Poprawa estetyki, komfortu podróżnych, bezpieczeństwa oraz nowe zagospodarowanie kompleksu budynków dworcowych – to główne priorytety przebudowy dworca w Olsztynku. W piątek (11 października) została podpisana umową z wykonawcą prac.
Dworzec w Olsztynku to kompleks budynków, który już niebawem przejdzie olbrzymią metamorfozę. Inwestycja zakłada, iż obecny budynek dworca przestanie pełnić swoją nominalną funkcję na rzecz mniejszego z budynków znajdującego się w jego pobliżu, gdzie po przebudowie będzie prowadzona obsługa podróżnych. Historyczny dworzec zostanie zagospodarowany przez samorząd lokalny.
– Przebudowa dworca w Olsztynku to kolejna inwestycja w województwie warmińsko-mazurskim, którą rozpoczynamy w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej bardzo istotnym elementem jest zaangażowanie samorządu lokalnego, który zagospodaruje historyczny dworzec. W ramach PiD do tej pory udostępniliśmy już podróżnym dworzec Olsztyn Zachodni. W trakcie prac budowlanych są obiekty w Szczytnie i Nidzicy, a architekci pracują nad projektem nowego budynku dworca Olsztyn Główny – mówi Mariusz Mróz, dyrektor Biura Inwestycji w PKP SA.
Przebudowa jest kompleksowym przedsięwzięciem łączącym w sobie renowację historycznych pochodzących z 1939 roku budynków z przystosowaniem ich do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych. Nowy budynek dworca, który jeszcze niedawno był obiektem handlowym, zostanie dostosowany do obsługi podróżnych. Wewnątrz znajdzie się kompleks toalet, kasa biletowa oraz poczekalnia. Dworzec będzie w pełni dostępny dla osób o ograniczonej mobilności poprzez usunięcie barier architektonicznych, wykonanie linii prowadzących wraz z polami uwagi oraz implementację szeregu innych rozwiązań. Na dworcu pojawią się tablice systemu dynamicznej informacji podróżnych oraz nowoczesne nagłośnienie. Będzie bezpieczniej, bo obiekt zyska nowoczesne systemy – monitoring, kontrolę dostępu oraz system sygnalizacji włamania i napadu. To nie wszystko. Dawny blask odzyska elewacja. Wymienione zostanie poszycie dachu, stolarka okienna i drzwiowa. Ciekawym rozwiązaniem jest montaż dużej szklanej witryny w elewacji budynku, od strony peronów, tak żeby podróżni mogli obserwować ruch pociągów. Innym bardzo funkcjonalnym rozwiązaniem jest budowa pomiędzy starym i nowym budynkiem dworca otwartej wiaty wykonanej z betonu architektonicznego wraz siedziskami, która nawiązuje do modernistycznego stylu historycznego dworca.
mat. PKP SA
Historyczny budynek dworca zostanie przebudowany pod nową funkcję i planuje się w nim utworzenie centrum kultury, które będzie prowadził samorząd lokalny. Wewnątrz będzie się mieścić m.in. sala wielofunkcyjna na 120 osób. Podobnie jak w nowym dworcu, renowację przejdzie elewacja. Wymieniona zostanie stolarka okienna i drzwiowa, poszycie dachu oraz wszystkie wewnętrzne instalacje. Budynek spełni również wszystkie przewidziane prawem normy dla budynków użyteczności publicznej.
Przebudowa kompleksu dworcowego zakłada również rewitalizację jego najbliższego otoczenia, czyli ułożenie nowych ciągów pieszych, wykonanie miejsc parkingowych (w tym dla osób niepełnosprawnych), a także budowę wiaty rowerowej.
Wartość inwestycji to łącznie 21 mln zł. Jest ona finansowana ze środków PKP S.A. oraz ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Planowany termin udostępnienia podróżnym dworca po przebudowie to wiosna 2021 roku.
mat. PKP SA