fot. Kasper Fiszer.Tramwaj produkcji Tatra-Jug w ukraińskim Mikołajowie.
Ukraińska Tatra-Jug wyeksportuje piętnaście przegubowych tramwajów do Aleksandrii. Spółka podpisała już kontrakt z władzami egipskiego miasta. Na jego mocy ma zrealizować dostawy w ciągu 2,5 roku.
Ukraiński producent tramwajów Tatra-Jug zaskakująco wygrał przetarg na dostawę tramwajów do Egiptu. Wkrótce po Aleksandrii, drugim pod względem liczby ludności mieście kraju, które zamieszkuje ponad 4 mln osób, kursować ma piętnaście przegubowych wagonów wyprodukowanych w Dnieprze (do 2016 r. Dniepropietrowsk).
Wagony mają sprawdzić się w trudnych warunkach klimatycznych
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie Tatra-Jug, ukraińska spółka pokonała m.in. koncern Stadler i chińską korporację CRRC. – Projekt został przygotowany tak, by nowe i nowoczesne wagony tramwajowe mogły kursować po ulicach Aleksandrii już w najbliższej przyszłości. Zaproponowany [w przetargu] wagon będzie spełniał wszystkie wymagania: te stawiane przez Urząd Transportu Aleksandrii oraz, dzięki użyciu nowych technologii, te wynikające z trudnych warunków [planowanej] eksploatacji, w tym klimatycznych – deklaruje producent.
Tatra-Jug podpisała już ze stroną egipską kontrakt. Uroczyste zawarcie umowy odbyło się 6 lutego w Aleksandrii w obecności ambasadora Ukrainy oraz gubernatora miasta. – Ten kontrakt jest dla nas punktem wyjścia do szerszej dystrybucji ukraińskich produktów wysokiej jakości w regionie MENA [Bliski Wschód i północna Afryka] – zapowiada Anatolij Kierdiwara, dyrektor generalny Tatra-Jug. – Jesteśmy dumni z naszych tramwajów i z tego, że 95 procent produkcji odbywa się na Ukrainie. To tysiące miejsc pracy i ogromne wpływy do budżetów wszystkich szczebli [administracji], które ożywiają gospodarkę naszego kraju – dodał.
Wysokopodłogowe tramwaje w sam raz na egipskie torowiska
Egipskie zamówienie objęło dostawę 15 wagonów o długości 22 metrów. Będą one wysokopodłogowe. – Taki był wymóg przetargowy zamawiającego – tłumaczy Iniessa Kierdiwara, rzecznik prasowy Tatra-Jug, w rozmowie z ukraińskim Centrum Strategii Transportowych. Ma mieć to związek z warunkami klimatycznymi i parametrami technicznymi aleksandryjskiego systemu tramwajowego. Jak podała w swoim komunikacie ukraińska agencja informacyjna Interfax, Tatra-Jug będzie musiała dostarczyć wagony w ciągu 2,5 roku po otrzymaniu zaliczki.
Spółka Tatra-Jug z siedzibą w Odessie i zakładami produkcyjnymi w Dnieprze funkcjonuje od 1993 r. Jej dotychczasowe doświadczenie na rynkach zagranicznych jest marginalne, ale produkcja na rynek wewnętrzny była relatywnie duża – wagony trafiły do 22 ukraińskich miast. Na początku działalności spółka opierała się na technologiach czeskiej Tatry, by następnie opracować własne projekty wagonów. Według danych Interfax w 2015 r. przedsiębiorstwo przyniosło ok. 43 mln hrywien (ok. 6,5 mln zł) zysku.
Najstarsza sieć tramwajowa Afryki
System komunikacji tramwajowej w Aleksandrii jest najstarszym systemem tego rodzaju w Afryce. Jego korzenie sięgają roku 1860, kiedy uruchomiono tramwaje trakcji parowej. Wagony elektryczne obsługują miasto od 1902 r. Dziś funkcjonują dwie oddzielne sieci, po których kursuje w sumie ok. 300 wagonów. Wśród nich są wozy GT6 sprowadzone z Kopenhagi w związku z likwidacją tamtejszej sieci na przełomie lat 60. i 70. zeszłego stulecia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.