Partnerzy serwisu:
Mobilność

Ekologiczne parkingi P+R na Młocinach i Wilanowskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

Ostatnia kondygnacja parkingu P+R Metro Młociny zostanie przebudowana. Będzie nowa posadzka, panele fotowoltaiczne, pompa ciepła i magazyn energii. W ramach podpisanej właśnie umowy wymienione zostanie również całe oświetlenie węzła na energooszczędne. A na Wilanowskiej – zielona ściana.

Parking wielopoziomowy P+R Metro Młociny działa od 2008 roku. To największy obiekt w sieci Parkuj i Jedź, z którego codziennie korzystają setki kierowców. Po kilkunastu latach użytkowania ostatnia kondygnacja, która jest jednocześnie zadaszeniem obiektu, wymaga generalnego remontu. W 2021 roku Zarząd Transportu Miejskiego wykonał koncepcję architektoniczną, która pozwoliła nakreślić dalsze kierunki inwestycji.

Ekologicznie i ekonomicznie

– Zabraliśmy się do pracy od podstaw i najpierw wykonaliśmy analizę, która podpowiedziała nam, jak ulepszyć parking, żeby był nie tylko wygodniejszy i bardziej estetyczny, ale też ekologiczny. A co za tym idzie – tańszy w użytkowaniu – mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego.

Modernizacja będzie kompleksowa, bo wymieniona zostanie nie tylko nawierzchnia, po której jeżdżą auta. ZTM chce, żeby parking stał się bardziej ekologiczny, a nowe rozwiązania pozwoliły znacznie ograniczyć zużycie energii ze źródeł konwencjonalnych.

Nad częścią miejsc parkingowych powstaną więc zadaszenia. To właśnie na nich zostaną zamontowane instalacje fotowoltaiczne – o łącznej mocy około 150 kWp. Pojawią się też nowe efektywne energetycznie centrale wentylacyjne, odpowiadające za wymianę powietrza na dworcu autobusowym oraz w Punkcie Obsługi Pasażerów. Pompa ciepła przygotuje ciepłą wodę użytkową w budynku parkingu P+R Metro Młociny.

Wykonawca zbuduje także magazyn energii, wymieni też oświetlenie na bardziej ekologiczne. – Liczymy na to, że dzięki nowym rozwiązaniom można będzie zaoszczędzić nawet 60 proc. energii elektrycznej, zużywanej dotychczas na oświetlenie węzła – dodaje Katarzyna Strzegowska.

Dbają i remontują

W latach 2018-2020 prace remontowe zostały już wykonane na pierwszym i drugim poziomie. Pomalowane zostały słupy konstrukcyjne, balustrady i klatki schodowe – na kolory charakterystyczne dla poszczególnych pięter budowli, a każdy poziom ma teraz także swoje oznaczenie literowe. Ułatwia to właścicielom odnajdywanie zaparkowanych samochodów.

Kolory i litery dla każdego poziomu parkingu są takie same na wszystkich P+R: na poziomie zero – żółty i litera A; na pierwszym piętrze – niebieski i B; na drugim – czerwony i C; na trzecim – zielony i D; na czwartym – fioletowy i E. Dla piątego piętra został zarezerwowany kolor pomarańczowy i litera F – te oznaczenia wykorzystane zostaną jeśli w przyszłości powstanie tak wysoki parking. Dodatkowo krawędzie słupów zostały pomalowane farbami o właściwościach odblaskowych.

Modernizacją zajmie się firma ZAB-BUD Sp. z o.o. Zgodnie z umową Wykonawca musi skończyć prace w drugiej połowie kwietnia 2026 roku. Umowa opiewa na 21,6 mln zł.

Zielona ściana na Wilanowskiej

To nie wszystkie proekologiczne zmiany na miejskich parkingach w stolicy. W zieloną, w dosłownym tego słowa znaczeniu, zmieni się zachodnia ściana parkingu P+R Metro Wilanowska. Zamontowany zostanie na niej stelaż ze stalowych linek, który stanie się podporą dla winobluszcza pięciolistkowego. Mimo, że to bardzo szybko rosnąca roślina – rocznie jej pnącza mogą przyrastać nawet do 2 metrów, to ściana parkingu ma 80 m długości i 10 m wysokości. To aż 800 m kw. powierzchni.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Tarcza Krystyna kończy drążenie na Bemowie

Komunikacja

Warszawa: Tarcza Krystyna kończy drążenie na Bemowie

Redakcja/inf. pras 19 maja 2025

Wrocław rozbudowuje system Park&Ride

Mobilność

Wrocław rozbudowuje system Park&Ride

UM Wrocław 29 kwietnia 2025

Efekty świeżo wprowadzonych w Poznaniu e-kontroli

Mobilność

Efekty świeżo wprowadzonych w Poznaniu e-kontroli

Maciej Sikorski 30 kwietnia 2025

Jak zostać maszynist(k)ą Metra Warszawskiego?

Komunikacja

Jak zostać maszynist(k)ą Metra Warszawskiego?

Metro Warszawskie 12 grudnia 2024

Metro na Bemowie już dwa piętra pod ziemią

Komunikacja

Zobacz również:

Warszawa: Tarcza Krystyna kończy drążenie na Bemowie

Komunikacja

Warszawa: Tarcza Krystyna kończy drążenie na Bemowie

Redakcja/inf. pras 19 maja 2025

Wrocław rozbudowuje system Park&Ride

Mobilność

Wrocław rozbudowuje system Park&Ride

UM Wrocław 29 kwietnia 2025

Efekty świeżo wprowadzonych w Poznaniu e-kontroli

Mobilność

Efekty świeżo wprowadzonych w Poznaniu e-kontroli

Maciej Sikorski 30 kwietnia 2025

Jak zostać maszynist(k)ą Metra Warszawskiego?

Komunikacja

Jak zostać maszynist(k)ą Metra Warszawskiego?

Metro Warszawskie 12 grudnia 2024

Metro na Bemowie już dwa piętra pod ziemią

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij