowym Jorku kosztowało 4,5 mld dol. Co więcej zaproponowano by je zbudować… w 1919 r., a ostatecznie otwarto je w styczniu 2017 r.

Quartz zauważa, że nie po raz pierwszy Musk nieco naciąga fakty. Pod koniec czerwca poinformował na Twitterze o zakończeniu pierwszego etapu wspomnianego tunelu w Los Angeles, dorzucając zdjęcia dziury w ziemi. Rzecznik urzędu miasta stwierdził jednak, że w Los Angeles nic się do tej pory nie zadziało, pewne prace wykonano jedynie na terenie firmy Muska, SpaceX, w Hawthorne. Nie wykluczył, że zmieni się to w przyszłości.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Hyperloop One po pierwszym teście w tubie. Jest też kapsuła

Mobilność

Hyperloop One po pierwszym teście w tubie. Jest też kapsuła

Jakub Dybalski 13 lipca 2017

Jaworzno z pierwszym testowym odcinkiem hyperloopa?

Mobilność

Jaworzno z pierwszym testowym odcinkiem hyperloopa?

jd/inf. pras. 29 czerwca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5