Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Dwa reliefy ozdobią przebudowywany dworzec w Olsztynku

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2020-12-02 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa PKP SA

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dwa reliefy ozdobią przebudowywany dworzec w Olsztynku
fot. PKP SA
Dwa reliefy ozdobią przebudowywany dworzec w Olsztynku
Dwa reliefy ozdobią przebudowywany dworzec w Olsztynku
Dwa reliefy ozdobią przebudowywany dworzec w Olsztynku
38 m kw. powierzchni, 35 ton wagi oraz 14 m3 betonu i 5 ton stali zbrojeniowej potrzebnych do wykonania – za pomocą tych parametrów można opisać każdy z dwóch reliefów zdobiących ściany nowej wiaty przy dworcu w Olsztynku. Interesujący jest również ich przekaz.

Inwestycja w Olsztynku rozpoczęła się jesienią ubiegłego roku. Już na wizualizacjach dworca uważny obserwator mógł zauważyć nową modernistyczną wiatę pomiędzy historycznym dworcem, a dawnym budynkiem punktu pocztowego i toalet. Właśnie ściany tej wiaty od strony miasta ozdobią dwa reliefy przedstawiające wybrane zamki gotyckie Warmii i Mazur oraz zarys starego miasta w Olsztynku. – Reliefy należy traktować jako autorską ekspresję artystyczną. Mapa z zamkami gotyckimi przedstawia uproszczone, sprowadzone do graficznego znaku wizerunki niektórych zamków. Kilka z nich to tylko wyobrażenia, gdyż nic po nich nie pozostało. Inne istnieją do tej pory, a z kolejnych pozostały tylko ruiny. Zależało mi na pokazaniu bogactwa historycznego regionu poprzez przedstawienie potencjalnie interesujących miejsc. Nie jest to konkretny przewodnik turystyczny ani tym bardziej dokumentacja historyczna. Turysta oglądać ma to jako inspirację do własnych poszukiwań albo po prostu jako zwykły obrazek – podkreśla Zbigniew Tomaszczyk, architekt. Z kolei na drugim reliefie przedstawiono plan Olsztynka z połowy XIX z obwarowaniami, na którym znajdziemy zarys niektórych budynków, które nie dotrwały już do czasów współczesnych. Jedną i drugą realizację należy traktować bardziej jako pewnego rodzaju wizję artystyczną, dekorację nawiązującą do historii i ducha miejsca, niż mapę czy plan.

Elementy zdobiące ściany przyszłej wiaty wykonano jako reliefy, czyli w technice znanej już w starożytności, polegającej na tym, że rzeźbiarskie elementy są wykonywane w materiale, który stanowi jednocześnie dla nich tło. Sama nazwa tej techniki pochodzi od łacińskiego, słowa „relevo”, co oznacza wznosić się i faktycznie wyrzeźbiona grafika ma wizualnie „wznosić się” ponad tło, czyli innymi słowy „wychodzić do widza”. Tradycyjnie reliefy wykonywano w kamieniu lub w drewnie, aczkolwiek we współczesnej architekturze wykonuje się je również jako betonowe odlewy lub odciski, które przypominają płaskorzeźby. W takim właśnie materiale wykonano te stanowiące ściany budowanej wiaty peronowej. Wiaty, która swoim stylem jest całkowicie współczesna, aczkolwiek czerpie inspiracje z architektury modernizmu z pierwszej połowy XX wieku.

Nowe reliefy zdobiące ściany wiaty powstały w technologii odcisku w płynnym betonie. Zanim jednak silikonowe matryce odciśnięto, to na samym początku procesu twórczego wykonano rysunki, które następnie zostały przetworzone w programie graficznym. Na podstawie tego projektu, żeby uzyskać przestrzenny efekt, wyprodukowano matryce o różnym zagłębieniu kreski. Po wyborze optymalnego zagłębienia wykonano z kolei odlew silikonowy, który został umieszczony w szalunkach i zalany starannie zawibrowanym betonem z uszlachetniającymi dodatkami. W ten sposób powstały dwa wielkopowierzchniowe reliefy o wysokości 495 cm i szerokości 774 cm oraz o grubości 30 cm i wadze około 35 ton każdy.

Poza wykonaniem reliefów, stanowiących ścianę przyszłej wiaty, prace budowlane trwają na terenie całego kompleksu dworca w Olsztynku, zarówno w historycznym budynku dworca, jak i przyszłym, gdzie będzie mieścić się przestrzeń obsługi podróżnych. Prace przy wiacie pomiędzy budynkami w najbliższym czasie skupią się na robotach związanych z jej konstrukcją, a następnie wykonaniem znajdującej się pod nią nawierzchni i montażem małej architektury.

Planowany termin zakończenia całości inwestycji to połowa 2021 roku. Łączny koszt inwestycji związanej z przebudową kompleksu dworcowego w Olsztynku to około 18 mln zł. Przedsięwzięcie jest współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rusza budowa stacji w Rydze dla Rail Baltiki

Przestrzeń

Rusza budowa stacji w Rydze dla Rail Baltiki

Witold Urbanowicz 28 listopada 2020

Dworzec Gdańsk Główny kończy 120 lat

Przestrzeń

Dworzec Gdańsk Główny kończy 120 lat

Redakcja 28 października 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5