Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Duże opóźnienie MAN-a z autobusami dla Częstochowy

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2018-11-23 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Duże opóźnienie MAN-a z autobusami dla Częstochowy
fot. Dominik Wójcik
Choć minęły już dwa przewidziane przetargiem terminy dostawy, to jak dotąd na terenie zajezdni MPK Częstochowa nie pojawił się ani jeden z dwunastu zakupionych autobusów MAN. Przewoźnik, dostrzegając winę producenta, zapowiada konsekwencje.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie w kwietniu br. wyłoniło wykonawcę przetargu na dostawę dwunastu nowych niskopodłogowych autobusów MAXI o napędzie konwencjonalnym. Zwycięzcą był MAN Truck & Bus Polska, który zaoferował model A37. Relatywnie krótki termin realizacji sprawił, że MPK jeszcze na etapie zapytań ofertowych zgodziło się na dostawę pojazdów w dwu transzach, z czego pierwszych 6 autobusów miało być dostarczonych 15 października, a kolejne najdalej 9 listopada.

Przyjazd z opóźnieniem

Opóźnienie odnotowano już przy terminie pierwszej dostawy. Już wtedy nieoficjalnie rozmawiając z przedstawicielami MPK dowiedzieliśmy się, że nie wiadomo, kiedy dostawa zostanie sfinalizowana, ale w zanadrzu był jeszcze kolejny termin. Ten jednak minął, a miejsca postojowe w zajezdni dla tych autobusów nadal pozostają puste. W czym rzecz?

– Przyczyny opóźnienia w dostawie kolejnych, 12 nowych autobusów dla MPK leżą po stronie producenta pojazdów – poinformował Maciej Hasik, rzecznik MPK.

Jednak czyste sumienie w MPK niczego nie zmienia, bo autobusy są potrzebne. Po zawieszeniu eksploatacji 39 autobusów hybrydowych Solbus przewoźnik nadal posiłkuje się pozostałymi przy sprawności technicznej Ikarusami. – Liczymy na to, że autobusy niebawem do nas dotrą, bo chcielibyśmy, żeby jak najszybciej, jeszcze tej jesieni, mogli z nich korzystać częstochowscy pasażerowie – dodał Hasik.

– W przyszłym tygodniu [tj. od 26 listopada – red.] będą już wysyłane pierwsze autobusy – uspokoiła Marta Stefańska, specjalistka ds. komunikacji w MAN Truck & Bus Polska. W trakcie rozmowy z dziennikarzem serwisu transport-publiczny.pl nie dysponowała jednak informacją, w jaki sposób pojazdy będą dostarczane do Częstochowy, tj. łącznie, transzami, czy np. pojedynczo, systematycznie co kilka dni.

Producent wstrzymał się z udzieleniem informacji na temat przyczyny opóźnienia. Wiadomo nam jedynie, że są one od niego niezależne.

Niezależnie od tego MPK zapowiada kary. – Z uwagi na niedotrzymanie ustalonego terminu zostaną wyciągnięte konsekwencje zgodnie z zapisami umowy – oznajmił Maciej Hasik.

Pokłosie 40 Solarisów

Kara umowna najpewniej będzie finansowa. Ciekawostką jest, że kilkanaście lat temu EvoBus Polska, łapiąc duże opóźnienie w dostawie Mercedesów Citaro, w ramach rekompensaty dostarczył jeden nadprogramowy autobus więcej (jeździ z numerem ewidencyjnym 118). Dziś na taką szczodrość pewnie nie ma co liczyć.

Zakupy 12 MAN-ów to pokłosie poprzedniego wielkiego zakupu realizowanego przez MPK. Przypomnijmy – było to 40 Solarisów Urbino 12 IV generacji. Tamto postępowanie przewidywało opcjonalne zakupy uzupełniające. W MPK znaleziono wolne środki, ale w międzyczasie zmieniło się prawo, co uniemożliwiło taki zakup. Poza tym Solaris w rozmowach z MPK miał oznajmić, że nie może być już mowy o pojazdach w cenie z ostatniego przetargu. Koniecznym było więc rozpisanie nowego postępowania.

Dlatego też wyposażenie MAN-ów będzie identyczne z Solarisami. Pasażerowie dostaną więc 12 autobusów niskopodłogowych z oświetleniem LED, biletomatami, rozbudowanymi kasownikami, systemem Wi-Fi i rozbudowaną wizyjną informacją pasażerską wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Komfort podróży zapewni klimatyzacja, a bezpieczeństwo monitoring wizyjny.

MPK do zakupów musiało dołożyć, bowiem przygotowało na nie środki w kwocie 11 470 000 zł netto, ale MAN zażądał za swoją ofertę 11 628 000 zł netto i był jedynym producentem, który zgłosił się do przetargu. Generalnie producenci nie mieli wielkiego pola do popisu, bo jednym z warunków im postawionych była unifikacja podzespołów z taborem już posiadanym przez MPK.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa. Wyborczy sąd kapturowy nad MPK. Za hybrydy

Prawo & Finanse

Częstochowa. Wyborczy sąd kapturowy nad MPK. Za hybrydy

Dominik Wójcik 31 października 2018

Wybory w Częstochowie. Komunikacja i przestrzeń oczami kandydatów

Komunikacja

Wybory w Częstochowie. Komunikacja i przestrzeń oczami kandydatów

Dominik Wójcik 13 października 2018

Częstochowa. Tramwaj dołączył do kursów turystycznych

Komunikacja

Częstochowa. Tramwaj dołączył do kursów turystycznych

Dominik Wójcik 10 lipca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5