Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Dworzec Online: Podróż autobusami międzymiastowymi może być łatwiejsza

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-10-16 11:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dworzec Online: Podróż autobusami międzymiastowymi może być łatwiejsza
fot. PKS Polonus
Opracowany przez PKS Polonus informatyczny system zarządzania działalnością przewozową i dworcową ułatwia działanie zarówno przewoźnikom, jak i pasażerom. Ci pierwsi mogą skuteczniej kontrolować sprzedaż biletów, drudzy szybciej znajdą połączenie lub zmienią termin podróży – mówi w rozmowie z „Transportem Publicznym” dyrektor operacyjny PKS Polonus Andrzej Padziński. W przyszłości nie jest też wykluczona sprzedaż za pośrednictwem systemu biletów kolejowych.

System przewozowo-dworcowy Dworzec Online łączy ze sobą wiele funkcjonalności. Zacznijmy ich omawianie od tych przeznaczonych dla przewoźników.

Problemem dla przewoźników jest dziś sprzedawanie biletów w różnych miejscach na trasie i różnymi kanałami. Możliwości agregowania informacji o sprzedaży biletów i dysponowania ich poszczególnymi pulami były do niedawna bardzo słabe. Dworzec Online zapewnia możliwość integracji różnych kanałów dystrybucji, co pozwala zarządzać z jednego miejsca sprzedażą internetową, w punktach sprzedaży agencyjnej, kasowej, w biletomatach i w autobusie. Dodatkowo nasza platforma jest połączona z kilkoma innymi systemami dystrybucji biletów z centrami operacyjnymi w Polsce, na Ukrainie, w Niemczech i w innych krajach Europy Zachodniej. Nasza oferta jest dystrybuowana do ponad 27 subsystemów sprzedaży biletów. Jesteśmy zintegrowani z takimi serwisami, jak BusFor czy e-Podróżnik, a także PolskiBus.com. Trwają też prace nad zintegrowaniem z kolejnymi, w tym także adresowanymi do turystów z zagranicy. Jest to poważny argument dla przewoźników, którzy otrzymują szerszy dostęp do potencjalnych pasażerów.

Co DO oferuje zarządcom dworców autobusowych?

System pozwala dworcom funkcjonującym w systemie rozkładu jazdy i komunikacji publicznej współdzielić miejsca na kursach przebiegających przez różne miejscowości. Dotychczas każdy dworzec miał przydzielane określone pule biletów lub – jeśli dla danego kursu był to dworzec przelotowy – nie miał dostępu do sprzedaży, ponieważ przewoźnik nie chciał ryzykować, że bilety te nie zostaną sprzedane. Obecnie każdy dworzec wyposażony w dostęp do naszej platformy ma takie same szanse na sprzedaż biletów niezależnie od położenia na trasie.

A jakie są korzyści z perspektywy pasażera?

Wyszukiwanie połączeń i kupno biletów uległo radykalnemu uproszczeniu. Podróżny nie musi już znać dziesiątek adresów stron internetowych poszczególnych przewoźników ani odwiedzać ich punktów sprzedaży, czasami znacznie od siebie oddalonych. Udostępniamy zagregowane w jednym miejscu wszystkie kursy przebiegające przez daną miejscowość. Co więcej, oferujemy możliwość łączenia podróży i kupowania biletów na dwa kursy różnych przewoźników. Zasięg podróży, na którą pasażer może kupić bilet w ramach jednej transakcji, jest więc o wiele większy. Mamy algorytmy uwzględniające bezpieczny, a z drugiej strony – nie zanadto długi czas na przesiadkę i górny limit dozwolonego naddatku trasy, tak by proponowany pasażerowi wynik był optymalny.

Udogodnienia dla pasażerów to także możliwość zarządzania biletem, czyli np. zmiany w prosty sposób daty lub godziny odjazdu. Nie trzeba już w tym celu zwracać biletu i kupować nowego. Bilet może być też wysłany pasażerowi SMSem. Przydatną rzeczą, zwłaszcza przy dłuższych relacjach, jest też geolokalizacja każdego pojazdu będącego w systemie, pozwalająca sprawdzić jego ewentualne opóźnienie. System pozwala wreszcie przewoźnikom łatwiej kontaktować się z podróżnymi – mamy moduły pozwalające dotrzeć do pasażerów danego kursu z informacją np. o zmianie przystanku, przesunięciu kursu czy awarii autobusu.

Od jak dawna działa platforma Dworzec Online?

Rozpoczęliśmy prace nad jej rozwojem w roku 2012. Początkowo był to prosty system internetowej sprzedaży biletów, dostępny pod adresem www.pksbilety.pl. Obecna marka pojawiła się 20 kwietnia 2015 r., po rozszerzeniu o segment do zarządzania działalnością przewozową oraz dworcową.

Jaka była dalsza ewolucja serwisu?

W sierpniu 2015 r. w systemie pojawiły się pierwsze połączenia międzynarodowe. Wiosną 2016 r. dodaliśmy szereg wspomnianych funkcjonalności związanych z zarządzaniem biletem oraz wysyłaniem komunikatów do pasażerów. W marcu bieżącego roku umożliwiliśmy wystawianie faktur online. Od kwietnia działa nasz program lojalnościowy, od maja – panel agencyjny. W czerwcu wprowadziliśmy do użytku aplikację dla kierowców, pozwalającą na łatwiejszą sprzedaż biletów oraz pokazującą m. in. diagram z wolnymi miejscami w pojeździe na konkretnych przystankach, oraz udostępniliśmy płatności kartowe. Ostatnią, jak dotąd, innowacją jest panel do zarządzania limitami miejsc, dodany w sierpniu. Co najważniejsze, od początku nieustannie odnotowujemy dwucyfrowe wzrosty liczby dostępnych w systemie połączeń. Rośnie także wartość sprzedaży.

Jakiego rodzaju przewoźnicy najchętniej korzystają z Dworca Online?

Dziś jest ich ponad 150, z czego 15 wykorzystuje nasz system jako bazę operacyjną działalności. Żadnego z nich nie traktujemy jako konkurencji dla PKS Polonus, starając się traktować wszystkie podmioty na podobnych zasadach. Obecnie system wykorzystują zarówno przewoźnicy publiczni, jak i prywatni, którzy przez szereg lat rozwijali własne systemy sprzedażowe, teraz jednak biuro podróży Agat, Uni-bus z województwa małopolskiego, a także PKS Elbląg, PKS Kozienice czy Żak Express. Nie wszyscy jednak chcą korzystać z Dworca Online w sposób oficjalny, wyznaczając nam rolę „cichego dostawcy” określonych rozwiązań. W niektórych przypadkach współpraca rozpoczynała się od korzystania z warszawskiego Dworca Zachodniego, który dla systemu DO stanowi centrum operacyjne.

Jakie wymagania musi spełnić przewoźnik w celu przystąpienia do systemu?

Nie stawiamy w zasadzie żadnych wymagań. Dążymy do tego, by współpraca z DO kosztowała przewoźnika mniej, niż utrzymywanie własnych systemów sprzedaży i strony internetowej czy korzystanie z usług zewnętrznych informatyków. Chcemy być centrum outsourcingowym dla mniejszych przewoźników, zarządzać dla nich dystrybucją biletów, tak by sam przewoźnik mógł skoncentrować się na określaniu siatki połączeń i zasad świadczenia usług. Przewoźnik, który chce podjąć współpracę, otrzymuje od nas gotową stronę internetową, integrującą wszystkie najważniejsze funkcjonalności. Przez pierwsze miesiące pomagamy też w zarządzaniu ofertą przewozową w systemie, tak by przewoźnik nabył kompetencji do samodzielnego wykonywania niezbędnych czynności. Udostępniamy też całą jego ofertę we wszystkich kanałach, którymi dysponujemy.

Czy planują Państwo rozszerzenie działalności o sprzedaż biletów na inne środki transportu, w tym kolej?

Jesteśmy do tego gotowi. Podpisaliśmy nawet list intencyjny o współpracy z PolRegio. Prowadzimy też rozmowy z innymi podmiotami obsługującymi sprzedaż biletów kolejowych. Moglibyśmy już dziś sprzedawać i prezentować tę ofertę w naszym systemie, jednak nie wszyscy potencjalni partnerzy mają dopasowane interfejsy komunikacyjne, co sprawia, że integracja raczej nie nastąpi szybko. Być może w niewielkim zakresie będzie to miało miejsce w ciągu kolejnego półrocza. Szeroka integracja, o której marzyłby pasażer, wymaga jednak większej ilości czasu.

Andrzej Padziński był jednym z panelistów tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Szczecinek z elektrycznymi Ursusami?

Komunikacja

Szczecinek z elektrycznymi Ursusami?

Witold Urbanowicz 16 października 2017

Autobusem sypialnym z Los Angeles do San Francisco

Komunikacja

Autobusem sypialnym z Los Angeles do San Francisco

Jakub Dybalski 11 lipca 2017

Kluczbork kupuje autobusy dla powiatowej komunikacji

Komunikacja

Kluczbork kupuje autobusy dla powiatowej komunikacji

Jakub Dybalski 11 lipca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5