Firma ABB podpisała umowy z genewskim operatorem transportu TPG i szwajcarskim producentem autobusów HESS na dostawę technologii szybkiego ładowania dla 12 elektrycznych autobusów. Umożliwi ona ładowanie autobusów na przystankach w ciągu 15 sekund, a potem na pętli w 4-5 minut.
Technologia o nazwie TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation) nie wymaga napowietrznych linii. ABB otrzymała zamówienia o łącznej wartości ponad 16 mln dol. Pojazdy będą obsługiwać linię 23, łączącą genewskie lotnisko z przedmieściami Genewy. Dzięki e-autobusom emisja dwutlenku węgla może zmniejszyć się aż o 1000 ton rocznie w porównaniu do dotychczas eksploatowanych autobusów z silnikami wysokoprężnymi.
ABB uruchomi 13 stacji błyskawicznego ładowania wzdłuż trasy autobusu, trzy stacje na pętlach i cztery w zajezdniach. Podłączenie autobusu do punktu ładowania zajmie sekundę. Następnie akumulatory będą mogły zostać naładowane w ciągu 15 sekund dzięki ładunkowi energii o mocy 600 kW. Kolejne, kilkuminutowe podłączenie na pętli autobusowej umożliwi pełne doładowanie akumulatorów.
fot. ABB – Jesteśmy dumni z tej przełomowej technologii, która służy Genewie w zapewnieniu cichego i bezemisyjnego transportu zbiorowego. Jest to modelowe rozwiązanie dla transportu miejskiego przyszłości, zgodne z naszą wizją zrównoważonej mobilności – powiedział Claudio Facchin szef działu produktów i systemów energetyki ABB.
Decyzja o uruchomieniu autobusów TOSA na linii 23 została podjęta po pilotażowej eksploatacji pierwszego elektrobusu na trasie z lotniska w Genewie do centrum wystawienniczego Palexpo. Trasa linii 23 zostanie nieco zmodyfikowana w celu stworzenia szybkiego połączenia z nową, podmiejską dzielnicą Praille-Acacias-Vernet, przewidzianą na 11 tys. mieszkań. Docelowo, w 2018 r., autobusy przegubowe o dużej pojemności będą odjeżdżać z obu pętli co 10 minut w godzinach szczytu. Obecnie linia obsługuje ponad 10 tys. pasażerów dziennie.
W ramach odrębnego zamówienia dla HESS, ABB dostarczy 12 elastycznych układów napędowych dla autobusów wraz ze zintegrowanymi urządzeniami trakcyjnymi i przekształtnikami pomocniczymi, jednostkami akumulatorowymi zamontowanymi na dachu, systemem ETS (energy transfer system) oraz silnikami trakcyjnymi. Oba zamówienia obejmują także 5-letnią usługę serwisową.