Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Droższe bilety w Łodzi. ZDiT: To podwyżka inflacyjna

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2020-01-28 08:00
Ostatnia modyfikacja:
2022-09-19 02:30
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Droższe bilety w Łodzi. ZDiT: To podwyżka inflacyjna
fot. MPK Łódź
Od 1 lutego pasażerowie transportu zbiorowego w Łodzi zapłacą więcej za przejazdy. Podwyżka objęła zarówno bilety 20- i 40-minutowe, jak i okresowe. Władze miasta przekonują, że zostały do tego kroku zmuszone przez sytuację rynkową, i przypominają, że liczba użytkowników komunikacji miejskiej w ostatnich latach znacznie wzrosła.

W myśl uchwały łódzkiej Rady Miejskiej bilety kasowane, uprawniające do jazdy przez 20 lub 40 minut, zdrożeją o 20 gr w taryfie normalnej i o 10 gr w ulgowej. Normalny bilet roczny zdrożeje o 44 zł, 90-dniowy – o 15 zł, a najpopularniejszy miesięczny na wszystkie linie – o 6 zł. Jednocześnie władze Łodzi ogłosiły, że przez cały 2020 r. będzie nadal obowiązywało rozwiązanie wprowadzone na czas przebudowy al. Śmigłego-Rydza: wydłużenie o 20 minut ważności poszczególnych rodzajów biletów czasowych, mające zrekompensować pasażerom dłuższy czas podróży przez miasto w wielu relacjach.

– Podwyżka wynika ze wzrostu kosztów, i to w wielu pozycjach. Rosną wynagrodzenia, opłaty za prąd, a także koszty inwestycyjne, związane choćby z utrzymaniem dobrego stanu torowisk – tłumaczy wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj. Wzrost kosztów dotyczy też amortyzacji nowo kupowanych pojazdów. Jak dodaje, w Łodzi będą one miały w zasadzie charakter inflacyjny. – Warto zauważyć, że są one dokonywane co kilka lat, a nie corocznie. W innych miastach mają one skalę 10-15%, w Łodzi – 6-8% – wylicza.

Radny rządzącej Łodzią koalicji Marcin Hencz twierdzi nawet, że z perspektywy organizatora transportu bilety są obecnie... najtańsze od 20 lat. – Warto przypomnieć, że to nie pasażerowie ponoszą główny ciężar utrzymania komunikacji. Kilka lat temu wpływy ze sprzedaży biletów pokrywały ok. połowy kosztów utrzymania transportu zbiorowego, obecnie – zaledwie 30% – twierdzi radny. Jego zdaniem również w relacji do średnich zarobków w poszczególnych miastach łódzkie podwyżki są stosunkowo niewielkie.

Tymczasem – według danych przytaczanych przez ZDiT – liczba korzystających z łódzkiego lokalnego transportu zbiorowego od kilku lat systematycznie rośnie. – Od 2017 r. obserwujemy w statystykach sprzedaży biletów komunikacji miejskiej tendencję wzrostową. Sprzedaż biletów kasowanych wzrosła od tego czasu o ponad milion sztuk, a okresowych – o 120 tysięcy, czyli o ok. 10% – podaje Hencz. W ubiegłym roku sprzedano 27 505 634 biletów kasowanych i 1 134 170 okresowych, podczas gdy dwa lata wcześniej – odpowiednio: 26 339 763 i 1 014 656. Zwiększeniu uległa też sprzedaż Wspólnych Biletów Aglomeracyjnych – zintegrowanych biletów obejmujących pociągi ŁKA i PR na terenie województwa oraz komunikację miejską w Łodzi.

Mniej więcej dwie trzecie sprzedawanych biletów to bilety okresowe. Aktywnych kart „Migawka” (nośnik łódzkich biletów okresowych) jest obecnie ok. 145 tysięcy. Dobrze sprzedają się też tańsze bilety okresowe dla dzieci w wieku szkolnym oraz dla seniorów (ich ceny nie ulegną akurat zmianie).

Choć nadal silną pozycję mają tradycyjne bilety papierowe, rośnie sprzedaż biletów poprzez kanały internetowe i mobilne. Średni roczny wzrost wynosi ok. 8%. – Prowadzimy wraz z MPK kampanię informacyjną „Biletomat w Twoim smartfonie”. Dziś tą drogą rozchodzi się 4% całej sprzedaży biletów okresowych – informuje Sobieraj. Nie zmieniła się za to liczba przejazdów na podstawie płatności kartą (pilotażowy Open Payment System na linii 10 z wariantami) – wciąż wynosi ok. 235 tysięcy sztuk.

W ocenie wicedyrektora ZDiT jest to dowód skuteczności dużych inwestycji w infrastrukturę. – Na przestrzeni kilku ostatnich lat ważnym wydarzeniem było oddanie do użytku pod koniec 2015 r. rozbudowanej i zmodernizowanej Trasy W-Z. Zaowocowało ono powrotem pasażerów do komunikacji miejskiej. Co ważne, coraz więcej osób przerzuca się z kupowania biletów czasowych na okresowe, co świadczy o tym, że zaczynają korzystać z komunikacji miejskiej bardziej regularnie – przekonuje Sobieraj.

Organizator łódzkiego transportu zbiorowego podkreśla też rosnące wskaźniki satysfakcji pasażerów. – Z przeprowadzonych przez nas ankiet na reprezentatywnej grupie ok. 1500 pasażerów wynika, że łącznie ok. 70% z nich jest „zadowolonych” bądź „raczej zadowolonych” z komunikacji miejskiej. Ok. 20% ocenia ją „średnio”, natomiast ocen zdecydowanie negatywnych jest stosunkowo niewiele. Ponad 74% osób poleciłoby korzystanie z transportu zbiorowego bliskim i znajomym na podstawie dotychczasowych doświadczeń. Będziemy pracować nad dalszą poprawą oferty, między innymi – poprzez inwestycje w infrastrukturę i tabor – zapowiada wiceszef ZDiT.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Bilety zdrożeją 1 października

Prawo & Finanse

Łódź: Bilety zdrożeją 1 października

Roman Czubiński 08 września 2022

Olsztyn podnosi ceny biletów okresowych

Prawo & Finanse

Olsztyn podnosi ceny biletów okresowych

Przemysław Farsewicz 26 maja 2022

Zobacz również:

Poznań podnosi ceny biletów, chyba że rząd odda pieniądze

Komunikacja

Poznań podnosi ceny biletów, chyba że rząd odda pieniądze

Jakub Dybalski 22 stycznia 2020

WKD podnosi ceny biletów

Prawo & Finanse

WKD podnosi ceny biletów

Witold Urbanowicz 13 stycznia 2020

Pozostałe z wątku:

Łódź: Bilety zdrożeją 1 października

Prawo & Finanse

Łódź: Bilety zdrożeją 1 października

Roman Czubiński 08 września 2022

Olsztyn podnosi ceny biletów okresowych

Prawo & Finanse

Olsztyn podnosi ceny biletów okresowych

Przemysław Farsewicz 26 maja 2022

Zobacz również:

Poznań podnosi ceny biletów, chyba że rząd odda pieniądze

Komunikacja

Poznań podnosi ceny biletów, chyba że rząd odda pieniądze

Jakub Dybalski 22 stycznia 2020

WKD podnosi ceny biletów

Prawo & Finanse

WKD podnosi ceny biletów

Witold Urbanowicz 13 stycznia 2020

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5