Prace na Warszawie Gdańskiej
ruszyły w lipcu. – Przebudowa stacji i dobudowa nowego peronu to pierwszy etap prac przygotowawczych, ale też realnych prac budowlanych, które zakończą się
modernizacją linii średnicowej i całkowitą przebudową stacji Warszawa Zachodnia, przebudowami wszystkich obiektów inżynieryjnych leżących na linii średnicowej, linii obwodowej łączącej Warszawę Gdańską z Warszawą Zachodnią, odcinka wylotowego w kierunku Lublina przez Falenicę i Otwock oraz w kierunku Grodziska Mazowieckiego – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.
Nowy peron wyposażony jest w wiatę i będzie podłączony do istniejącego przejścia podziemnego. Podróżni będą mogli korzystać też z windy. Oprócz tego na stacji Warszawa Gdańska zmodernizowano 8 km torów, 19 rozjazdów i 10 km sieci trakcyjnej. Efektem prac będzie zwiększona przepustowość stacji. Wartość inwestycji to 53 mln zł.
Przebudowa jest niezwykle ważna pod kątem planowanych inwestycji w WWK, a zwłaszcza przebudowy linii średnicowej. Wtedy pociągi dalekobieżne mają zostać przekierowane z dworców Warszawa Zachodnia, Centralna i Wschodnia właśnie na Warszawę Gdańską. Inwestycji wymaga jeszcze przede wszystkim
infrastruktura dworcowa, związana z obsługą podróżnych. Na razie na perony można dojść tylko jednym przejściem podziemnym. Może to okazać się niewystarczające w momencie, gdy Warszawa Gdańska przejmie znaczny ruch z trzech innych dworców. – PKP SA prowadzi
prace projektowe dotyczące tej rozbudowy. Wspólnie prowadzimy ten program, żeby Warszawa Gdańska w czasie remontu linii średnicowej była przystosowana w pełni do tego, by obsłużyć zwiększony potok pasażerów – mówi Mochocki. Jest więc szansa na poprawę dojścia do peronów. – Wiemy, że istniejący tunel nie będzie w stanie obsłużyć takiego ruchu, jaki przewidujemy dla tej stacji. Prace projektowe zmierzają do tego, by stworzyć inne połączenie zarówno jeżeli chodzi o dojście od strony Arkadii, jak i bezpośrednio wiaduktu na Andersa – mówi Mochocki.
W październiku natomiast PKP PLK ogłosiła przetarg na modernizację dwóch linii obwodowych – pomiędzy Gdańską a Zachodnią oraz Gołąbkami. Istniejące przystanki zostaną wyremontowane, powstaną też dwa nowe Warszawa Obozowa i Powązki. Ponadto przebudowanych zostanie również 7 wiaduktów kolejowych i powstaną trzy nowe kładki. Na przystanku Warszawa Koło powstać ma
węzeł przesiadkowy z metrem. Prace mają potrwać do 2018 r. Wtedy ruszyć ma
modernizacja linii średnicowej.
Łączna wartość prac zaplanowanych w ramach modernizacji WWK to 2 mld zł. Efektem prac ma być zwiększenie przepustowości węzła.