Na terenie dolnośląskiej Bielawy znajdował się niegdyś przystanek kolejowy, który nie został odbudowany w ramach niedawnego przywracania przejezdności trasy. Samorząd województwa nie planuje otwierać go ponownie po niemal pół wieku przerwy. Tłumaczy, że peron znajdowałby się w zbyt dużym oddaleniu od osiedli mieszkalnych.
Niedawno samorząd województwa dolnośląskiego
otworzył nowy przystanek kolejowy Bielawa Centralna na przejętej od Polskich Kolei Państwowych linii nr 341 Bielawa Zachodnia – Dzierżoniów Śląski. Dawniej na tej trasie funkcjonowała także stacja (później przystanek) Bielawa Wschodnia. Jak poinformowały nas władze regionu, nie będzie ona jednak odtwarzana. Kursujące od grudnia 2019 r. pociągi Kolei Dolnośląskich nie będą zatem zatrzymywać się w tej części miasta.
Przystanek w dawnym miejscu byłby zbyt oddalony od zabudowy wielorodzinnej – Ze względu na niekorzystne położenie dawnej stacji względem aktualnej zabudowy mieszkaniowej w Bielawie, zwłaszcza zabudowy wielomieszkaniowej, podjęto decyzję o zmianie lokalizacji dawnego punktu handlowego bliżej gęstej zabudowy – mówi Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka województwa dolnośląskiego. Nowy peron Bielawa Centralna powstał więc niejako w zamian za nieodtworzony przystanek. Dzieli je około kilometr.
Nasz rozmówca dodaje, że z historycznego punktu widzenia lokalizacja dawnej stacji miała spore znaczenie głównie z uwagi na obsługę bocznic. Ocenił on jednak, że dziś potencjał przystanku w ruchu pasażerskim byłby niski. Dodatkowe zatrzymanie, które służyłoby więc tylko nielicznym pasażerom, miałoby natomiast negatywny wpływ na czas przejazdu do przystanków Bielawa Centralna i Zachodnia.
Posterunek zlikwidowano prawie pół wieku temu – Obecnie nie planuje się budowy przystanku kolejowego w tym miejscu – podsumowuje przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Przypomnijmy, że stacja Bielawa Wschodnia została zlikwidowana w 1977 r. Do dziś przetrwał jednak budynek dworcowy, który pełni obecnie funkcje mieszkalne.
Krótka linia kolejowa nr 341 jest jednąym z kilku odcinków będących własnością województwa dolnośląskiego. Samorząd od lat prowadzi politykę przejmowania od PKP nieczynnych tras i przywracania na nich ruchu. Obecnie trwają prace nad przejęciem linii z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego.