Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Duże opóźnienie MAN-a z autobusami dla Częstochowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-11-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Duże opóźnienie MAN-a z autobusami dla Częstochowy
fot. Dominik Wójcik
Choć minęły już dwa przewidziane przetargiem terminy dostawy, to jak dotąd na terenie zajezdni MPK Częstochowa nie pojawił się ani jeden z dwunastu zakupionych autobusów MAN. Przewoźnik, dostrzegając winę producenta, zapowiada konsekwencje.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie w kwietniu br. wyłoniło wykonawcę przetargu na dostawę dwunastu nowych niskopodłogowych autobusów MAXI o napędzie konwencjonalnym. Zwycięzcą był MAN Truck & Bus Polska, który zaoferował model A37. Relatywnie krótki termin realizacji sprawił, że MPK jeszcze na etapie zapytań ofertowych zgodziło się na dostawę pojazdów w dwu transzach, z czego pierwszych 6 autobusów miało być dostarczonych 15 października, a kolejne najdalej 9 listopada.

Przyjazd z opóźnieniem

Opóźnienie odnotowano już przy terminie pierwszej dostawy. Już wtedy nieoficjalnie rozmawiając z przedstawicielami MPK dowiedzieliśmy się, że nie wiadomo, kiedy dostawa zostanie sfinalizowana, ale w zanadrzu był jeszcze kolejny termin. Ten jednak minął, a miejsca postojowe w zajezdni dla tych autobusów nadal pozostają puste. W czym rzecz?

– Przyczyny opóźnienia w dostawie kolejnych, 12 nowych autobusów dla MPK leżą po stronie producenta pojazdów – poinformował Maciej Hasik, rzecznik MPK.

Jednak czyste sumienie w MPK niczego nie zmienia, bo autobusy są potrzebne. Po zawieszeniu eksploatacji 39 autobusów hybrydowych Solbus przewoźnik nadal posiłkuje się pozostałymi przy sprawności technicznej Ikarusami. – Liczymy na to, że autobusy niebawem do nas dotrą, bo chcielibyśmy, żeby jak najszybciej, jeszcze tej jesieni, mogli z nich korzystać częstochowscy pasażerowie – dodał Hasik.

– W przyszłym tygodniu [tj. od 26 listopada – red.] będą już wysyłane pierwsze autobusy – uspokoiła Marta Stefańska, specjalistka ds. komunikacji w MAN Truck & Bus Polska. W trakcie rozmowy z dziennikarzem serwisu transport-publiczny.pl nie dysponowała jednak informacją, w jaki sposób pojazdy będą dostarczane do Częstochowy, tj. łącznie, transzami, czy np. pojedynczo, systematycznie co kilka dni.

Producent wstrzymał się z udzieleniem informacji na temat przyczyny opóźnienia. Wiadomo nam jedynie, że są one od niego niezależne.

Niezależnie od tego MPK zapowiada kary. – Z uwagi na niedotrzymanie ustalonego terminu zostaną wyciągnięte konsekwencje zgodnie z zapisami umowy – oznajmił Maciej Hasik.

Pokłosie 40 Solarisów

Kara umowna najpewniej będzie finansowa. Ciekawostką jest, że kilkanaście lat temu EvoBus Polska, łapiąc duże opóźnienie w dostawie Mercedesów Citaro, w ramach rekompensaty dostarczył jeden nadprogramowy autobus więcej (jeździ z numerem ewidencyjnym 118). Dziś na taką szczodrość pewnie nie ma co liczyć.

Zakupy 12 MAN-ów to pokłosie poprzedniego wielkiego zakupu realizowanego przez MPK. Przypomnijmy – było to 40 Solarisów Urbino 12 IV generacji. Tamto postępowanie przewidywało opcjonalne zakupy uzupełniające. W MPK znaleziono wolne środki, ale w międzyczasie zmieniło się prawo, co uniemożliwiło taki zakup. Poza tym Solaris w rozmowach z MPK miał oznajmić, że nie może być już mowy o pojazdach w cenie z ostatniego przetargu. Koniecznym było więc rozpisanie nowego postępowania.

Dlatego też wyposażenie MAN-ów będzie identyczne z Solarisami. Pasażerowie dostaną więc 12 autobusów niskopodłogowych z oświetleniem LED, biletomatami, rozbudowanymi kasownikami, systemem Wi-Fi i rozbudowaną wizyjną informacją pasażerską wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Komfort podróży zapewni klimatyzacja, a bezpieczeństwo monitoring wizyjny.

MPK do zakupów musiało dołożyć, bowiem przygotowało na nie środki w kwocie 11 470 000 zł netto, ale MAN zażądał za swoją ofertę 11 628 000 zł netto i był jedynym producentem, który zgłosił się do przetargu. Generalnie producenci nie mieli wielkiego pola do popisu, bo jednym z warunków im postawionych była unifikacja podzespołów z taborem już posiadanym przez MPK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Mobilność

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Damian Kelman 06 marca 2025

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Komunikacja

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Damian Kelman 11 stycznia 2025

Bielsko-Biała: Znamy oferty w przetargu na 8 autobusów [AKTUALIZACJA]

Komunikacja

Zobacz również:

Jakie tramwaje kupuje Częstochowa?

Komunikacja

Jakie tramwaje kupuje Częstochowa?

Jakub Rösler 29 listopada 2024

Częstochowa kupuje nowe tramwaje

Komunikacja

Częstochowa kupuje nowe tramwaje

Jakub Rösler 28 listopada 2024

Pozostałe z wątku:

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Mobilność

Dlaczego Płock stawia na wodór?

Damian Kelman 06 marca 2025

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Komunikacja

Włoski rynek autobusowy pobił rekord kraju!

Damian Kelman 11 stycznia 2025

Bielsko-Biała: Znamy oferty w przetargu na 8 autobusów [AKTUALIZACJA]

Komunikacja

Zobacz również:

Jakie tramwaje kupuje Częstochowa?

Komunikacja

Jakie tramwaje kupuje Częstochowa?

Jakub Rösler 29 listopada 2024

Częstochowa kupuje nowe tramwaje

Komunikacja

Częstochowa kupuje nowe tramwaje

Jakub Rösler 28 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij