Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Dolny Śląsk inwestuje we Wrocławską Kolej Aglomeracyjną

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-12-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Dolny Śląsk inwestuje we Wrocławską Kolej Aglomeracyjną
fot. BJ
Władze Dolnego Śląska chcą utworzyć sieć Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej z prawdziwego zdarzenia – tak, by pociągi do centrum Wrocławia dojeżdżały co pół godziny. Pomogą w tym nowe zakupy taboru. Większą liczbę połączeń dostali już mieszkańcy Legnicy, Wołowa i Obornik Śląskich. Jednak mimo zapowiedzi do budowy kolei aglomeracyjnej z prawdziwego zdarzenia jeszcze daleka droga.

O Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej zrobiło się głośno przy okazji miejskiego referendum. We wrześniu Prezydent Rafał Dutkiewicz zapytał wrocławian, czy chcą, by w ich mieście powstało metro. Aktywiści miejscy wskazywali, że to pytanie jest bez sensu. Zamiast śnić o metrze, samorządy powinny skupić się na rozbudowie oferty kolejowej. Tym bardziej, że Wrocławianie i przyjezdni cierpią przez ogromne korki na drogach wjazdowych do miasta.

Nowy tabor i połączenia

Samorządowcy poszli za ciosem. Rafał Dutkiewicz i członek zarządu województwa Jerzy Michalak w październiku opublikowali list, w którym deklarowali współpracę przy wdrażaniu systemu przewozów kolejowych w obszarze aglomeracji wrocławskiej.

Wrocławska Kolej Aglomeracyjna ma swoim zasięgiem obejmować m.in. Żmigród, Trzebnicę, Oleśnicę, Jelcz - Laskowice, Oławę, Strzelin, Kobierzyce, a także Wałbrzych i Legnicę. Włodarze województwa myślą też o połączeniach z miejscowościami spoza Dolnego Śląska, np. Brzegiem, Namysłowem czy Lesznem.

– Chcemy, by do 2020 r. pociągi między Wrocławiem, a najważniejszymi miastami regionu kursowały co 30 minut lub częściej – mówi Jerzy Michalak.

Pierwsze efekty porozumienia pojawiły się w nowym rozkładzie z 13 grudnia. Kolejarze zwiększyli z 20 do 23 par liczbę połączeń pomiędzy Wrocławiem a Legnicą. O jedną parę rozszerzono też ofertę połączeń Wrocław - Wołów. Pięć nowych pociągów Impuls zakupionych przez wojewódzkiego przewoźnika wozi pasażerów do Obornik Śląskich, Żmigrodu i Rawicza. Liczba połączeń na tej trasie wzrosła o trzy pary.

Razem z poszerzaniem oferty przewozowej pojawiają się inwestycje w nowy tabor. Koleje Dolnośląskie w ostatnich tygodniach odebrały nowe pojazdy typu link zbudowane przez bydgoską Pesę. Te składy obsługują już linie kolejowe w aglomeracji, a także nowe połączenia z Wrocławia do Kudowy Zdroju i innych uzdrowisk. To nie koniec. - W następnych latach na dolnośląskich torach powinno pojawić się kilkanaście nowych składów dostosowanych do realizacji przewozów regionalnych i aglomeracyjnych. Ich zakup zostanie dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego – dodaje Jerzy Michalak. Nowe pociągi pojawią się na torach prawdopodobnie w 2017 r.

Pięć lat zwłoki

Plany są więc ambitne, ale z ich realizacją może być różnie. We wspomnianym liście czytamy, że samorząd województwa od 2016 r. będzie stopniowo wdrażał system Kolei Aglomeracyjnej przez zwiększanie częstotliwości połączeń. W pierwszej kolejności wymieniono trasy z Legnicy, Żmigrodu, Oławy lub Brzegu. W nowym rozkładzie poszczęściło się tylko Legnicy, mieszkańcy pozostałych miast muszą jeszcze poczekać. Na razie więc oferta przewozowa wzrosła, ale nieznacznie.

Warto przypomnieć, że podobne deklaracje samorządowców słyszeliśmy już nie raz. Jeszcze w 2011 r. prezydent Wrocławia, marszałek województwa oraz włodarze okolicznych miejscowości (m.im. Legnicy, Brzegu Dolnego, Siechnic, Długołęki, Wołowa) podpisali porozumienie w sprawie kolei aglomeracyjnej. W ciągu kilku lat miała powstać spójna sieć połączeń, wyznaczono priorytetowe kierunki transportowe (m.in. z Wrocławia do Oleśnicy, Jelcza – Laskowic czy z centrum do osiedla Pracze). Po latach z tego porozumienia zostało jednak niewiele.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Skawina łączy się koleją z Krakowem

Komunikacja

Skawina łączy się koleją z Krakowem

jd/inf. pras. 18 lutego 2020

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Prawo & Finanse

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Paweł Rydzyński 16 września 2017

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Komunikacja

Japonia. Pasażerka zdała maturę, trzy stacje zamknięto

Komunikacja

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Mobilność

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Marcin Żywiałkowski 25 marca 2016

Zamkną linię Warszawa – Grodzisk na dwa lata?

Komunikacja

Zobacz również:

Skawina łączy się koleją z Krakowem

Komunikacja

Skawina łączy się koleją z Krakowem

jd/inf. pras. 18 lutego 2020

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Prawo & Finanse

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Paweł Rydzyński 16 września 2017

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Komunikacja

Japonia. Pasażerka zdała maturę, trzy stacje zamknięto

Komunikacja

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Mobilność

A-Train nadchodzi. Z Amsterdamu do Utrechtu w 10 min.

Marcin Żywiałkowski 25 marca 2016

Zamkną linię Warszawa – Grodzisk na dwa lata?

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5