W poniedziałek rano na ulice Lublina wyjechał pierwszy Ekovolt, czyli elektryczny autobus wyprodukowany przez Ursus. To na razie jedyny pojazd tej marki, który będzie tam jeździł.
Niskopodłogowy, 12–metrowy Ekovolt kursuje na razie na pętli wokół starego miasta w Lublinie od poniedziałku do soboty. Odjeżdża z przystanku przy Placu Litewskim co 20 minut. Baterie pozwalają mu przejechać ok. 100 km na jednym ładowaniu. Pełne ładowanie trwa ok. 6 godzin, ale w ciągu dnia kilka razy podjeżdża do ładowarki by uzupełnić zapas energii. Szybkie, 50–minutowe ładowanie pozwoli na przejechanie dodatkowych 50 km. Autobus pomieści 80 osób, z czego 26 na miejscach siedzących. Może rozpędzić się do 70 km/h.
Do końca wakacji przejazd Ekovoltem jest bezpłatny, dlatego w środku jeszcze nie ma kasowników. Potem przejazd będzie kosztował złotówkę, bo tyle kosztuje najtańszy bilet w mieście, który uprawnia do przejazdów komunikacją w obszarze objętym strefą płatnego parkowania.
Ekovolt to na razie prototyp zbudowany w zakładach Ursusa przy współpracy z inżynierami z Politechniki Lubelskiej i przy wsparciu władz miasta. Sam Ursus, znany głównie z produkcji maszyn rolniczych, nie ukrywa, że liczy na seryjną produkcję, niedawno utworzył nawet wspólną spółkę (Ursus Bus) z innym producentem autobusów – AMZ Kutno. Na współpracę liczy również lubelski ratusz, który ma w planach wymianę części taboru na elektryczny, ale uzależnia to od otrzymania unijnej dotacji.
Na razie więc Ursus pewności, że jego pojazdy znajdą nabywców, nie ma. Z drugiej strony szansa na dotację jest duża, bo Unia Europejska w obowiązującej właśnie perspektywie budżetowej (2014–20) promuje niskoemisyjny transport w miastach, a to oznacza, że w pierwszej kolejności chce dofinansowywać tramwaje i autobusy z napędem ekologicznym. Stąd m.in. nie tylko w Lublinie pomysły na wzbogacenie taboru o pojazdy elektryczne. Przedstawiciele Ursusa wspominali w poniedziałek o złożeniu oferty w krakowskim przetargu na cztery autobusy elektryczne (jest właśnie rozstrzygany). Ostatnio firma podbija swoimi ciągnikami rynki w Afryce, przy okazji prezentując swój autobus i ponoć wzbudza nim duże zainteresowanie.
Według „Kuriera Lubelskiego” koszt produkcji Ekovolta to ok. 2 mln zł. Lublin zapłacił za pojazd ok. 1,7 mln zł. To oznacza, że produkt Ursusa może być cenowo konkurencyjny. MZA Warszawa, które niedawno kupiły 10 autobusów elektrycznych od Solarisa, zapłaciły za nie ok. 22 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.