Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Drastyczny wzrost cen paliwa. Lotos wypowiada umowę MPK Wrocław

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-07-2022
Ostatnia modyfikacja:
05-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. MPK Wrocław

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Drastyczny wzrost cen paliwa. Lotos wypowiada umowę MPK Wrocław
fot. MPK Wrocław
Szacunkowo 68,5 miliona złotych zapłaci w tym roku MPK Wrocław za olej napędowy do autobusów. Spółka Lotos, która od listopada 2020 r. dostarcza paliwo przewoźnikowi, wypowiedziała umowę. Tym samym MPK musi rozpisać nowy przetarg w radykalnie innych warunkach, przy ograniczonej puli dostawców i wojnie za wschodnią granicą.

Lawinowe wzrosty cen paliwa zauważy każdy, kto jest zmuszony tankować przynajmniej kilka razy w miesiącu. Te zjawisko uderza w prostej linii także w MPK Wrocław. Niech przemówią liczby. W lipcu 2020 roku za cysternę oleju napędowego miejski przewoźnik płacił niewiele ponad 100 tysięcy złotych, analogicznie, rok później – było to już 127 tysięcy złotych. Olbrzymia podwyżka pojawiła się kolejny rok później – cena cysterny oleju napędowego to obecnie około 220 tysięcy złotych.

– Jako prezes MPK zapewniam, że będzie paliwo oraz autobusy dla pasażerów. Jako entuzjasta samorządności, wolności i demokracji zapewniam jednocześnie, że nie damy się monopolowi – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

Spółka Lotos, która od listopada 2020 roku dostarcza paliwo dla MPK Wrocław, w ubiegłym tygodniu wypowiedziała umowę z zachowaniem okresu wypowiedzenia, do 30 listopada tego roku. Co kluczowe, dwa miesiące wcześniej ta sama spółka Lotos zawarła z MPK Wrocław aneks przedłużający tę umowę na kolejne dwa lata – czyli do listopada roku 2024. Co istotne z perspektywy pasażerów, w związku z kilkumiesięcznym okresem wypowiedzenia, dostawy oleju napędowego nie są zagrożone.

Zapotrzebowanie MPK Wrocław na olej napędowy do autobusów to średnio od 800 tysięcy do niemal 1 miliona litrów miesięcznie. Dwa lata temu przewoźnik płacił za to ponad 34 miliony złotych rocznie, w roku 2021 było to 45 milionów, w tym - 68,5 miliona złotych. Widać wyraźnie, że ta kwota wzrosła ponad dwukrotnie. Przewoźnik stanie w najbliższym czasie przed koniecznością ogłoszenia przetargu na dostawę paliwa. Najpewniej inne będą parametry naliczania ceny – nie w oparciu o notowania giełdowe, a ceny rynkowe – hurtowe.

Inne będą też najpewniej możliwości oferentów. Przetarg MPK ogłaszany będzie w perspektywie fuzji spółki Lotos z Orlenem, tym samym stanie się to przy ograniczonej puli możliwych firm, które są w stanie spełnić warunki i zapotrzebowanie na paliwo miejskiego przewoźnika.

– Musimy w najbliższych kilku tygodniach ogłosić przetarg na dostawę oleju napędowego i możemy przypuszczać, że stanie do niego potencjalnie jeden oferent. I możliwe, że będzie to oferent, który autorytarnie narzuci określone warunki. Będzie to oficjalnie decyzja ekonomiczna. Choć jednocześnie bardzo polityczna. Nie damy się monopolowi Orlenu, który wkrótce może zmienić nazwę na CPN – dodaje prezes MPK.
Trzeba też mieć na uwadze kwestie społeczne i geopolitykę - otóż wypowiedzenie umowy przez Lotos stoi w kontrze do faktu, że MPK w okresie potencjalnego konfliktu zbrojnego, jest zobowiązane do zapewnienia przewozu ludności cywilnej. Płynność dostaw paliwa jest w tym kontekście warunkiem absolutnie koniecznym dla zapewnienia bezpieczeństwa.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ogromne straty MPK Wrocław. Z powodu monopolu Orlenu?

Prawo & Finanse

Ogromne straty MPK Wrocław. Z powodu monopolu Orlenu?

Redakcja/inf. pras. 02 stycznia 2023

MPK Wrocław podsumowuje naprawy torów i planuje kolejne

Przestrzeń

MPK Wrocław podsumowuje naprawy torów i planuje kolejne

Redakcja/inf. pras. 30 grudnia 2022

MPK Wrocław przedstawia swoje plany taborowe

Komunikacja

MPK Wrocław przedstawia swoje plany taborowe

Redakcja/inf. pras. 20 grudnia 2022

MPK Wrocław ma plan na śnieżny armagedon

Mobilność

MPK Wrocław ma plan na śnieżny armagedon

Jakub Rösler 11 grudnia 2022

Wrocław. Powrót tramwajów na Leśnicę

Komunikacja

Wrocław. Powrót tramwajów na Leśnicę

Redakcja/inf. pras. 01 grudnia 2022

Wrocław. Tramwaje wracają na Świdnicką

Przestrzeń

Wrocław. Tramwaje wracają na Świdnicką

Redakcja/inf. pras. 25 listopada 2022

Zobacz również:

Ogromne straty MPK Wrocław. Z powodu monopolu Orlenu?

Prawo & Finanse

Ogromne straty MPK Wrocław. Z powodu monopolu Orlenu?

Redakcja/inf. pras. 02 stycznia 2023

MPK Wrocław podsumowuje naprawy torów i planuje kolejne

Przestrzeń

MPK Wrocław podsumowuje naprawy torów i planuje kolejne

Redakcja/inf. pras. 30 grudnia 2022

MPK Wrocław przedstawia swoje plany taborowe

Komunikacja

MPK Wrocław przedstawia swoje plany taborowe

Redakcja/inf. pras. 20 grudnia 2022

MPK Wrocław ma plan na śnieżny armagedon

Mobilność

MPK Wrocław ma plan na śnieżny armagedon

Jakub Rösler 11 grudnia 2022

Wrocław. Powrót tramwajów na Leśnicę

Komunikacja

Wrocław. Powrót tramwajów na Leśnicę

Redakcja/inf. pras. 01 grudnia 2022

Wrocław. Tramwaje wracają na Świdnicką

Przestrzeń

Wrocław. Tramwaje wracają na Świdnicką

Redakcja/inf. pras. 25 listopada 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5