Dworzec kolejowy znajdujący się w wielkopolskiej miejscowości Owińska przejdzie kompleksowy remont i przebudowę. Gmina Czerwonak, która aktualnie dysponuje tym obiektem, otrzymała na to środki z Polskiego Ładu. Budynek odzyska funkcje dworcowe, w tym między innymi poczekalnię, a całość modernizacji będzie kosztować 4,5 miliona złotych.
Program Polski Ład pozwoli na modernizację lub remont wybranych dworców kolejowych w Polsce. Dworzec w
lubuskim Otyniu zupełnie zmieni swoje przeznaczenie z racji tego, iż znajduje się przy nieistniejącej już linii kolejowej 371. W przypadku kolejnego budynku dworcowego, który przejdzie remont dzięki dofinansowaniu z Polskiego Ładu będzie inaczej. Dworzec kolejowy w Owińskach, bo o nim mowa, czeka dokładny remont i modernizacja, co przywróci życie obecnie zamkniętemu obiektowi.
Stacja w Owińskach znajduje się przy silnie eksploatowanej linii kolejowej 356 z Poznania do Gołańczy przez Wągrowiec. Remont dworca nie pójdzie więc na marne. Gmina Czerwonak, która jest właścicielem nieruchomości, otrzymała ponad 3,8 miliona złotych na remont budynku, który jak podkreśla Agnieszka Staniewska z Urzędu Gminy Czerwonak, jest już obiektem zabytkowym. Całkowity koszt remontu dworca jest szacowany na około 4,5 miliona złotych.
– W ramach tego zadania planowana jest przebudowa, kompleksowy remont i zmiana sposobu użytkowania opuszczonego dworca kolejowego. Zmiana sposobu użytkowania polegać ma w szczególności na wprowadzeniu do obiektu funkcji biurowej i usługowej ze strefą obsługi pasażerów (poczekalnia). Budynek podlegać będzie kompleksowemu remontowi począwszy od remontu dachu, poprzez ocieplenie ścian, zmianę ogrzewania z piecowego na gazowe w całym budynku, wzmocnienie stropów, izolację fundamentów, wymianę stolarki otworowej, renowację elewacji z cegieł, wymianę wszystkich wewnętrznych instalacji. Z uwagi na fakt, iż obiekt ma charakter gminnego zabytku-prace wykonywane będą pod nadzorem Powiatowego Konserwatora Zabytków – dodaje Staniewska.
W ostatnim czasie odwiedziliśmy stację w Owińskach. Sam dworzec robi kapitalne wrażenie, a na murach zachowała się jeszcze niemiecka nazwa stacji, jaka obowiązywała w latach 1939-1945, a więc Treska. Budynek jest wykonany z czerwonej cegły, a wokół niego stworzony niewielki węzeł przesiadkowy z parkingiem zarówno dla aut, jak i rowerów. Przy dworcu zatrzymują się także autobusy podmiejskie kursujące w kierunku Poznania.
Gmina szacuje, że remont dworca uda się sfinalizować do końca 2023 roku.