Zakończyła się przebudowa dworca w Prabutach. Obiekt – jak zachwalają PKP SA – jest komfortowy, funkcjonalny, dostępny, przyjazny środowisku, a do tego poddany renowacji z dbałością o historyczne detale. Dziś skorzystali z niego pierwsi podróżni.
Inwestycja realizowana w ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 dofinansowana ze środków unijnych trwała prawie półtora roku. Dzięki niej wzniesiony w latach 20. XX wieku obiekt przeszedł prawdziwą metamorfozę, podczas której to, co historyczne połączono z nowoczesnością i współczesnymi standardami obsługi podróżnych. Renowacji poddano elewację dworca wraz z detalami architektonicznymi. Biały kolor odzyskała odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna. Z kolei elewację pokryto nowym tynkiem malowanym na kolor ugrowo-beżowy, co dobrze współgra z ceglasto-czerwonym kolorem dachówki karpiówki. Najciekawszym elementem bryły dworca jest wieżyczka nad wejściem do budynku od strony miasta, na którą przywrócono zegar kolejowy. Całość uzyskanego efektu estetycznego podkreśla nowa iluminacja dworca.
Prabuty to już dziesiąty dworzec w kraju otwarty dla podróżnych po modernizacji od początku tego roku. – Mieszkańcy kolejnej mniejszej miejscowości w województwie pomorskim zyskują dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Gdańska – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
– Prabuty to drugi po Pszczółkach dworzec w województwie pomorskim, który w tym roku udostępniamy podróżnym po modernizacji. Dzięki inwestycji ten zabytkowy obiekt odzyskał historyczne piękno i jednocześnie stał się dworcem nowoczesnym zapewniającym komfort i odpowiedni standard obsługi podróżnych. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służył podróżnym – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.
Na nowo zaaranżowano przestrzeń obsługi podróżnych. Z pierwotnego wystroju holu zachowano oryginalną ceramiczną okładzinę ścienną. Nawiązuje do niej kolor posadzek stylizowanych na historyczne. Dzięki inwestycji hol zyskał całkowicie nowe wyposażenie, czyli ławki, gabloty z rozkładami jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. Na parterze, poza holem pełniącym funkcję poczekalni z wyodrębnioną przestrzenią dla rodziców z dziećmi, podróżni znajdą ogólnodostępne toalety oraz pomieszczenie kasy biletowej. W budynku przewidziano również powierzchnie pod wynajem. Na parterze pod lokale handlowe, a na piętrze pod powierzchnie biurowe.
Dzięki przebudowie dworzec stał się również dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowano w nim istniejące bariery architektoniczne, a do przestrzeni obsługi podróżnych dostaniemy się z pomocą dwóch nowych pochylni zlokalizowanych przy wejściu od strony peronów oraz przy elewacji od strony przejścia podziemnego na perony. Usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami jest więcej. Wśród nich ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy mapy dotykowe.
Dworzec po przebudowie stał się również bardziej przyjazny środowisku oraz bezpieczny. Przeprowadzono jego termomodernizację (ocieplenie dachu, ścian od wewnątrz, wymianę okien na te o niższym współczynniku przenikaniu ciepła) oraz zastosowano w nim energooszczędne oświetlenie. Dodatkowo zamontowano system BMS (Building Management System) nadzorujący prace wszystkich urządzeń i systemów oraz optymalizujący zużycie wody, energii cieplnej i elektrycznej. Za bezpieczeństwo na obiekcie odpowiadają nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Pozytywną metamorfozę przeszło otoczenie dworca. Nowością jest wiata rowerowa ze stojakami rowerowymi. Na placu przed budynkiem i w jego bezpośrednim otoczeniu wymieniono również nawierzchnie oraz zamontowano nowe ławki, kosze oraz oświetlenie. W bezpośrednim sąsiedztwie dworca, wzdłuż chodnika, zlokalizowano postój dla taksówek, a od strony ulicy sześć miejsc parkingowych, w tym dwa przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami. Uporządkowane zostały również tereny zielone.
Przebudowa dworca Prabuty rozpoczęła się na początku 2020 roku. Łączny koszt zakończonej inwestycji to 13,2 mln złotych brutto. Projekt przebudowy opracowała pracownia projektowa Przedsiębiorstwo Organizacji Inwestycji Allplan, a wykonawcą prac budowlanych była firma A-Projekt.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.