Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Dworzec Poznań Główny. Nie będzie konkursu architektonicznego?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Dworzec Poznań Główny. Nie będzie konkursu architektonicznego?
fot. Jakub Rosler
Cały czas trwają rozmowy między Poznaniem, a PKP S.A. w sprawie nowego dworca kolejowego Poznań Główny. Kolejarze zaproponowali rezygnację z konkursu architektonicznego obejmującego budynek dworcowy. Czy ta nagła zmiana przyspieszy zawarcie porozumienia i przybliży rozpoczęcie prac związanych z samym dworcem?

Dworzec Poznań Główny jest synonimem tego, jak nie powinien wyglądać budynek dworca kolejowego, tym bardziej na drugiej największej stacji w Polsce. Od wielu lat dworzec mieści się w części budynku galerii Avenida, zlokalizowanego nad zachodnimi peronami poznańskiej stacji. Stary budynek dworca znajduje się w międzytorzu i od dawna nie pełni swojej właściwej roli, choć przez kilka miesięcy był wykorzystywany przy okazji pomocy osobom napływającym do Poznania z powodu rosyjskiej agresji na Ukrainę. Wcześniej znajdował się tam food-hall, zamknięty z powodu pandemii koronawirusa.

Wielomiesięczne i powolne rozmowy

Z powodu niefunkcjonalności obecnego dworca, zarówno miasto Poznań jak i PKP S.A. chcą zmienić ten stan rzeczy dlatego obie strony prowadzą rozmowy w sprawie zawarcia niezbędnego porozumienia. Jak na razie negocjacje idą powoli, choć na horyzoncie pojawiła się szansa na znaczne przyspieszenie tej sprawy, o czym dowiadujemy się z odpowiedzi na jedną z poselskich interpelacji.

Jak możemy przeczytać w odpowiedzi na interpelację posłanki Joanny Jaśkowiak, spółka PKP S.A. zaproponowała rezygnację z konkursu architektonicznego mającego objąć nowy budynek poznańskiego dworca. Zdaniem kolejarzy ma to znacznie przyspieszyć przygotowanie inwestycji, a także zaoszczędzić kilkaset tysięcy złotych niezbędnych do przeprowadzenia konkursu architektonicznego. Spółka zaprezentowała także roboczą koncepcję tego, jak miałby wyglądać nowy dworzec. To właśnie w oparciu o nią, toczą się dalsze rozmowy.

Bez konkursu architektonicznego szybciej i taniej?

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy PKP S.A.

– Propozycja, o której rozmawiamy z miastem Poznań zakłada ograniczenie zakresu konkursu architektonicznego do placu dworcowego – zarówno w części należącej do miasta, jak i PKP S.A. Natomiast, jeśli chodzi o budynek dworca dalsze prace zostałyby oparte o wypracowane, w toku dotychczasowych spotkań, założenia konserwatorskie i urbanistyczne oraz konsultacje społeczne, na których bazowałby również konkurs. Na ich podstawie, wspólnie z miastem, wypracowana byłaby ostateczna koncepcja, która posłuży do ogłoszenia postępowania na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej dla przebudowy dworca Poznań Główny. Jest to w naszej opinii rozwiązanie szybsze w sensie czasowym i w związku z tym bardziej ekonomiczne – przekazał nam Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP S.A.

Koncepcja tylko robocza

W związku z faktem, że rozmowy toczą się w oparciu o koncepcję PKP SA, poprosiliśmy obie strony o jej udostępnienie. Miasto odesłało nas do kolejowej spółki informując, że samorząd nie posiada tej koncepcji, natomiast kolejarze przekazali, że koncepcja ma charakter wyłącznie roboczy i że zostanie ona udostępniona do wglądu w ramach konsultacji społecznych. Będzie to jednak możliwe dopiero po podpisaniu niezbędnego porozumienia.

Dzięki porozumieniu obie strony miałyby przeprowadzić konsultacje społeczne lub warsztaty kreatywne, wzajemnie zaakceptować założenia projektowe (miasto miałoby zaakceptować założenia PKP S.A. w sprawie budynku dworca, natomiast kolejarze mieliby przystać na pomysły samorządu w sprawie placu dworcowego) oraz przeprowadzić wspólny konkurs architektoniczny o mniejszym zakresie, ponieważ miałby on dotyczyć wyłącznie placu dworcowego, zapewne wraz z ulicą Dworcową.

Odpowiedź na poselską interpelację przyniosła także dalszy schemat postępowania w sprawie Poznania Głównego. Poza zawarciem uproszczonego porozumienia i przeprowadzeniem w mieście konsultacji społecznych, mowa jest także o opracowaniu wspólnej koncepcji projektowej, mającej posłużyć jako Opis Przedmiotu Zamówienia. Finalnym punktem ma być przetarg na właściwą dokumentację projektową wraz z pozyskaniem niezbędnych zgód wymaganych prawem.

Miasto zgadza się na propozycję kolejarzy

Jak na propozycję kolejarzy zareagował samorząd?

– W odniesieniu do propozycji zmiany formuły realizacji zadania związanego z przebudową budynku dworca przez PKP S.A. wraz z przyległym placem, Prezydent Miasta zaakceptował pomysł wyboru wykonawcy w trybie przetargu z uwzględnieniem konsultacji społecznych – poinformowała nas Agnieszka Górczewska, zastępczyni dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta Urzędu Miasta Poznania.

Jest to znacząca zmiana zdania, bowiem miasto cały czas obstawało przy stanowisku, że koncepcja nowego dworca musi zostać wypracowana w ramach konkursu architektonicznego obejmującego budynek dworcowy wraz z placem przed oraz samą ulicą Dworcową. W maju mówił nam o tym wiceprezydent Poznania, Mariusz Wiśniewski.

Poznań: “Zmiana formuły przyspieszy cały proces”

Agnieszka Górczewska uzasadniła także zmianę zdania w kwestii konkursu obejmującego budynek dworca:

– Konkurs architektoniczny ma niewątpliwie wiele zalet, jak choćby unikatowe i oryginalne zaprojektowanie całej przestrzeni, jednak bardzo ogranicza udział mieszkańców w procesie projektowania. Konsultacje społeczne mogłyby dotyczyć jedynie założeń do konkursu, a nie zaproponowanych rozwiązań projektowych w formie pracy konkursowej, ponieważ wybrana praca jest wygraną w konkursie wizją projektanta. Zmiana formuły oznacza szybsze rozpoczęcie prac projektowych. Nie zawsze praca, która zostaje wybrana w konkursie, stanowi najlepsze rozwiązania, patrząc na długotrwały proces związany z organizacją konkursu architektonicznego – przekazała urzędniczka.

Wkrótce spotkanie z prezydentem Poznania

PKP SA zaprosiło także na spotkanie prezydenta Poznania, Jacka Jaśkowiaka, który wyraził chęć wzięcia udziału w rozmowach, lecz jak mówi Agnieszka Górczewska, termin tego spotkania nie został jeszcze ustalony. Zdaniem miasta, do rozmów powinien zostać także włączony zarządca poznańskiej stacji, a więc PKP PLK, lecz na ten moment nie wiemy, czy tak się stanie.

– Jesteśmy przekonani, że szczegóły dalszej współpracy uda się ustalić podczas najbliższego spotkania z przedstawicielami urzędu miasta, które planowane je we wrześniu bieżącego roku – kończy Bartłomiej Sarna z PKP S.A.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5