W rejestrze zabytków znalazł się dworzec kolejowy w Grudziądzu, który wzniesiono na początku lat 60. XX w. To jeden z przykładów powojennego modernizmu. „Projekt dworca w Grudziądzu zyskał uznanie historyków architektury i jest podawany jako przykład nowoczesnej architektury dworcowej” – podkreśla konserwator zabytków.
Kujawsko-Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków poinformował o wpisaniu do rejestru zabytków budynku dworca kolejowego w Grudziądzu. Został wzniesiony w latach 1960-62. Za projekt odpowiada Zbigniew Czekanowski z Biura Projektów Budownictwa Komunikacyjnego w Gdańsku przy współpracy konstruktora inżyniera Konrada Kubińskiego i architekta Bernarda Cofty – w zakresie projektu wnętrz. Obiekt oddano oficjalnie do użytku w 1965 r. – na obchody 900-lecia Grudziądza.
Jak wskazuje konserwator zabytków, grudziądzki dworzec dostarczył prototypowych rozwiązań, które były wykorzystywane przy innych obiektach dworcowych. „O wartości dworca grudziądzkiego decyduje kubiczna, prosta bryła z mocnym akcentem w postaci znacznie wysuniętego zadaszenia wejścia głównego w formie wiaty, konsekwentnie jednoprzestrzennego wnętrza, którego monotonię przerywa antresola na całej jego długości, modułowe ukształtowanie elewacji frontowej z przeszkleniem zajmującym większą jej część. Jasne i przestronne wnętrze nakryte jest lekką konstrukcją kratownicową, pozornie wyłamaną ku górze w strefie holu głównego” – wskazuje K-PWKZ.
Naprzeciwko wejścia znajduje się przejście w kierunku peronów. „Obok tej głównej osi znalazła się częściowo osłonięta dekoracyjną kratą klatka schodowa prowadząca na antresolę i do podpiwniczenia. Balustrada antresoli, wspartej na nielicznych, umiejętnie wkomponowanych słupach, stanowi mocny akcent wnętrza. Biegłość architekta wnętrz Bernarda Cofty widoczna jest nie tylko w operowaniu przestrzenią i światłem, ale także w bardzo starannych detalach, tj. posadzkach i okładzinach ceramicznych, lastrykowych ladach i parapetach, metalowych stolarkach okiennych i drzwiowych czy luksferowych przeszkleniach. Opracowany przez arch. Zbigniewa Czekanowskiego projekt dworca w Grudziądzu zyskał uznanie historyków architektury i jest podawany jako przykład nowoczesnej architektury dworcowej” – informuje konserwator.
Pierwotnie PKP SA planowały zburzenie istniejącego dworca i budowę znacznie mniejszego, tzw. dworca systemowego. Jak pisaliśmy, koncepcja zmieniła się. Dworzec – dzięki współpracy PKP SA, prezydenta Grudziądza i Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – przejdzie kompleksową rewitalizację. Miasto zadeklarowało wynajęcie części powierzchni.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.