Czy blisko 2 tysiące drzew znajdujących się przy trasie Warszawskiej Kolei Dojazdowej pójdzie pod topór? Urząd Transportu Kolejowego zażądał usunięcia wszystkich drzew znajdujących się 15 metrów od osi torów.
Przepis tego dotyczący jest obowiązującym prawem, ale w praktyce trudno znaleźć linię kolejową, nie będącą linią magistralną, na której skutecznie się go egzekwuje. O tym, że jednak warto przekonały się Koleje Dolnośląskie, które ze względu na powalone na tory drzewa musiały wstrzymać komunikację na odcinku linii kolejowej pomiędzy Jelenią Górą a Szklarską Porębą.
WKD prowadzi obecnie inwentaryzację drzew wzdłuż linii. Wycinka miała rozpocząć się już wiosną, jednak przesunięto jej termin ze względu na okres lęgowy ptaków. Ma się zakończyć do lutego 2016 r. Problem w tym, ze gdyby egzekwować 15 metrową przestrzeń od toru, pod topór poszła by także część drzew w obszarach chronionych na terenie Podkowy Leśnej. Opór zapowiedzieli też licznie mieszkańcy.
Urząd Transportu Kolejowego odniósł się do pojawiających się kontrowersji. – Wprawdzie zgodnie z obecnie obowiązującym prawem nie istnieje możliwość zaniechania wycinki drzew znajdujących się w odległości mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru linii kolejowej, jednakże uwzględniając postulaty dotyczące zmiany tej odległości oraz kierując się troską o środowisko naturalne Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju we współpracy z Urzędem Transportu Kolejowego rozpoczęło prace nad nowelizacją przepisów regulujących tę kwestię – poinformował UTK.
– Aktualnie trwa opracowywanie założeń do zmiany dopuszczającej usytuowanie drzew w odległości mniejszej niż 15 m od torów, przy zachowaniu warunków bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego. Kierunek zmian został także poparty przez Ministerstwo Środowiska – czytamy w komunikacie urzędu. W praktyce jednak zmiana przepisów może sporo potrwać.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.