Partnerzy serwisu:
Mobilność

Duńskie firmy zastanowią się, jak wykorzystać ciepło z metra warszawskiego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Warszawska kolej podziemna, jak wiele podobnych obiektów, generuje sporo ciepła. Jest ono wykorzystywane do ogrzania stacji i odprowadzane na zewnątrz do atmosfery. Metro Warszawskie we współpracy z duńskim przemysłem sprawdzi teraz, jak bardziej efektywnie wykorzystać ciepło odpadowe. Według wstępnych założeń możliwe byłoby ogrzanie ok. 14 tys. mieszkań na Pradze.

Na stacji Stadion Narodowy, w obecności nowego duńskiego króla Fryderyka X, przedstawiciele Metra Warszawskiego, Warszawy i duńskich firm Danfoss, Ramboll i GEA, podpisali list intencyjny ws. sprawdzenia możliwości wykorzystania ciepła z warszawskiego metra. – Od lat wdrażamy działania proekologiczne, a to kolejny krok ku zielonej transformacji w warszawskim metrze. Ciepło, które jesteśmy w stanie odzyskać z urządzeń, które tu działają, z przejeżdżających pociągów i pasażerów, może służyć jako pozyskane ciepło odpadowe zarówno do ogrzewania budynków mieszkalnych, jak i użyteczności publicznej na rozbudowującej się Pradze Południe. W tej chwili będziemy tworzyć studium techniczne, które przeanalizuje możliwości pozyskana ciepła, a w późniejszym terminie możliwa będzie instalacja urządzeń służących jego rozprowadzeniu – mówi Anna Bartoń, rzeczniczka prasowa Metra Warszawskiego.

– Z tego peronu za kilka lat odjadą pociągi trzeciej linii metra, która obsłuży jedną z najbardziej zaludnionych dzielnic miasta. Warszawa podpisała porozumienie burmistrzów i przyłączyła się do inicjatywy Komisji Europejskiej 100 neutralnych miast. To właśnie Praga Południe jest jedną z tych dzielnic, która ma być pilotażem w zakresie osiągania celów neutralności klimatycznej. Podpisane porozumienie pozwoli nam skorzystać z doświadczeń duńskich w zakresie wykorzystania ciepła odpadowego, które produkowane jest przy okazji eksploatacji metra – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Dlaczego warto odzyskać ciepło

Więcej o idei opowiada przedstawiciel jednej z firm. – Ciepło odpadowe w tej chwili jest jednym z największych niewykorzystanych źródeł pozyskiwania ciepła i energii cieplej. W Europie mówi się o poziomach, które pozwoliłyby wykorzystać to ciepło odpadowe na potrzeby ogrzewania, a także dostarczania ciepłej wody użytkowej niemal dla wszystkich mieszkańców – mówi Adam Jędrzejczak, prezes Danfoss Polska.

To przekłada się na konkretne liczby i oszczędności. Jak wylicza firma, każdego roku na stacjach metra "marnuje się" 62 GWh ciepła. – Jeżeli chodzi o odzyskane ciepło odpadowe z warszawskiego metra, to pozwoli ono na to, żeby zasilić w ciepło i ciepłą wodę użytkową ponad 14 tysięcy mieszkań. Ale jeżeli wzięlibyśmy pod uwagę wszystkie możliwe miejsca, z których moglibyśmy odzyskać to ciepło technologiczne, na przykład z oczyszczalni ścieków Czajka, to wtedy moglibyśmy tym ciepłem zasilić ponad 275 tysięcy mieszkańców Warszawy. Dzięki odzyskaniu ciepła obniżmy również emisję dwutlenku węgla dla atmosfery o 42 tony – to ekwiwalent tego, co generuje 6300 osób rocznie – wylicza Jędrzejczak.

Podobny projekt udało się już wdrożyć w londyńskim metrze. – Dzięki temu dostarczyliśmy ciepło do 1350 domów. Ograniczyliśmy emisję dwutlenku węgla o 500 ton rocznie, co odpowiada emisji ok. 200 samochodów – mówi prezes firmy Danfoss.

Jak wygląda proces odzysku ciepła

Jak miałby wyglądać proces odzysku ciepła? – Pozyskujemy ciepło odpadowe z tuneli metra warszawskiego, po czym poprzez zwiększenie temperatury i przepuszczenie przez pompę przemysłową zwiększamy tę temperaturę i wprowadzamy z powrotem do sieci ciepłowniczej. W Polsce mamy sieci ciepłownicze wysokotemperaturowe, stąd też konieczne jest, żeby połączyć odzysk ciepła z pompą ciepła – mówi Adam Jędrzejczak i przypomina, że Warszawa ma najbardziej rozległą sieć ciepłowniczą w całej Europie. Jak opisuje, temperatura ciepła odzyskanego nie przekracza 40-45 stopni, więc za pomocą pompy ciepła konieczne jest jego podgrzanie do co najmniej 90 stopni przed wprowadzeniem do systemu ciepłowniczego. Wg wyliczeń 62 GWh ciepła odpadowego o niskiej temperaturze można przekształcić w 93 GWh ciepła o parametrach spełniających wymagania sieci ciepłowniczej przy wykorzystaniu 31 GWh energii elektrycznej.

Instalowane urządzenia są klasyfikowane jako odnawialne źródła energii, co też jest kluczowe z punktu widzenia budowy odpowiedniego miksu energetycznego. – To nasza aspiracja, żeby jak najbardziej wchodzić w te zielone technologie, a z kolei miasto Warszawa jest częścią misji europejskich miast, które mają taką aspirację, żeby do 2030 roku ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 40% i docelowo stać się neutralnym klimatycznie do 2050 roku – mówi prezes firmy Danfoss.

Studium powie jak to zrobić

Studium techniczne ma powstać w ciągu roku. – Na to zostały pozyskane pieniądze z rządowego funduszu duńskiego EIFO Green Accelerator. Studium wykonalności zostanie później docelowo przekazane miastu stołecznemu Warszawa i to ono wtedy zdecyduje, co z tym zrobić i w jaki sposób najlepiej to wykorzystać. Dokument, który przekażemy, ma służyć określeniu potencjału, a także wskazaniu jakiejś stacji metra, która będzie najbardziej optymalna z punktu widzenia rozpoczęcia tego projektu – mówi Jędrzejczak. Jak dodaje, implementacja projektu – patrząc po doświadczeniach londyńskich – może zająć trzy lata.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Warszawskie Metro ma już 30 lat

Komunikacja

Warszawskie Metro ma już 30 lat

UM Warszawa 04 kwietnia 2025

Zobacz również:

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Warszawskie Metro ma już 30 lat

Komunikacja

Warszawskie Metro ma już 30 lat

UM Warszawa 04 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij