Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Dworcowe inwestycje PKP. Te najgorętsze i te planowane

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2015-10-29 11:52
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dworcowe inwestycje PKP. Te najgorętsze i te planowane
fot. Artur Andrzej, lic. CC0 1.0 Wikimedia commons
Bydgoszcz, Szczecin i Gliwice to trzy inwestycje, których PKP teraz pieczołowicie dogląda. – Muszą się zakończyć do końca tego roku – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Na horyzoncie rysują się jednak kolejne projekty. Jednym z nich jest Gdańsk Główny, ze swoim zabytkowym dworcem, ale też wiele pomniejszych, jak Olsztyn, Kielce i Białystok. Na tym plany kolejarzy się nie kończą.

Dofinansowanie unijne z ostatniej perspektywy musi być rozliczone do końca 2015 roku. To dlatego PKP tak pieczołowicie doglądają inwestycji w Gliwicach, Szczecinie oraz w Bydgoszczy. – Najważniejsza dla nas jest walka z czasem – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Chociaż o ostatni dworzec w Bydgoszczy kolejarze mogą być już spokojni. – Obiekt jest już otwarty, ale trwają tam jeszcze prace wykończeniowe w pomieszczeniach na górnych kondygnacjach oraz ostatnie prace przy prześwicie – dodaje. Niższy poziom nowego budynku został już udostępniony pasażerom, gdzie mogą oni korzystać m.in. z kas biletowych.

Trzy gorące inwestycje

Budynek dworca głównego w Bydgoszczy zyskał więcej kondygnacji, wprowadzono także nowe funkcje. Poza przestrzenią przeznaczoną na obsługę podróżnych wewnątrz pojawiła się powierzchnia komercyjna z ofertą handlową i gastronomiczną, a także lokale biurowe. Odrestaurowany został też gmach dworca wyspowego. Jego elewacja wyróżnia się licznymi zdobieniami, odtworzonym dwuspadowym dachem oraz wieżami. Łączna wartość realizowanego projektu to ok. 197 mln zł.

W Gliwicach PKP SA wraz z PKP PLK remontują dworzec wraz z peronami i torami. Szacuje się, że ta wspólna inwestycja ma wynieść 136 milionów złotych. Na stacji ma poprawić się komfort obsługi pasażerów. W ramach wykonywanych prac Polskie Linie Kolejowe modernizują perony, które oprócz nowej, antypoślizgowej nawierzchni, zyskają także wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oświetlenie. Ze zmian skorzystają też osoby niepełnosprawne, dla których przewidziano wiele udogodnień. Przebudowane zostaną przejścia podziemne, w których zaplanowano montaż wind. Z kolei PKP SA przebudują budynek dworca. Inwestycja wciąż się nie zakończyła.

Remont szczecińskiego dworca podzielono na dwa etapy – pierwszy właśnie się kończy, natomiast drugi ma być realizowany w oparciu o środki pomocowe UE z nowej perspektywy (2014-20) i rozpocznie się nie wcześniej niż w 2016 r. W I etapie wyburzono część dworca, natomiast w jego miejsce powstał nowy dwupoziomowy obiekt. Dodatkowo wyremontowano perony 1 i 4, wybudowano także nową kładkę nad peronami z systemem schodów ruchomych i wind. W II etapie wyremontowana zostanie istniejąca kładka, przebudowane będą perony 2 i 3, a także wiaty nad peronami.

Kielce, Białystok, Olsztyn…

Jednak PKP już zapowiadają, że w następnym roku przystąpią do kolejnych inwestycji. – Najważniejszy jest dla nas teraz Gdańsk Główny, który zostanie zmodernizowany pod okiem konserwatora zabytków – mówi Bator. – Nie chcielibyśmy w żadnym stopniu naruszyć tego, że jest przepiękny. Dlatego też zlikwidowaliśmy dwa lata temu antresolę, która była tam dość brzydka – dodaje. Podczas remontu usuniętych ma być jak najwięcej elementów, które powstały w latach 90. w północnej części dworca, takie jak wtórne stropy. Zabieg ten pozwoli zmniejszyć liczbę poziomów w budynku. Poza tym, pojawi się nowa stolarka okienna i drzwiowa, system informacji pasażerskiej i monitoring oraz ruchome schody. Elewacja odzyska dawny blask. Kolejarze chcą także przedłużyć tunel, którym z hali dworca pasażerowie będą mogli dojść aż do City Forum.

Niejasna sytuacja utrzymuje się w przypadku Olsztyna, który także znajduje się na liście obiektów, które PKP chcą poddać modernizacji. Prywatny inwestor jest chętny postawić w tym miejscu galerię handlową, jednak do tej pory nie przedstawił dokładnego projektu inwestycji. – Zawsze trzeba mieć plan B, w związku z tym rozpoczęliśmy własne przygotowania do inwestycji ze środków europejskich, jeżeli chodzi o sam dworzec i stację Olsztyn Główny. Nie chcę trochę stać się zakładnikiem ewentualnych negocjacji z kimś. Chcę mieć nowoczesną infrastrukturę pasażerską i to zrobioną jak najszybciej – mówi Jarosław Bator.

Poza stolicą Warmii na modernizację czeka także dworzec w Kielcach. Miasto zawarło w maju porozumienie z Polskimi Kolejami Państwowymi oraz z Polskimi Liniami Kolejowymi na wykonanie studium wykonalności dla dworca. Plan zakłada modernizację budynku wraz z poszerzeniem jego funkcji. Na parterze znajdzie się strefa dla pasażerów, natomiast wyższe kondygnacje zostaną przeznaczone dla miejskich urzędników. PLK przebuduje z kolei perony i zmodernizuje w tym miejscu tor,y nad którymi dodatkowo powstanie platforma parkingowa.

– Trwają też rozmowy z PLK dotyczące całej stacji w Białymstoku – zdradza Bator. – Także jest jeszcze dużo do zrobienia – zaznacza. Dodatkowo kolejarze chwalą się ogromem inwestycji, które udało się już wykonać. – Tempo prac jest dość duże, bo trzeba pamiętać, że w ciągu ostatnich kilku lat zmodernizowaliśmy 90 dworców oraz wykonaliśmy mniejsze prace remontowe na kolejnych 60 – wylicza. Kolejny – Łódź Fabryczna – ma być oddany do użytku już w przyszłym roku.

Tylko i aż 25%

Z danych PKP wynika, że czynnych dworców w Polsce jest 600. Łatwo policzyć, że przez ostatnie pięć lat PKP dostosowało około 25% dworców do bieżących potrzeb pasażerów. – To jest aż i tylko 25%, dlatego będziemy dalej pracować nad tym, żeby unowocześniać kolejne dworce – podkreśla Bator.

PKP wydają rokrocznie na modernizacje dworców od około 200 do 300 mln złotych. – Gros tych środków pochodzi tak naprawdę z naszych własnych funduszy – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. – Tam gdzie możemy, staramy się wykorzystywać środki unijne i tutaj na przykład dość odważną decyzją było rozpoczęcie jeszcze kilka lat temu Szczecina i Gliwic w tak krótkim czasie, który pozostał do końca tej perspektywy – zaznacza.

Jednak jak zapowiadają kolejarze, także w przyszłej perspektywie będą starali się wykorzystywać pieniądze unijne. Priorytetem mają się stać przede wszystkim projekty aglomeracyjne. – Będziemy się starali, żeby w poszczególnych aglomeracjach Polski, wszystkie dworce zebrać w jedną paczkę – zdradza Bator. Dotyczyłoby to dworców, które jeszcze nie zostały do tej pory zmodernizowane przez PKP. – W ten sposób chcielibyśmy uspójnić wygląd całej infrastruktury dworcowej w danej aglomeracji – podkreśla Bator.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5