Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Dziesięć lat w polskim transporcie: inwestycje zwłaszcza w transport szynowy

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2021-10-15 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dziesięć lat w polskim transporcie: inwestycje zwłaszcza w transport szynowy
fot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0Tramwaj w Olsztynie
O najważniejszych wydarzeniach dla polskiego transportu zbiorowego rozmawiano podczas jubileuszowego X Kongresu Transportu Publicznego. Miniona dekada przyniosła rozbudowę sieci metra, otwarcie nowej sieci tramwajowej, powołanie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii czy zwiększenie liczby samorządowych spółek kolejowych.

Jakie zmiany zaszły w sektorze transportu publicznego w ciągu minionych dziesięciu lat? – Wszędzie tam, gdzie samorząd województwa zdecydował się na utworzenie własnego podmiotu świadczącego przewozy kolejowe, liczba podróżnych z roku na rok wzrasta. Również jakość świadczonych usług jest na coraz wyższym poziomie – ocenił Dariusz Grajda, prezes Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych. Podkreślał duże znaczenie zakupu nowego taboru z wykorzystaniem środków unijnych i zwracał uwagę, że jeśli zsumować liczbę pasażerów przewożonych przez wszystkich przewoźników samorządowych, wynik będzie wyższy niż liczby notowane przez PKP Intercity czy Polregio.

Miasta rozbudowują swoją infrastrukturę torową

Na znaczną rozbudowę sieci stołecznego metra zwracał uwagę Marek Sokołowski, członek zarządu ds. operacyjnych spółki Metro Warszawskie. Przypomniał, że przed pandemią z usług spółki korzystało ok. 190 mln osób w skali roku, co daje jej pierwsze miejsce wśród przewoźników kolejowych, a potoki na linii M2 już teraz przekraczają te notowane przed marcem 2020 r. Na linii M1 są zaś sukcesywnie odbudowywane. – Warszawiacy bardzo chętnie korzystają z metra. To środek transportu szybki, bezpieczny, odporny na warunki pogodowe – stwierdził prelegent.

W ciągu minionej dekady w Polsce otwarta została jedna stworzona od podstaw sieć tramwajowa – w Olsztynie. – W roku 2012 rozpoczęła się odbudowa naszego tramwaju, bo po rozebranych w latach 60. XX w. liniach praktycznie nic już nie zostało – relacjonował Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Sieć została otwarta w 2015 r., a przywrócenie komunikacji szynowej przełożyło się na zwiększenie liczby pasażerów olsztyńskiej komunikacji miejskiej z 38 do 43 mln osób rocznie. Doświadczenia samorządu były na tyle dobre, że zdecydował się on na rozbudowę sieci – wkrótce mają zostać oddane do użytku nowe odcinki.

Metropolia chce postawić na integrację wszystkich środków transportu

Na obszarze Górnego Śląska i Zagłębia doszło zaś do dużych przekształceń organizacyjnych, bo powołana formalnie metropolia przejęła obowiązki od działających wcześniej związków komunikacyjnych, w tym przede wszystkim KZK GOP. Metropolia zaczęła też organizować własne linie, realizując tym samym obowiązek realizacji metropolitalnych przewozów pasażerskich. – Rozpoczęliśmy od połączenia Katowic i innych miast z portem lotniczym w Pyrzowicach. W tym roku wprowadzamy zaś kolejne linie metropolitalne – powiedział Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Przekonywał także, że możliwości inwestycyjne doprowadziły do odwrócenia negatywnego trendu dotyczącego komunikacji tramwajowej. Spółka Tramwaje Śląskie prowadzi wymianę taboru, a na wielu trasach prowadzone są gruntowne modernizacje. Nowy tabor pojawia się również wśród przedsiębiorstw autobusowych. – Nasze działania zmierzają też do integracji z transportem kolejowym – mówił przedstawiciel GZM. – Mamy nadzieję, że w przyszłym roku uda nam się osiągnąć kolejny poziom integracji taryfowej, by mieszkańcy poczuli, że mogą korzystać z każdego środka transportu – dodał.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Bytom: Oferty na przebudowę i rozbudowę torowiska na Piekarskiej dla 38

Przestrzeń

Bytom: Oferty na przebudowę i rozbudowę torowiska na Piekarskiej dla 38

Witold Urbanowicz 14 października 2021

Jaka Tarcza Antykryzysowa dla kolei? Są konkretne propozycje

Prawo & Finanse

Jaka Tarcza Antykryzysowa dla kolei? Są konkretne propozycje

Jakub Madrjas 31 marca 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5