Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Dworce systemowe Dębe Wielkie i Chrzęsne już w budowie

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
16-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa PKP SA

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Dworce systemowe Dębe Wielkie i Chrzęsne już w budowie
Dębe Wielkie, mat. PKP SA
Nowoczesne, niewielkie, proekologiczne i bez barier – takie będą już niebawem nowe dworce Dębe Wielkie i Chrzęsne na Mazowszu. Prace budowlane w obydwóch lokalizacjach już się rozpoczęły.

Obecnie na bardziej zaawansowanym etapie jest inwestycja przy budowie dworca Dębe Wielkie. Wykonawca zakończył tam już prace przygotowawcze, niwelację terenu, a także rozpoczął budowę fundamentów nowego obiektu. Natomiast budowa nowego dworca w Chrzęsnem dopiero się rozpocznie. Do tej pory wykonano już prace przygotowawcze i uruchomiono dworzec tymczasowy.

Obydwa nowe dworce zostaną zrealizowane w formule innowacyjnych dworców systemowych według autorskiego pomysłu PKP SA. Nowe budynki stacyjne powstaną jako obiekty typowe. Będą posiadać nowoczesną, minimalistyczną i funkcjonalną formę architektoniczną. Pod wiatą zlokalizowano dwa minipawilony. Mieszczą one część pasażerską, gdzie zaprojektowano poczekalnię (wyposażoną m.in. w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej) i toalety oraz część handlowo-usługową. Pod zadaszeniem zlokalizowano również ławki dla podróżnych, a także stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów. Dominantą obydwóch obiektów będzie wieża zegarowa o wysokości 8 metrów. Jej elewacja zostanie wykończona czerwoną rustykalną płytką klinkierową z charakterystycznymi wgłębieniami oraz zadrapaniami. Z kolei pawilony będą niemal w całości przeszklone. Dzięki temu w poczekalniach i częściach przeznaczonych pod lokal handlowo-usługowy zapewniono nie tylko odpowiedni dostęp światła dziennego, ale uwzględniono współczesne trendy w architekturze.

– Początek prac budowlanych na dworcach Chrzęsne i Dębe Wielkie to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy dwóch niewielkich miejscowości na Mazowszu zyskają dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesne i proekologiczne budynki dworców staną się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwią pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

– Dworce Chrzęsne i Dębe Wielkie to kolejne nowoczesne obiekty, które powstają w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Planujemy, że pierwsi podróżni skorzystają z tych komfortowych i przyjaznych środowisku obiektów pod koniec bieżącego roku. Budowa dworców w mniejszych miejscowościach, ale położonych blisko dużych aglomeracji i funkcjonalnie z nimi połączonych to bardzo istotna część zadań realizowanego przez PKP S.A. programu – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.

Oprócz nowoczesnej i minimalistycznej formy architektonicznej dworce będą posiadały wiele usprawnień. Przy ich projektowaniu wyeliminowano bariery architektoniczne mogące sprawić trudności osobom z niepełnosprawnościami, rodzicom z dziećmi czy podróżnym z dużym bagażem. Ponadto nowe obiekty zostaną wyposażone w oznakowanie w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ciekawym rozwiązaniem ułatwiającym orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym będzie zastosowanie kontrastowej kolorystyki wykończenia wnętrz.


Dworzec Chrzęsne, mat. PKP SA

Nowe dworce będą także ekologiczne i bezpieczne. Na dachu każdego z budynków zaprojektowano panele fotowoltaiczne o mocy 3 KWp, które wytworzą rocznie około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok. To mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile przez cały rok pochłania około 500 sporych rozmiarów drzew! Dworce zostaną wyposażone również w energooszczędne i w pełni zautomatyzowane oświetlenie. Kolejnym rozwiązaniem przyjaznym środowisku będą pompy ciepła służące do ogrzewania budynków. Praca całości urządzeń i instalacji na dworcach będzie nadzorowana przez system BMS (Building Management System), którego zadaniem jest m.in. optymalizacja zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. Przy projektowaniu IDS-ów zadbano również o bezpieczeństwo budynków i podróżnych. Dworce będą posiadały nowoczesny systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

Wraz z budową nowych budynków zmieni się również ich otoczenie. Przy dworcu Dębe Wielkie zaprojektowano budowę nowej drogi dojazdowej do dworca oraz chodnika od przystanku autobusowego, a także parkingu dla 24 samochodów ze specjalnie wytyczonymi miejscami dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi. Metamorfozę przejdzie również otoczenie dworca w Chrzęsnem. Zaplanowano tam wykonanie nowego dojazdu do dworca od strony drogi publicznej, a także budowę 15 miejsc postojowych. Nawierzchnia będzie wykonana z betonowych płyt ażurowych, pozwalających na odprowadzenie wód opadowych bezpośrednio do gruntu. W otoczeniu obydwóch nowych budynków stacyjnych zaprojektowano chodniki ze ścieżkami prowadzącymi dla osób niedowidzących i niewidomych. Ponadto uporządkowana zostanie zieleń.

Budowa nowych dworców Dębe Wielkie oraz Chrzęsne to koszt odpowiednio 4,5 oraz 4,0 mln złotych. Obydwie inwestycje są współfinansowane ze środków unijnych. Planowany termin ich zakończenia to koniec 2021 roku. Wykonawcą inwestycji w pierwszej lokalizacji jest SKB, a w drugiej – konsorcjum firm Heli Factor i Merx.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dworzec w Czyżewie zostanie przebudowany [wizualizacje]

Przestrzeń

Dworzec w Czyżewie zostanie przebudowany [wizualizacje]

Redakcja/inf. pras. 06 lutego 2023

PKP SA wybrały wykonawcę koncepcji dla dworca w Stargardzie

Przestrzeń

PKP SA z ofertami na przebudowę dworca w Celestynowie

Przestrzeń

PKP SA z ofertami na przebudowę dworca w Celestynowie

Witold Urbanowicz 25 października 2022

Ruszają prace budowlane przy dworcu kolejowym w Sochaczewie

Przestrzeń

Dworzec Kuźnica (Hel) ponownie obsłuży podróżnych. Nowy przetarg

Przestrzeń

Sochaczew: 11 ofert na przebudowę dworca

Przestrzeń

Sochaczew: 11 ofert na przebudowę dworca

Witold Urbanowicz 11 lutego 2022

Zobacz również:

Dworzec w Czyżewie zostanie przebudowany [wizualizacje]

Przestrzeń

Dworzec w Czyżewie zostanie przebudowany [wizualizacje]

Redakcja/inf. pras. 06 lutego 2023

PKP SA wybrały wykonawcę koncepcji dla dworca w Stargardzie

Przestrzeń

PKP SA z ofertami na przebudowę dworca w Celestynowie

Przestrzeń

PKP SA z ofertami na przebudowę dworca w Celestynowie

Witold Urbanowicz 25 października 2022

Ruszają prace budowlane przy dworcu kolejowym w Sochaczewie

Przestrzeń

Dworzec Kuźnica (Hel) ponownie obsłuży podróżnych. Nowy przetarg

Przestrzeń

Sochaczew: 11 ofert na przebudowę dworca

Przestrzeń

Sochaczew: 11 ofert na przebudowę dworca

Witold Urbanowicz 11 lutego 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5