Szczecin otworzył oferty w przetargu na dostawę jedenastu 12-metrowych elektrobusów. O zamówienie, które ma zostać zrealizowane do końca lutego 2020 r., ubiega się dwóch zamawiających, choć ich oferty przekraczają budżet zamawiającego.
Szczecin prowadzi przetarg na dostawy 11 autobusów elektrycznych o długości 11,8-12,5 m. Pojazdy mają pomieścić min. 75 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Przewidziano troje drzwi. Przewidziano elektroniczną informację pasażerską, automatyczne zapowiedzi, monitoring, klimatyzację.
Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasileniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 90 km, bez doładowywania urządzeń magazynu energii w temperaturach przez cały rok. Zamawiający wymaga jednak, aby pojemność magazynu energii była nie mniejsza niż 120 kWh Układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii. Pojazd winien zapewniać możliwość ładowania plug-in oraz pantografowego. Ładowanie urządzeń magazynu energii stacjonarnym systemem ładowania poprzez plug-in musi pozwolić na naładowanie do 90% baterii w czasie nie dłuższym niż 5 godzin. Dodatkowo przewidziano montaż na dachu każdego z autobusów panelu fotowoltaicznego o mocy ok. 0,1 kW każdy.
Dzisiaj minął termin składania ofert. Solaris zaoferował pojazdy za 49,4 mln zł brutto. Konsorcjum Ursus Bus i Przedsiębiorstwo Filialne “Zakład samochodowy Nr 1” Publiczna Spółka Akcyjna “Kompania Samochodowa Bogdan Motors” – spółka prawa ukraińskiego zaproponowało 38,3 mln zł brutto. Budżet Szczecina na to zadanie wynosi 33,5 mln zł. Zamawiający musi teraz podjąć decyzję, czy zwiększyć budżet, czy unieważnić postępowanie.
O wyborze oferty zadecydują cena (60%), zużycie energii (20%), klimatyzacja – ilość czynnika chłodzącego (5%), podatność obsługowo-serwisowa (5%), zawieszenie (5%), szyba przednia (5%). Zamówienie ma zostać zrealizowane do końca lutego 2020 r.
Raport „Polska na drodze do elektromobilności”, który przygotowaliśmy we współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju
można pobrać TUTAJ.