Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Droższe bilety w Łodzi. ZDiT: To podwyżka inflacyjna

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2020-01-28 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Droższe bilety w Łodzi. ZDiT: To podwyżka inflacyjna
fot. MPK Łódź
Od 1 lutego pasażerowie transportu zbiorowego w Łodzi zapłacą więcej za przejazdy. Podwyżka objęła zarówno bilety 20- i 40-minutowe, jak i okresowe. Władze miasta przekonują, że zostały do tego kroku zmuszone przez sytuację rynkową, i przypominają, że liczba użytkowników komunikacji miejskiej w ostatnich latach znacznie wzrosła.

W myśl uchwały łódzkiej Rady Miejskiej bilety kasowane, uprawniające do jazdy przez 20 lub 40 minut, zdrożeją o 20 gr w taryfie normalnej i o 10 gr w ulgowej. Normalny bilet roczny zdrożeje o 44 zł, 90-dniowy – o 15 zł, a najpopularniejszy miesięczny na wszystkie linie – o 6 zł. Jednocześnie władze Łodzi ogłosiły, że przez cały 2020 r. będzie nadal obowiązywało rozwiązanie wprowadzone na czas przebudowy al. Śmigłego-Rydza: wydłużenie o 20 minut ważności poszczególnych rodzajów biletów czasowych, mające zrekompensować pasażerom dłuższy czas podróży przez miasto w wielu relacjach.

– Podwyżka wynika ze wzrostu kosztów, i to w wielu pozycjach. Rosną wynagrodzenia, opłaty za prąd, a także koszty inwestycyjne, związane choćby z utrzymaniem dobrego stanu torowisk – tłumaczy wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj. Wzrost kosztów dotyczy też amortyzacji nowo kupowanych pojazdów. Jak dodaje, w Łodzi będą one miały w zasadzie charakter inflacyjny. – Warto zauważyć, że są one dokonywane co kilka lat, a nie corocznie. W innych miastach mają one skalę 10-15%, w Łodzi – 6-8% – wylicza.

Radny rządzącej Łodzią koalicji Marcin Hencz twierdzi nawet, że z perspektywy organizatora transportu bilety są obecnie... najtańsze od 20 lat. – Warto przypomnieć, że to nie pasażerowie ponoszą główny ciężar utrzymania komunikacji. Kilka lat temu wpływy ze sprzedaży biletów pokrywały ok. połowy kosztów utrzymania transportu zbiorowego, obecnie – zaledwie 30% – twierdzi radny. Jego zdaniem również w relacji do średnich zarobków w poszczególnych miastach łódzkie podwyżki są stosunkowo niewielkie.

Tymczasem – według danych przytaczanych przez ZDiT – liczba korzystających z łódzkiego lokalnego transportu zbiorowego od kilku lat systematycznie rośnie. – Od 2017 r. obserwujemy w statystykach sprzedaży biletów komunikacji miejskiej tendencję wzrostową. Sprzedaż biletów kasowanych wzrosła od tego czasu o ponad milion sztuk, a okresowych – o 120 tysięcy, czyli o ok. 10% – podaje Hencz. W ubiegłym roku sprzedano 27 505 634 biletów kasowanych i 1 134 170 okresowych, podczas gdy dwa lata wcześniej – odpowiednio: 26 339 763 i 1 014 656. Zwiększeniu uległa też sprzedaż Wspólnych Biletów Aglomeracyjnych – zintegrowanych biletów obejmujących pociągi ŁKA i PR na terenie województwa oraz komunikację miejską w Łodzi.

Mniej więcej dwie trzecie sprzedawanych biletów to bilety okresowe. Aktywnych kart „Migawka” (nośnik łódzkich biletów okresowych) jest obecnie ok. 145 tysięcy. Dobrze sprzedają się też tańsze bilety okresowe dla dzieci w wieku szkolnym oraz dla seniorów (ich ceny nie ulegną akurat zmianie).

Choć nadal silną pozycję mają tradycyjne bilety papierowe, rośnie sprzedaż biletów poprzez kanały internetowe i mobilne. Średni roczny wzrost wynosi ok. 8%. – Prowadzimy wraz z MPK kampanię informacyjną „Biletomat w Twoim smartfonie”. Dziś tą drogą rozchodzi się 4% całej sprzedaży biletów okresowych – informuje Sobieraj. Nie zmieniła się za to liczba przejazdów na podstawie płatności kartą (pilotażowy Open Payment System na linii 10 z wariantami) – wciąż wynosi ok. 235 tysięcy sztuk.

W ocenie wicedyrektora ZDiT jest to dowód skuteczności dużych inwestycji w infrastrukturę. – Na przestrzeni kilku ostatnich lat ważnym wydarzeniem było oddanie do użytku pod koniec 2015 r. rozbudowanej i zmodernizowanej Trasy W-Z. Zaowocowało ono powrotem pasażerów do komunikacji miejskiej. Co ważne, coraz więcej osób przerzuca się z kupowania biletów czasowych na okresowe, co świadczy o tym, że zaczynają korzystać z komunikacji miejskiej bardziej regularnie – przekonuje Sobieraj.

Organizator łódzkiego transportu zbiorowego podkreśla też rosnące wskaźniki satysfakcji pasażerów. – Z przeprowadzonych przez nas ankiet na reprezentatywnej grupie ok. 1500 pasażerów wynika, że łącznie ok. 70% z nich jest „zadowolonych” bądź „raczej zadowolonych” z komunikacji miejskiej. Ok. 20% ocenia ją „średnio”, natomiast ocen zdecydowanie negatywnych jest stosunkowo niewiele. Ponad 74% osób poleciłoby korzystanie z transportu zbiorowego bliskim i znajomym na podstawie dotychczasowych doświadczeń. Będziemy pracować nad dalszą poprawą oferty, między innymi – poprzez inwestycje w infrastrukturę i tabor – zapowiada wiceszef ZDiT.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Poznań podnosi ceny biletów, chyba że rząd odda pieniądze

Komunikacja

Poznań podnosi ceny biletów, chyba że rząd odda pieniądze

Jakub Dybalski 22 stycznia 2020

WKD podnosi ceny biletów

Prawo & Finanse

WKD podnosi ceny biletów

Witold Urbanowicz 13 stycznia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5