Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Drogi prąd. Komunikacja miejska uratowana?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-10-2022
Ostatnia modyfikacja:
02-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Drogi prąd. Komunikacja miejska uratowana?
fot. Jakub Rosler
Na rządowych stronach właśnie opublikowany został projekt ustawy mającej na celu “sztywne” ustalenie cen energii elektrycznej dla jednostek samorządu terytorialnego oraz miejskich spółek przewozowych na 2023 rok. Ceny prądu dla komunikacji miejskiej mogą osiągnąć więc maksymalny poziom 785 złotych za megawatogodzinę. Zdaniem ekspertów, nowa regulacja powinna uchronić miejskich przewoźników przed cięciami kursów.

Od kilku tygodni pisaliśmy o kosztownych ofertach na zakup prądu, jakie polskie samorządy otrzymywały od operatorów energetycznych. Gwałtowne wzrosty cen energii elektrycznej mogły znacząco ograniczyć rozkłady jazdy i przyczynić się do “degradacji” oferty przewozowej. Pierwsze symptomy zbliżającego się kryzysu widać było chociażby na przykładzie Lublina, który z powodu cen energii zaczął zastępować kursy trolejbusów autobusami z napędem konwencjonalnym. Grudziądz oraz Toruń zamierzały ograniczyć kursy tramwajów lub realizować je mniej pojemnym taborem. Teraz wygląda na to, że czarne scenariusze mogą nie zostać zrealizowane.

Wszystko z powodu projektu ustawy o środkach nadzwyczajnych, która ma na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej w 2023 roku. Nowy akt prawny miałby na celu ustalenie maksymalnej stawki za prąd, zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla jednostek samorządu terytorialnego, a także spółek komunalnych, w tym przewoźników miejskich.

Jak wynika z zaprezentowanego projektu, maksymalna cena energii elektrycznej dla jednostek samorządu terytorialnego oraz spółek komunalnych ma zostać określona na poziomie 785 złotych netto za megawatogodzinę.

“Zlimitowane ceny energii elektrycznej w lokalnym transporcie zbiorowym dotyczyć więc będą wyłącznie spółek komunalnych – wsparcie nie obejmie podmiotów prywatnych eksploatujących np. elektrobusy, a takich w kraju już trochę jest” – napisał na swoim profilu na facebooku Marcin Gromadzki, ekspert ds. transportu publicznego.

Zdaniem eksperta, kursowaniu pojazdów napędzanych energią elektryczną nie zagrażają już ograniczenia. Oczywiście jest to projekt ustawy, który jak na razie został opublikowany tylko na stronie Rządowego Centrum Legislacji. W kolejnych krokach potencjalna ustawa może zostać jeszcze zmieniona w toku prac Rady Ministrów, a przede wszystkim parlamentu. Ustawa miałaby obowiązywać przez cały 2023 rok.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy kolej dostanie rekompensatę za drogą energię?

Prawo & Finanse

Czy kolej dostanie rekompensatę za drogą energię?

Roman Czubiński 29 listopada 2022

Walka o niższe ceny energii. Być albo nie być dla kolei

Komunikacja

Premier zwraca się o pomoc do samorządów i obiecuje wsparcie. Co z transportem?

Prawo & Finanse

Tarcza Solidarnościowa zamrozi ceny energii, ale nie dla transportu

Prawo & Finanse

Warszawa: Drogi prąd wyzwaniem. Rachunki dla Tramwajów trzy razy droższe?

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Czy kolej dostanie rekompensatę za drogą energię?

Prawo & Finanse

Czy kolej dostanie rekompensatę za drogą energię?

Roman Czubiński 29 listopada 2022

Walka o niższe ceny energii. Być albo nie być dla kolei

Komunikacja

Premier zwraca się o pomoc do samorządów i obiecuje wsparcie. Co z transportem?

Prawo & Finanse

Tarcza Solidarnościowa zamrozi ceny energii, ale nie dla transportu

Prawo & Finanse

Warszawa: Drogi prąd wyzwaniem. Rachunki dla Tramwajów trzy razy droższe?

Prawo & Finanse

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5