Mniej ławek, brak ochrony przed gołębiami, a przede wszystkim krótsze zadaszenia peronów. Tak na remoncie dworca kolejowego w Czeskim Cieszynie próbuje zaoszczędzić Zarząd Czeskiej Infrastruktury Kolejowej (SŽDC). Miasto protestuje, a urzędnicy z Cieszyna przyglądają się sprawie i kibicują sąsiadom zza Olzy.
O remoncie dworca w Czeskim Cieszynie
pisaliśmy w lipcu. Remont trasy kolejowej i infrastruktury trwa od marca. Na dworcu pojawiły się windy, na peronach podróżnych - obok czeskich - witają nowe polskojęzyczne tablice. Koszt całej inwestycji to 1,4 mld koron czeskich (ponad 218 mln zł).
Krótka wiata nie ochroni podróżnych podczas deszczu
Teraz władze Czeskiego Cieszyna apelują do Zarządu Czeskiej Infrastruktury Kolejowej (SŽDC) o zmiany w projekcie przebudowy peronów. Według nowych, oszczędnościowych planów inwestora skrócone zostało zadaszenie peronów, zmniejszona została liczba ławek, zaś same wiaty przystankowe nie zostały wykończone zabezpieczeniami przez gołębiami. Ratusz Czeskiego Cieszyna jest zaniepokojony, iż przy tak wielkich kosztach SŽDC próbuje zaoszczędzić na tak drobnych elementach.
- Dotychczasowe zadaszenie drugiego i trzeciego peronu, o długości 203 metrów zostało zdemontowane i zastąpione nowym. Te ma jednak tylko 100 metrów i wystarcza na zakrycie nieco ponad trzech wagonów. Jeszcze gorzej jest na czwartym peronie, gdzie pozostało jedynie 25 metrów zadaszenia. Tak krótka wiata obejmuje niecały jeden wagon. W praktyce okazuje się więc, iż od samego początku mieliśmy rację, i że takie rozwiązanie nie będzie odpowiednie dla podróżnych, którzy w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych będą stali pod gołym niebem - wyjaśnia Gabriela Hřebačková, zastępca burmistrza Czeskiego Cieszyna (
tłumaczenie za gazetacodzienna.pl).
Władze Czeskiego Cieszyna próbują zainteresować sprawą czeskich dziennikarzy wysyłając im zdjęcie stojącego na dworcu pociągu przewoźnika RegioJet z 10 wagonami. Na fotografii widać dokładnie, że nowe zadaszenie nie chroni nawet połowy wagonów. Zarząd Czeskiej Infrastruktury Kolejowej (SŽDC) narzeka, że władze czeskiego miasta nie rozmawiają z inwestorem bezpośrednio, ale za pomocą mediów. Ratusz przekonuje, że już w 2012 roku bezskutecznie zwracał uwagę na ten problem.
Fotografia pociągu RegioJet przy zbyt krótkim dachu
Dworzec w Czeskim Cieszynie ważny też dla Polaków
- Należy pamiętać o znaczeniu stacji kolejowej w Czeskim Cieszynie, która stanowi ważny punkt węzła komunikacyjnego Košice (Koszyce) – Bohumín (Bogumin). W Czeskim Cieszynie zatrzymuje się wiele międzynarodowych składów, które często liczą więcej niż dziesięć wagonów – przekonuje Gabriela Hřebačková. Problemom dworca w Czeskim Cieszynie przyglądają się Polacy, którzy kibicują swoim sąsiadom zza Olzy. Oficjalnie pragną jednak pozostać bezstronni. - To wewnętrzna sprawa Czechów, byłoby dalece niestosowne gdybyśmy zabierali w jej kwestii głos. Na pewno dworzec w Czeskim Cieszynie jest ważny z punktu widzenia naszych mieszkańców i turystów – mówi mi Aleksander Cierniak, doradca burmistrza Cieszyna. Nikt nie zbiera dokładnych danych jak wielu Polaków korzysta z dworca w Czeskim Cieszynie, który jest ważnym punktem przesiadkowym w podróży Polaków np. do Pragi. W sierpniu i wrześniu tylko turystyczne Cieszyńskie Centrum Informacji otrzymało 100 zapytań w sprawie kolejowych podróży po Czechach.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.