fot. Ad Meskens, lic. CC BY-SA 4.0tramwaj w Edynburgu
Choć mieszkańcy stolicy Szkocji wciąż "oswajają się" z niedawno oddaną do użytku linią tramwajową, to już pojawiają się propozycje rozbudowy tej niewielkiej sieci. Czy w najbliższym czasie władze miasta przymierzą się do realizacji projektu - odpowiedź na to pytanie będzie znana ostatecznie jesienią.
W najbliższych dniach ma dojść do spotkania lokalnych samorządowców. Będą oni zastanawiać się, czy plan rozbudowy sieci warto realizować oraz czy faktycznie jest zapotrzebowanie ze strony społeczeństwa na rozwój tego środka transportu. Władze miasta mają dokonać wstępnych ustaleń w sprawie rozbudowy sieci i ewentualnych tras dla planowanej linii. Jak zapowiada ratusz, konsultacje w sprawie rozbudowy linii ruszą niebawem. W międzyczasie będą poszukiwane źródła finansowania dla tej inwestycji. Ostateczna decyzja w sprawie ewentualnej rozbudowy sieci ma zapaść w październiku.
Mieszkańcy polubili tramwaj
- W czasie pierwszego roku funkcjonowania tramwaju w Edynburgu odnotowaliśmy lepsze wyniki przewozowe od tych, które były prognozowane jeszcze przed otwarciem linii. To pokazuje rosnące zapotrzebowanie na zbiorowy transport w Edynburgu i jest jednocześnie powodem dla rozważenia rozbudowy sieci, aby tramwaj był w zasięgu jeszcze większej liczby mieszkańców - powiedziała Lesley Hinds - radna w edynburskim ratuszu odpowiedzialna za transport. - Nie chcemy jednak podejmować żadnych pochopnych decyzji w sprawie przyszłości projektu, dlatego potrzebne są staranne analizy, które pomogą zdecydować o przyszłości sieci - dodaje. Według Lesley Hinds, władze miasta wyciągnęły już lekcję z budowy linii w przeszłości, dlatego teraz postarają się uniknąć niekorzystnych wariantów i zapewnić najlepsze rozwiązania dla mieszkańców.
W pierwszym roku funkcjonowania linii z tramwaju w Edynburgu skorzystało 4,92 mln pasażerów. To o około 370 tys. podróżnych więcej niż zakładały prognozy. Proponowana trasa wydłużenia tramwaju byłaby dopełnieniem pierwotnego przebiegu linii, który jednak ze względu na ograniczenia finansowe został zmieniony.
Drożejąca inwestycja
Od wbicia pierwszej łopaty do uroczystego otwarcia pierwszej linii tramwajowej w Edynburgu minęło sześć lat. Linią o długości 13,5 km, z szesnastoma przystankami, mieszkańcy miasta mogą dojechać ze ścisłego centrum miasta do dzielnicy Haymarket, stadionu Murrayfield oraz na lotnisko. Projekt wzbudzał wiele kontrowersji. Nawet pomimo finansowych cięć w realizacji projektu, wartość inwestycji wzrosła z szacowanych w 2003 roku 375 mln funtów do 521 mln funtów w roku 2008. Założenia zrewidowano jednak w roku 2011, kiedy to okazało się, że budżet inwestycji opiewa na 776 mln funtów. Do tego dochodzą jednak jeszcze odsetki 30-letniego kredytu zaciągniętego na budowę linii, a zatem można spodziewać się, że koszt budowy linii tramwajowej w Edynburgu to około miliarda funtów. Do dziś wielu mieszkańców jest przeciwnych inwestycji. Wyniki przewozowe pokazują jednak, że edynburski tramwaj zyskuje coraz więcej zwolenników.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.