Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Dużo inwestycji WKD w 2013 roku. Ale nie wszystko się udało

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2014-02-05 08:42
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dużo inwestycji WKD w 2013 roku. Ale nie wszystko się udało
fot. JM
Powoli kończymy cykl podsumowań 2013 roku u podmiotów działających w sektorze kolejowym. Warszawska Kolej Dojazdowa przewiozła o 4 proc. więcej pasażerów. Przewoźnik kontynuuje inwestycje ale otwarcie przyznaje – jako jeden z nielicznych – że nie wszystkie się udały.

– Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem 2013 roku było zakończenie przedsięwzięcia inwestycyjnego związanego z zakupem 14 nowych pojazdów, współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – mówi „Rynkowi Kolejowemu” prezes WKD Grzegorz Dymecki. Jak dodaje, chodzi o ostateczne rozliczenie projektu, bo pociągi były dostarczane już wcześniej. Jednocześnie WKD rozpoczęła postępowanie przetargowe na zakup dalszych 6 pojazdów – w ramach kolejnego etapu kompleksowej wymiany taboru, tym razem współfinansowanego ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Podsumowując rok, spółka wskazuje na rozszerzenie systemu automatów biletowych na niemal wszystkie stacje i przystanki osobowe na linii przewoźnika. – W 2014 roku do pełnej realizacji tego zamierzenia pozostaje nam jeszcze wyposażenie kilku obiektów, co powinno zostać zrealizowane przed upływem I kwartału 2014 roku. Także wraz z końcem 2013 roku zakończyliśmy przygotowywanie dokumentacji dla postępowania przetargowego na wykonanie systemu informacji pasażerskiej i monitoringu na linii,

Koleje wzrosty przewozów

Według Dymeckiego, miniony rok był bardzo dobry z punktu widzenia realizowanych przewozów pasażerskich. – Umocniliśmy swoją pozycję na rynku usług przewozowych w południowo-zachodnim paśmie aglomeracji warszawskiej, przewożąc o 4,22% więcej pasażerów w porównaniu do 2012 roku – podkreśla. Ostatecznie liczba przewiezionych podróżnych wyniosła 7 399 021.

Prezes przyznaje że wpływ na to miały czynniki zewnętrzne, w tym remonty na równoległej linii kolejowej, ale i WKD nie pozostała bierna. Wylicza skierowanie do ruchu dodatkowego taboru, uruchomienie kilkunastu nowych połączeń w drodze modyfikacji rozkładzie jazdy, czy też mająca po raz pierwszy miejsce, rezygnacja z tzw. wakacyjnego rozkłady jazdy, charakteryzującego się ograniczeniem liczby uruchamianych pociągów w dniach roboczych. – Pomimo istotnego wzrostu pracy eksploatacyjnej w dalszym ciągu realizowane przewozy na linii WKD charakteryzowały się najwyższą w kraju niezawodnością i punktualnością kursowania – podkreśla.

Inwestycje


W zakresie przedsięwzięć infrastrukturalnych WKD kontynuowała przebudowę podstacji trakcyjnych w celu przystosowania systemu zasilania trakcji do napięcia 3 kV. Zaawansowanie robót pozwala zakładać możliwość przełączenia napięcia już w połowie 2014 roku, o ile sytuacja taborowa pozwoli na podjęcie takiej decyzji bez zbędnego ryzyka. – Przypomnę, że wiąże się to z wycofaniem z eksploatacji taboru EN94, a więc wzrasta ryzyko braku sprawnego taboru – przyznaje Dymecki.

W 2013 roku spółka zakończyła też budowę kanalizacji światłowodowej wzdłuż linii WKD i jest przygotowana do realizacji kolejnego etapu – ułożenia kabla światłowodowego, co zamierza zrealizować wraz z budową systemu informacji pasażerskiej i monitoringu. – Spośród mniejszych, ale zauważalnych działań na rzecz infrastruktury warto odnotować przeprowadzenie kapitalnego remontu budynku stacyjnego w Komorowie oraz zorganizowanie nowego parkingu dla korzystających z WKD, przy przystanku „Grodzisk Mazowiecki Piaskowa” – wspólnie z Burmistrzem Gminy Grodzisk Maz – uzupełnia Dymecki.

– Dużym sukcesem organizacyjnym, wartym odnotowania, było również rozpoczęcie kursu na maszynistów pojazdów trakcyjnych, realizowanego przez WKD we własnym zakresie. Udział w szkoleniu bierze jedenastu kandydatów na maszynistów. Zwiększenie zatrudnienia w tej grupie zawodowej jest dla nas niezwykle istotne, biorąc pod uwagę zakładane w najbliższych latach zwiększenie oferty przewozowej – mówi prezes WKD.

– Z powodzeniem kolejny rok bilansujemy koszty i przychody prowadzonej działalności podstawowej, osiągając założony poziom rozsądnego zysku, przewidzianego dla przewoźnika. W ramach optymalizacji systemu zarządzania zasobami kadrowymi oraz rzeczowymi, w perspektywie wypracowania możliwie najwyższego poziomu oferowanych usług dla naszych odbiorców, zleciliśmy opracowanie Księgi Jakości dla Spółki WKD przez niezależną firmę, co zostało zrealizowane w październiku 2013 r – dodaje Dymecki.

Trudno o wykonawców remontów

– O ile 2013 rok był dobrym rokiem pod kątem wielkości przewozów pasażerskich, to już mniej zadowalający jeżeli weźmiemy pod uwagę realizację zaplanowanych na 2013 przedsięwzięć inwestycyjnych, obejmujących modernizację infrastruktury, w szczególności remonty i modernizację torów linii WKD – przyznaje prezes samorządowego przewoźnika.

WKD nie udało się przeprowadzić remontu odcinka toru pomiędzy Komorowem i Pruszkowem. – Zadania tego, zaplanowanego do realizacji równolegle z bardzo uciążliwym dla pasażerów remontem mostu na rzece Utrata w Pruszkowie niestety nie udało się zrealizować. Po raz kolejny niestety, kilkukrotnie powtarzane procedury przetargowe dla tego przedsięwzięcia, z uwagi na brak chętnych, bądź też oferowane ceny znacząco przekraczające kosztorys, nie pozwoliły zrealizować tego zadania. Obserwując zapotrzebowanie PLK na remonty, obawiamy się dalszego dyktatu wykonawców, mogących potencjalnie realizować modernizację naszej infrastruktury. Wiemy przecież, że przed najbliższe dwa lata znaczna część podmiotów, ale i sprzętu będzie zaangażowana w pracach prowadzonych na krajowej sieci kolejowej w ramach przedsięwzięć perspektywy finansowej 2007-2013 – analizuje Grzegorz Dymecki.

Jak przyznaje prezes Dymecki, realizacja remontów torów na linii WKD to zadanie trudne organizacyjnie, wiąże się z ograniczeniami przewozów, a więc utrudnieniami dla pasażerów. Organizacja autobusowej komunikacji zastępczej jest pewnym rozwiązaniem, ale z uwagi na korki na drodze 719 nie do końca spełnia swoją rolę. Problemem są również ograniczenia w przewozach na linii PKP Warszawa – Grodzisk Mazowiecki, przez co pasażerowie WKD mają ograniczone możliwości skorzystania z pociągów Kolei Mazowieckich. Dlatego staramy się realizować takie remonty w okresie letnim, kiedy uciążliwość związana z zamknięciami torów dotyka mniejszą liczbę pasażerów – kończy prezes Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jakie pociągi dla WKD?

Komunikacja

Jakie pociągi dla WKD?

Jakub Madrjas 27 sierpnia 2014

Newag z umową na nowe pociągi dla WKD

Komunikacja

Newag z umową na nowe pociągi dla WKD

Jakub Madrjas 26 sierpnia 2014

Kolej traci pasażerów – ale nie w aglomeracji warszawskiej

Komunikacja

Kolej traci pasażerów – ale nie w aglomeracji warszawskiej

Jakub Madrjas 11 lutego 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5