Tramwaje Śląskie przebudują blisko trzykilometrowy odcinek linii nr 9 w Rudzie Śląskiej. Zamiast drugiego toru przewidziano nową mijankę. Jak przekonuje spółka, to – wraz z innymi inwestycjami planowanymi na trasie dziewiątki – będzie wystarczające dla poprawy oferty. – Dzięki temu osiągniemy optymalną dla tej linii częstotliwość kursowania co 15 minut – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich i przekonuje, że wyższej częstotliwości, ze względu na liczne ograniczenia, i tak nie udałoby się osiągnąć.
Jak pisaliśmy, Tramwaje Śląskie
prowadzą przetarg na przebudowę torowiska tramwajowego w ciągu ul. Karola Goduli na terenie Rudy Śląskiej. Zakres obejmuje odcinek od mostu kolejowego w Rudzie Śląskiej Chebziu do granicy miasta Ruda Śląska z Bytomiem. Łączna długość torów przewidzianych do przebudowy wynosi ok. 2,900 mtp. Kursuje tędy linia nr 9, której losy były niepewne.
Spółka, przygotowując przetarg, nie zdecydowała się na dobudowę drugiego toru. Powstanie za to nowa, dodatkowa mijanka w rejonie przystanku Młyn Szombierski. – Zadecydowało o tym kilka elementów, ale przede wszystkim uwarunkowania terenowo-prawne oraz maksymalna częstotliwość kursowania linii nr 9. Po pierwsze zatem, budowa drugiego toru byłaby możliwa jedynie na fragmentach linii, ale nie miałoby to uzasadnienia ruchowego, gdyż nie umożliwiałoby to znaczącego zwiększenia częstotliwości kursowania tramwajów – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Jak dodaje rzecznik, na trasie linii 9 planowane są dodatkowe mijanki także na pozostałych jej odcinkach. – Mijanka przy przystanku Młyn Szombierski jest jedną z trzech dodatkowych mijanek, które planowane są na trasie linii nr 9. Spółka przewiduje również budowę mijanek na Zgodzie i w Wirku, na odcinku nieujętym w projekcie unijnym – wskazuje Zowada. Zaznacza zarazem, że na razie jest jednak za wcześnie, by mówić o terminach.
Ponadto planowana jest modernizacja i rozbudowa trasy od pętli w Chebziu w kierunku Nowego Bytomia do układu dwutorowego. Spółka przygotowuje się też do modernizacji bytomskiego odcinka trasy dziewiątki wzdłuż ul. Frycza-Modrzewskiego. – Przetarg na wyłonienie wykonawcy dla tego zadania jest na końcowym etapie przygotowań i planujemy ogłosić go w najbliższym czasie. Obejmie on odcinek od granicy z Rudą Śląską do przystanku Szombierki Kościół. Końcowy odcinek torowiska na skrzyżowaniu ul. Frycza Modrzewskiego z ul. Zabrzańską będzie realizowany we współpracy z UM Bytom, który prowadzić będzie inwestycję przebudowy tego skrzyżowania – informuje Andrzej Zowada. Poza tym trwa proces projektowy dla odcinka linii 9 w Świętochłowicach w ul. Katowickiej od granicy z Chorzowem do ul. Żołnierskiej.
Wymienione działania są wystarczające dla zwiększenia częstotliwości linii 9. – Obecnie maksymalna częstotliwość wynosi takt co 20 minut, zaś dzięki wymienionym inwestycjom tramwaj będzie mógł kursować co 15 minut. Dzięki temu w godzinę moglibyśmy wykonać cztery kursy w każdą stronę, zamiast trzech realizowanych obecnie. Taka częstotliwość byłaby optymalna dla obsługi linii nr 9 – mówi Andrzej Zowada. Jak dodaje, większa częstotliwość niż raz na kwadrans i tak nie byłaby możliwa – m.in. z uwagi na układ torowiska w Chebziu, Wirku i Zgodzie oraz przepustowość torowisk na pozostałych fragmentach linii nr 9 w Świętochłowicach, Chorzowie i Bytomiu (gdzie kursuje wiele innych linii tramwajowych). – To wszystko powoduje, iż nie ma uzasadnienia dla budowy odcinków dwutorowych na fragmencie wzdłuż ul. Goduli nawet w miejscach, gdzie technicznie byłoby to możliwe – zapewnia rzecznik.