Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Dwa dworce w Pionkach już w trakcie przebudowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-11-2022
Ostatnia modyfikacja:
24-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP SA

Podziel się ze znajomymi:

Pierwszy jest zabytkowy i wyglądem przypomina niewielki pałac, drugi wybudowano po wojnie i posiada bardzo minimalistyczną formę oraz bryłę. Dworce Pionki i Pionki Zachodnie, bo o nich mowa, przejdą olbrzymią metamorfozę. Ruszyły na nich pierwsze prace budowlane.

Obydwa przedsięwzięcia są realizowane ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych. Prace na obydwóch rozpoczęły się jesienią tego roku i skupiają się na wykonaniu prac przygotowawczych i organizacyjnych przed rozpoczęciem zasadniczych robót budowlanych.

– Dworce Pionki i Pionki Zachodnie to kolejne inwestycje, które rozpoczynamy jesienią tego roku w województwie mazowieckim. To dworce całkowicie różne. Pierwszy z nich pochodzi z 1925 roku i został wzniesiony w stylu dworkowym. Drugi natomiast wybudowano w latach 50. XX wieku i po inwestycji zyska nowoczesny wygląd. Ich cechą wspólną jest to, że po przebudowie staną się one komfortowe, bezpieczne i dostępne dla wszystkich podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.

Historyczny z nutą nowoczesności

Przebudowa dworca w Pionkach zakłada renowację historycznego, objętego opieką konserwatorską budynku. Został on wybudowany w 1925 roku i jest przykładem stylu dworkowego w architekturze dworcowej. Dzięki inwestycji elewacji zostanie przywrócony historyczny wygląd i kolorystka. Odzyska ona kolor perłowobiały, a stylizowana na historyczną stolarka będzie pomalowana na zielono. Odtworzone zostaną również detale architektoniczne w postaci np. attyk dachowych, a także naprawione schody zewnętrzne. U szczytu fasady od strony miasta zostanie przywrócony symbol PKP z lat 20. XX wieku. W analogicznym miejscu od strony peronów pojawi się godło II Rzeczypospolitej Polskiej z datą budowy dworca – 1925 r. Dworzec w nowej odsłonie zyska również iluminację podkreślającą jego unikatową bryłę.

Wnętrze dworca połączy w sobie historię z nowoczesnością. Na parterze będzie się mieścić przestronny hol. W jego wystroju zostaną pozostawione elementy zabytkowe, takie jak kremowa posadzka z czerwonymi wstawkami, dwie kolumny, drewniana boazeria na ścianach. Ciekawostką będzie historyczny kaflowy piec, który również zostanie poddany renowacji. Hol po przebudowie dworca będzie w pełni klimatyzowany, a także wyposażony m.in. w ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także mapę dotykową dworca. Na parterze podróżni znajdą jeszcze toalety oraz niewielki lokal komercyjny. Tymczasem na piętrze budynku, gdzie dostaniemy się windą i klatką schodową, będzie mieścić się sala ślubów wraz zapleczem.

Zmieni się również otoczenie dworca w Pionkach. W pobliżu budynku od strony peronów wybudowana zostanie wiata rowerowa, która pomieści 14 jednośladów. W sąsiedztwie dworca zaplanowano również montaż nowych ławek, koszy, oświetlenia oraz ułożenie nowych chodników.

Stary dworzec w nowej odsłonie

Całkowitym przeciwieństwem dworca Pionki jest drugi z przebudowywanych dworców – Pionki Zachodnie. Powstał on w latach 50. XX w. i diametralnie zmieni swój wygląd. Elewacja zyska bardziej nowoczesny charakter, dzięki jasnej kolorystyce tynków, z którą na piętrze będą współgrać żaluzje fasadowe w kolorze antracytowym. Nowością na elewacjach będą litery z nazwą dworca, podświetlane w kolorze białym, a także zegary na fasadach od strony miasta i peronów. Bryła budynku poszerzona zostanie na piętrze od strony peronów o poczekalnię zewnętrzną w formie wiaty z przeszkleniami z dwóch stron. Przedłużeniem poczekalni będzie klimatyzowany hol. Zostanie on wyposażony w ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego sąsiedztwie znajdą się pomieszczenia kasy biletowej oraz toalety. Z kolei na parterze dworca będzie mieścić się niewielki lokal komercyjny na wynajem. Nowością w budynku będzie winda, która połączy obydwie kondygnacje dworca.

Dworce przyjazne i dostępne

Dzięki przebudowie dworce Pionki i Pionki Zachodnie staną się przyjazne osobom z niepełnosprawnościami i środowisku, ale również bezpieczne. Podczas inwestycji wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne oraz wprowadzonych zostanie szereg usprawnień, które ułatwią korzystanie z dworców m.in. ułatwienia dla osób niedowidzących, takie jak ścieżki prowadzące, kontrastowa kolorystyka wnętrz czy oznaczenia w alfabecie Braille’a. W budynkach pojawią się również usprawnienia dla osób poruszających się na wózkach, w tym windy oraz podnośnik (Pionki). Przebudowy dworców zakładają również zmniejszenie energochłonności budynków poprzez wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technicznych, a także systemu inteligentnego zarządzania budynkami (Building Management System). Ważnym celem inwestycji jest również poprawa bezpieczeństwa stąd w obydwóch obiektach zostaną zamontowane nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Przebudowy dworców w Pionki i Pionki Zachodni to koszt odpowiednio 10,59 mln zł brutto oraz 3,96 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Dokumentację projektową modernizacji dworca Pionki opracowała pracownia An Archi Group, a wykonawcą prac budowlanych jest Korporacja Budowlana „DARCO” Dariusz Żak. Projekt przebudowy dworca Pionki Zachodnie wykonała Safege, a prace budowlane realizuje konsorcjum firm - TWD-BUD Toczyłowski i Wimaks Hińcza. Planowany termin otwarcia dworców po przebudowach to koniec 2023 roku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Jasień Brzeski

Przestrzeń

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Jasień Brzeski

Witold Urbanowicz 22 listopada 2022

Kto wyremontuje dworzec w Babimoście?

Przestrzeń

Kto wyremontuje dworzec w Babimoście?

Witold Urbanowicz 21 listopada 2022

Lubuskie: Jedna, droga oferta na dworzec Nowiny Wielkie

Przestrzeń

Lubuskie: Jedna, droga oferta na dworzec Nowiny Wielkie

Witold Urbanowicz 05 listopada 2022

Nowy dworzec systemowy w Nowym Tomyślu otwarty dla podróżnych

Przestrzeń

Lubuskie dworce. Brak ofert na Babimost, jedna na Sulechów

Przestrzeń

Zobacz również:

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Jasień Brzeski

Przestrzeń

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Jasień Brzeski

Witold Urbanowicz 22 listopada 2022

Kto wyremontuje dworzec w Babimoście?

Przestrzeń

Kto wyremontuje dworzec w Babimoście?

Witold Urbanowicz 21 listopada 2022

Lubuskie: Jedna, droga oferta na dworzec Nowiny Wielkie

Przestrzeń

Lubuskie: Jedna, droga oferta na dworzec Nowiny Wielkie

Witold Urbanowicz 05 listopada 2022

Nowy dworzec systemowy w Nowym Tomyślu otwarty dla podróżnych

Przestrzeń

Lubuskie dworce. Brak ofert na Babimost, jedna na Sulechów

Przestrzeń

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5